2011-03-01, 20:41
Medlem
kaiross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Jag tycker att du ska och be om ett möte med kyrkoherden, dvs prästens chef (förutsatt att han/hon inte är kyrkoherden). Givetvis ska man inte tolerera vad som helst oavsett om det sker i gudstjänst eller ej. Prästen ska vara föredömlig och professionell, vilket verkligen inte var fallet här.
Jag läste visst slarvigt. Det var ju kyrkoherden som klämde ur sig dumheterna.
Men inte desto mindre vore det på sin plats att ta upp det med honom/henne. Fråga vad som menades och att flera tog illa vid sig.
Sedan kan man såklart klaga till stiftsprosten eller till och med biskopen i det stift man tillhör. Men det låter lite overkill.
Citera
2011-03-01, 22:28
Medlem
Von-Upplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwentyPastFour
"Kyrkoherden berättade om en busslast som anlänt till en dans,[...] "de såg ut som psykiskt sjuka"[...]"
Men det är inte viktigt. Han moraliserade över deras utseende/dans/whatever.

Nej, det kan tyckas som en löjlig sak att hänga upp sig på att han använde uttrycket "såg ut som psykiskt sjuka". Men tänk dig in i situationen för de i församlingen som faktiskt är eller har varit psykiskt sjuka eller har anhöriga som är det. Vidare spär han på en diskurs som finns i samhället där psykisk sjukdom beskrivs som något negativt och skamligt, något som man inte vill förknippas med.

Jag har för övrigt inte nämnt något om diskriminering utan jag menar bara att man bör reflektera över vilka ord och uttryck man använder. Jag anser att man bör undvika att använda diagnoser eller sjukdomstillstånd på det sättet.

Jag tycker likväl att man överreagerar om man tar illa vid sig i en sådan situation. Sedan så är väl psykisk sjukdom utan tvekan negativt? Det kan hindra en från att funka i olika sociala sammanhang, och det sociala livet är ju en väldigt viktig aspekt av människans tillvaro. Även om jag förstår vart du vill komma så håller jag inte alls med dig.

Det jag skrev om diskriminering var riktat till ts, antar att jag kunde varit tydligare med det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in