Citat:
Ursprungligen postat av Downfall991
Vet inte exakt vart varat papper ar just nu. Men vi forsoker hitta det. Massor av de tappades bort med flyttningen till london.
Och svaret till din fraga ar JA, hon har skrivit under avtal med falskt namn. Och hon skrev inte heller i sitt perssonnummer i kontraktet heller(sa att hon har hemlig identitet for att hon var radd att nagon skulle folja henne). Vilket fick oss tro att hon vart misshandlad av sin tidigare man eller nagot liknande.
Jag har inte stenkoll på hur det fungerar med riktig hemlig identitet, eller "fingerade personuppgifter" som det heter i Sverige, och avtal... Men jag förmodar att hittepånamnet gäller som äkta. Men nästan ingen alls i Sverige har sådan typ av skyddad identitet.
Förmodligen har hon en vanlig sekretessmarkering hos Skatteverket vilket bara innebär att det namnet som hon är registrerad under (det "riktiga") inte är lika offentligt som vanliga namn är. Jag förutsätter att folk med sekretessmarkeringar måste skriva under avtal på samma sätt som alla andra människor, och det har hon schabblat med tidigare... Det sägs att hon har skrivit under avtal med namn som hon har suttit hemma på kammaren och hittat på själv utan att meddela någon myndighet om saken.
Och avtal undertecknade med sådana Kalle Anka-namn kan knappast vara giltiga... Eventuellt skulle du som bonus kunna anmäla henne för urkundsförfalskning eller något i den stilen om hon har skrivit under ert avtal med ett låtsasnamn
Hursomhelst så borde det juridiskt sett inte göra någon jätteskillnad om du hittar papperen eller ej. Om avtalet är ogiltigt så är ju hunden ändå din egentligen, och om du upprättar ett nytt avtal med någon annan så borde ju projektet fungera ändå... I alla fall om inte norskan har smyganvänt ett äkta namn på sin kopia av avtalet... Och då kan din vän vifta med ett äkta avtal när polisen kommer för att reda upp situationen, och om namnet på norskans avtal inte stämmer med namnet på hennes ID-handlingar så kommer i vart fall den akuta krisen nog att lösa sig.