2011-02-28, 03:59
Medlem
ayayeyeys avatar
Jag har ungefär 70 000 SEK på ett sparkonto som inte gett särskilt bra sparränta under årens lopp.

Jag är fortfarande nybörjare så jag vill inte börja satsa på högriskaktier, och har begränsat med tid att följa alla svängingar på börsen.

Jag funderar på att öppna ett konto på Avanza Zero, för att köpa en indexfond där jag sätter in alla mina sparpengar.

1. Visst borde det vara ett bättre alternativ än ha dem liggandes på ett sparkonto (och hyfsat säkert, eftersom den följer index)?

2. Vad kan man räkna med för årlig avkastning om man köper en indexfond?
Citera
2011-02-28, 06:18
Medlem
Du skrev öppna konto på avanza zero och köpa en indexfond men antar du menar öppna konto på avanza och köpa avanza zero?

Jag tycker hursomhelst det låter som en bra idé men jag skulle endast sätta in 1000 kr i den fonden varje månad, månadsspar för det är jättesvårt att veta om det är läge att investera i dom företagen just nu. Kan va -20% om 1 år lika gärna men över lång sikt bör det förhoppningsvis bli positiv avkastning.

Det är omöjligt att gissa den årliga avkastningen ens på ett ungefär. Det är en riktigt bra fond, med bra företag men hur det kommer gå kan man aldrig veta.
Citera
2011-02-28, 06:27
Medlem
Macla002s avatar
Vad har du för placeringshorisont?

Riskbenägenhet?

Ska du använda det som buffert fast vill ha lite mer ränta skulle jag inte använda mig av indexfonder, utan en blandräntefond.

För längre sparande kanske du ska placera i en strukturerad produkt. Skaffa en fondsäljare (aka investeringsrådgivare), de flesta jobbar gratis för dig även om det bara handlar om så lite så kan han/hon köpa produkter åt dig, slipper du öppna konton och skit. De som är bra förklarar hur produkter fungerar och varför du ska köpa det.
Citera
2011-02-28, 06:47
Medlem
kato85s avatar
børsen ær ganska svajig just nu. vænta tills vi vet mer hur det går med krisen i arablænderna.
blir det flera revolutioner kommer børsen och index att gå ner, och du gøra førlust. å andra sidan går råvarupriserna upp då, guld, olja och mat.
Citera
2011-02-28, 12:32
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Du skrev öppna konto på avanza zero och köpa en indexfond men antar du menar öppna konto på avanza och köpa avanza zero?

Jag tycker hursomhelst det låter som en bra idé men jag skulle endast sätta in 1000 kr i den fonden varje månad, månadsspar för det är jättesvårt att veta om det är läge att investera i dom företagen just nu. Kan va -20% om 1 år lika gärna men över lång sikt bör det förhoppningsvis bli positiv avkastning.

Ok, kanske skall sätta in lite i taget. Det är tänkt som ett långsiktigt sparande, men samtidigt vill jag hitta en någorlunda säker plats för mina pengar som jag har på sparkontot, som ju i princip inte ger någon direkt avkastning alls att tala om.
Citera
2011-02-28, 12:37
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macla002
Vad har du för placeringshorisont?

Riskbenägenhet?

Ska du använda det som buffert fast vill ha lite mer ränta skulle jag inte använda mig av indexfonder, utan en blandräntefond.

För längre sparande kanske du ska placera i en strukturerad produkt. Skaffa en fondsäljare (aka investeringsrådgivare), de flesta jobbar gratis för dig även om det bara handlar om så lite så kan han/hon köpa produkter åt dig, slipper du öppna konton och skit. De som är bra förklarar hur produkter fungerar och varför du ska köpa det.

Riskbenägenhet, så lite som möjligt, men vill ändå satsa på något annat än traditionellt sparande på banken, då jag vill ha, åtmistone lite bättre avkastning en den jag får på traditionellt sparande.

Får kolla upp blandräntefonder,

En fondsäljare kan väl inte jobba gratis, någon hake måste det finnas, eller?
Citera
2011-02-28, 13:11
Medlem
Blandräntefond?

Är det olika sorters räntebärande papper eller blandfond med aktier och räntor?

Det senare skall han ju inte skaffa. Än mindre om den har dyra avgifter.

Stigande räntor -> Obligationer ner.

