2011-02-28, 09:31
Medlem
det var för 2 dagar sedan på en fotbollsträning då jag gjorde en vändning samtidigt som jag fick en stenhård spark över ankeln. det blev ett klickande ljud i samband med smällen, och det gjorde väldigt ont, men inte ondare än att jag bara trodde att det var en stukning.

jag for till akuten där läkaren också trodde att foten var rejält stukad, men det visade sig att skenbenet var brutet längst ned vid insidan av fotknölen. idag fick jag veta av läkaren att det blir operation då de måste sätta in stift vid brottet... jag undrar nu om stiften kommer hjälpa läketiden och om de kommer vara problem efter skadan läkt ihop? eller tar man ut stiften sedan?

Det kanske ska tilläggas att jag är mycket fotbollsintresserad... jag är 17 år gammal

tacksam för svar.
Senast redigerad av liverpoolfc1892 2011-02-28 kl. 10:09.
Citera
2011-02-28, 09:42
Medlem
endymions avatar
Varför frågar du bara inte din läkare om saken? Han borde väl veta om någon?`

Sen är det 18 här.
Citera
2011-02-28, 09:45
Medlem
NeWaks avatar
http://lmgtfy.com/?q=brutet+skenben

18 år på Flashback, mod.
Citera
2011-02-28, 09:47
Medlem
jag är faktiskt 18 år, skrev fel. ni kan kolla min profil om det går, det lär ju mod kunna göra i varje fall.

jag är väldigt orolig och det är inte så lätt att få tag på läkaren. antar att jag inte ligger så högt upp på prioriteringen direkt
Citera
2011-02-28, 10:15
Medlem
Bananarnes avatar
Kan med största sannolikhet säga att du känner om du brutit skenbenet...
Citera
2011-02-28, 11:54
Medlem
Snoppzors avatar
Det finns lite olika varianter, beroende på vilken teknik läkaren använder eller vad som är praxis på den operationsavdelningen du ska opereras på. Men opererar du in en platta med skruvar, eller stift så sitter det kvar efteråt. Anledningen till att man använder en sådan metod är för att benet ska läka i rätt position, ex. om det varit en felställning som man tycker kräver mer än manuell tillrättaläggning och gips (alltså frakturens utseende och utberedning styr en del). Sedan kan man använda s.k. externa fixationer (ex. Ilizarov), men det brukar vara vid fula frakturer mitt i benet, men jag har sett fotleder och handleder som använt den metoden. Dom skruvarna sitter rakt igenom benet och hålls ihop utanpå. Dessa tas sedan bort.

Det bästa är att du fortsätter ringa till någon som kan svara på frågan på det sjukhuset du varit på.

Mvh
Citera
2011-03-28, 19:03
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snoppzor
Det finns lite olika varianter, beroende på vilken teknik läkaren använder eller vad som är praxis på den operationsavdelningen du ska opereras på. Men opererar du in en platta med skruvar, eller stift så sitter det kvar efteråt. Anledningen till att man använder en sådan metod är för att benet ska läka i rätt position, ex. om det varit en felställning som man tycker kräver mer än manuell tillrättaläggning och gips (alltså frakturens utseende och utberedning styr en del). Sedan kan man använda s.k. externa fixationer (ex. Ilizarov), men det brukar vara vid fula frakturer mitt i benet, men jag har sett fotleder och handleder som använt den metoden. Dom skruvarna sitter rakt igenom benet och hålls ihop utanpå. Dessa tas sedan bort.

Det bästa är att du fortsätter ringa till någon som kan svara på frågan på det sjukhuset du varit på.

Mvh

Om man sätter in skruvar vid frakturen är det då omöjligt för benet att läka fel? eller?
Citera
2011-03-28, 19:05
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananarne
Kan med största sannolikhet säga att du känner om du brutit skenbenet...

Det var väl inte det han undrade om, eller hur? Han skrev ju dessutom att läkaren bekräftade att benet var brutet. Vissa klarar mer smärta än andra..
Citera
2011-03-29, 00:34
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Om man sätter in skruvar vid frakturen är det då omöjligt för benet att läka fel? eller?
Nej, det är inte omöjligt för benet att läka fel. Det gäller ju för läkaren att först sätta bitarna på rätt plats och sedan skruva fast dem. Om det är svårt (t.ex. p.g.a. fragmentering) att lägga bitarna på exakt rätt plats kommer det att bli en felställning i frakturen. Sen kan man ju fundera över hur stor felställning man kan acceptera; i leder brukar vi inte tillåta någon felställning alls, men i övrigt kan några millimeter upp till ett par centimeter accepteras beroende på var frakturen sitter.

Om din fraktur går in i fotleden kommer de att fixera den så exakt som möjligt.
Citera
2011-03-29, 09:53
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Nej, det är inte omöjligt för benet att läka fel. Det gäller ju för läkaren att först sätta bitarna på rätt plats och sedan skruva fast dem. Om det är svårt (t.ex. p.g.a. fragmentering) att lägga bitarna på exakt rätt plats kommer det att bli en felställning i frakturen. Sen kan man ju fundera över hur stor felställning man kan acceptera; i leder brukar vi inte tillåta någon felställning alls, men i övrigt kan några millimeter upp till ett par centimeter accepteras beroende på var frakturen sitter.

Om din fraktur går in i fotleden kommer de att fixera den så exakt som möjligt.

Okej, men om läkarna inte fixerat frakturen exakt rätt borde de väl säga det till honom?
Låter konstigt att läkarna i vissa fall inte kan fixera brottet exakt, måste vara ett allvarligt brott i sådana fall.

Men om läkarna märker att frakturen inte är i exakt rätt läge vid avgipsning, vad gör dom då? Opererar igen eller? Har aldrig hört talas om någon som opererats vid fraktur för att sedan behöva opereras igen.. Endast hört om folk som bara fått gips först och sedan blivit tvugna att operera för att fixera frakturen exakt rätt. Efter operation borde läkarna, rimligtvis, vara ganska så säkra på att de gjort rätt eller hur?
Citera
2011-03-29, 18:39
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-gafferr
Okej, men om läkarna inte fixerat frakturen exakt rätt borde de väl säga det till honom?
Låter konstigt att läkarna i vissa fall inte kan fixera brottet exakt, måste vara ett allvarligt brott i sådana fall.

Men om läkarna märker att frakturen inte är i exakt rätt läge vid avgipsning, vad gör dom då? Opererar igen eller? Har aldrig hört talas om någon som opererats vid fraktur för att sedan behöva opereras igen.. Endast hört om folk som bara fått gips först och sedan blivit tvugna att operera för att fixera frakturen exakt rätt. Efter operation borde läkarna, rimligtvis, vara ganska så säkra på att de gjort rätt eller hur?
Ibland är det svårare än annars. En felaktig fixation märks vid röntgenundersökningen direkt efter operationen och då opererar vi om.
Citera
2011-03-29, 19:50
Medlem
the-gafferrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
Ibland är det svårare än annars. En felaktig fixation märks vid röntgenundersökningen direkt efter operationen och då opererar vi om.

Okej. Om den nu ligger rätt efter operation, då finns det ingen möjlighet att det växer fel? Eller hur? Frakturen är ju fixerad med skruvar. Till exempel om man skulle ramla eller något sådant, det kan inte flytta på frakturen, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in