Jo, nu är det så att jag alltid haft tre jobb jag varit mycket intresserad av:
Ekonom (det mesta inom ekonomi, värdepappersmäklare, etc.)
Jurist (advokat osv.)
Civil datateknik och liknande
Och eftersom att jag inte vill stressa allt för mycket med många föreläsningar etc. så tänkte jag just välja en av utbildningarna (lutar mest åt ekonomhållet och datorhållet) och de andra två hade jag tänkt läsa kurslitteraturen på fritiden - men kommer detta att räcka för att jag skulle kunna anses som t.ex. en jurist? Nu är det inte så att jag vill jobba som advokat men om jag skulle bli ekonom eller något inom datorer så vill jag ha kunskapen för att t.ex. kunna utveckla produkter inom vardera områden eller helt enkelt ha kunskapen, eftersom att jag vill ha kunskapen.
Så skulle litteraturen egentligen räcka för att jag ska kunna kalla mig en t.ex. jurist?
Jag tar ditt exempel om att läsa kurslitteraturen för juristprogrammet och diskuterar kring detta, förmodligen är det likadant för de andra utbildningarna gällande kvalitetsstämpel, men inte lika hårt gällande formkraven.
Då du tar upp advokat kan jag börja att meddela dig om att du under inga omständigheter kan bli advokat (d.v.s. bli medlem i Advokatsamfundet genom att genomgå en kort utbildning för att sedan avlägga ett prov) om du inte har en juristexamen, en jur. kand., i ryggsäcken. Denna juristexamen kan man endast få om man går juristprogrammet, du kan således inte plocka ihop din egen examen utan du måste fullfölja detta program.
För att kalla dig advokat måste du vara medlem i Advokatsamfundet, för att säga att du är jur. kand. måste du ha en juristexamen. Jag tror dock att "jurist" inte är en skyddad titel, du får kolla upp detta. Därför bör du kunna kalla dig för jurist utan avlagd examen. Detta är dock ingenting jag rekommenderar då ingen arbetsgivare med självaktning kommer att anställa någon självlärd jurist, chansen är lika stor som om ett sjukhus skulle anställa en självlärd läkare.
Det jag vill komma till är att du kanske kan tillgodogöra dig den kunskap som en äkta jurist besitter, men du har inget bevis på detta. En examen är en kvalitetsstämpel där arbetsgivaren kan se vad du studerat, var du studerade och hur höga betyg du fick.
Du skall därför studera det du vill syssla med i framtiden, inte läsa in det på egen hand.
Senast redigerad av eXtremo 2011-02-27 kl. 17:01.