Kör hellre aktier/aktiefond och vanligt räntekonto isf.

Men Avanza Zero (som är indexfonden...) är inte så låg risk som du verkar tro, dessutom har ju börsen gått bra nu i två års tid.

Ett fåtal hedgefonder har ju lyckats bra förut, det är väl ingen garanti för framtiden dock.. Men vill du ha mindre risk men högre avkastning kan ju det kanske vara ett alternativ, även om de flesta verkar suga.

På längre sikt har ju börsen varit bättre, men nu är det kanske dyrt och riskabelt (?) och det hade varit bättre om du köpte regelbundet isf och hade fått med lite köp nere i botten med .. Vart den skall snart är väl svårt att sia om men jag antar att de flesta tror på uppåt, frågan är bara när

Jag såg en Atlant Stability som hade gett knappt 5% avkastning, mycket sämre än Stockholmsbörsen, mycket bättre än sparkonto. Hur den ter sig i pissigt börsläge eller med stigande eller sjunkande, höga eller låga, räntor vet jag inte.
Citera
2011-02-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Ok, kanske skall sätta in lite i taget. Det är tänkt som ett långsiktigt sparande, men samtidigt vill jag hitta en någorlunda säker plats för mina pengar som jag har på sparkontot, som ju i princip inte ger någon direkt avkastning alls att tala om.
Det finns bättre sparkonton, tar du svea direkt så får du 2.65%, dock får du ju betala 30% skatt på avkastningen där så kvar blir ju ca 1.86% ..

Om du nu skulle anta att Atlant stability gav 4.33% så hade det ju blivit 3.03%.

Å andra sidan kan du ju låsa pengarna säg ett år till 3.6% som ju inte är 4.33% men jävligt säkert.

Kör du Atlant Stability i Avanzas kapitalförsäkring och säljer av före nyår och flyttar ut pengarna så kommer du inte betala någon avkastningsskatt och får i princip behålla dina 4.33%. Men det kryphålet täpps eventuellt till nästa år och då bör du inte göra så med saker som har så kass avkastning.
Citera
2011-02-28, 14:15
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Kör du Atlant Stability i Avanzas kapitalförsäkring och säljer av före nyår och flyttar ut pengarna så kommer du inte betala någon avkastningsskatt och får i princip behålla dina 4.33%. Men det kryphålet täpps eventuellt till nästa år och då bör du inte göra så med saker som har så kass avkastning.

Hur kommer det sig egentligen att systemet är konstruerat så från första början? Borde det inte vara logiskt att all kapitalavkastning oavsett tidpunkt beskattas?
Citera
2011-02-28, 14:21
Medlem
Macla002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ayayeyey
Riskbenägenhet, så lite som möjligt, men vill ändå satsa på något annat än traditionellt sparande på banken, då jag vill ha, åtmistone lite bättre avkastning en den jag får på traditionellt sparande.

Får kolla upp blandräntefonder,

En fondsäljare kan väl inte jobba gratis, någon hake måste det finnas, eller?

Fondmäklare (även försäkringsmäklare) fungerar ungefär som The Phone House, de får provision på det som säljs via dom.

En blandräntefond blandar långa och korta räntor, kolla in Carnegie Fonder Corporate Bond, har den själv som buffertsparande.
Citera
2011-02-28, 14:25
Medlem
Macla002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hur kommer det sig egentligen att systemet är konstruerat så från första början? Borde det inte vara logiskt att all kapitalavkastning oavsett tidpunkt beskattas?

Kapitalförsäkring: ~1% på totala beloppet årligen.
Trad depå: Standardiserad kapitalavkastning.

D.v.s går man mycket plus under året (~4%) så tjänar man på en kapitalförsäkring. Däremot om ens kapital gått +/- 0 så ska man ha en traditionell depå.
Citera
2011-03-01, 05:55
Medlem
ayayeyeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
børsen ær ganska svajig just nu. vænta tills vi vet mer hur det går med krisen i arablænderna.
blir det flera revolutioner kommer børsen och index att gå ner, och du gøra førlust. å andra sidan går råvarupriserna upp då, guld, olja och mat.

Jag tror att krisen i arabländerna tyvärr inte kommer att var över på ett bra tag.

Kanske får satsa guld, olja osv, även om det känns som att dessa kan svänga ganska rejält.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in