2011-02-27, 17:21
Medlem
vattholma-2s avatar
Det är den stora frågan, hur många är det som försvinnr och inte hittas inom en kort tid? Vi kan räkna bort folk som söker asyl och liknande då det kan finnas en förklaing till varför de försvinner.

Hur många mystiska försvinnanden finns det där någon försvunnit och inte hittas alls? Jag vet att man kan bli dödsförklarad efter tio år (möjligen ett rykte), hur många blir dödsförklarade varje år?

Frågorna är många men jag börjar med dessa, vet inte om tråden hamnat rätt men jag ser inte var den skall ligga annars.
Citera
2011-02-27, 17:39
Medlem
Cicciolinas avatar
"Varje år anmäls tusentals personer som försvunna i Sverige. Förra året rörde det sig om 7 192 personer."

http://www.dn.se/nyheter/sverige/600...-forsvinnanden
Citera
2011-02-27, 17:45
Medlem
WaltzingMatildas avatar
TS, du har alldeles rätt i att man kan bli dödförklarad (inget rykte alltså) efter fem år, inte 10 år. Jag tror det är 40-50 personer som dödförklaras varje år, minns tyvärr inte källa på detta. Länken innehåller de bestämmelser som gäller ang dödförklaring.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20050130.htm
Senast redigerad av WaltzingMatilda 2011-02-27 kl. 17:47. Anledning: .
Citera
2011-02-27, 17:50
Medlem
Lalajlajs avatar
C:a 250 personer är fortfarande försvunna efter 60 dagar. C:a 25-35 personer återfinns inte alls. Den vanligaste orsaken är att de rest tillbaka till sina hemländer, utan att meddela skatteverket detta en annan orsak är att en del håller sig borta frivilligt.

En liten del av dessa 25-35 personer kan ha försvunnit i samband med olycka, självmord, mord.

Totalt är det just nu c:a 1100 personer som är spårlöst borta i Sverige.
Citera
2011-02-27, 18:29
Medlem
vattholma-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
C:a 250 personer är fortfarande försvunna efter 60 dagar. C:a 25-35 personer återfinns inte alls. Den vanligaste orsaken är att de rest tillbaka till sina hemländer, utan att meddela skatteverket detta en annan orsak är att en del håller sig borta frivilligt.

En liten del av dessa 25-35 personer kan ha försvunnit i samband med olycka, självmord, mord.

Totalt är det just nu c:a 1100 personer som är spårlöst borta i Sverige.
Men om vi räkanr in folk som söker asyl är siffran inte riktigt rättvisande för vad jag söker. Hur många som inte har anledning att hålla sig borta försvinner varje år.

Om vi säger att det är 30-talet och 20 av dem är asyl-fösvinnanden kan vi säga att 10 st försvinner utan att hittas?
Citera
2011-02-27, 19:48
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattholma-2
Men om vi räkanr in folk som söker asyl är siffran inte riktigt rättvisande för vad jag söker. Hur många som inte har anledning att hålla sig borta försvinner varje år.

Om vi säger att det är 30-talet och 20 av dem är asyl-fösvinnanden kan vi säga att 10 st försvinner utan att hittas?

Du tänker på personer som kommer hit och söker asyl och under tiden deras ärende hanteras så försvinner dom? Ingen aning om dessa är med i statistiken eller i så fall hur stor den andelen är.

Tror din gissning på c:a 10 personer som försvinner varje år, på grund av olycka, självmord eller brott och som inte hittas, kan vara ganska nära sanningen.

Hittade en länk som beskriver lite angående försvunna personer:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6577998.ab
Citera
2011-02-28, 14:51
Medlem
Troians avatar
En väldigt snarlik frågeställning diskuteras i den här tråden.

Tar mig friheten att citera mig själv från denna.

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
De flesta som försvinner, och aldrig påträffas, är det rätt uppenbart vad som har hänt. En rätt stor grupp människor av dessa 30 är ursprungligen från något annat land, och beslutar sig för att återvända dit utan att meddela svenska myndigheter, säga upp lägenheten eller så. Det kan också röra sig om olyckor, så som personer som varit ute med båten, skoterspår som slutar i en vak eller liknande omständigheter.

Ska jag låta mig gissa så skulle jag tro att de 25-30 fördelar sig något sånt här:
  • Flytt eller flyttat utomlands: 10 (dessa brukar oftast inte leda till så mycket medieutrymme)
  • Olyckshändelse eller självmord som gör att kroppen hamnar i vattnet: 5-10
  • Övrig olyckshändelse eller självmord: <5
  • Dödligt våld: <5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in