2011-02-27, 16:49
Medlem
Var på en morgongudstjänst i veckan,tillsammans med ett par vänner. Kyrkoherden berättade om en busslast som anlänt till en dans,[...] "de såg ut som psykiskt sjuka"[...]

Blev illa berörd,tyckte liknelsen var illa, och såg på en av mina vänner att hon kämpade emot gråten. Diskriminering inom kyrkan hör man talas om, då oftast när det gäller kvinnliga präster, biskopar etc, men den här händelsen var ny för mig.

Är det okey att säga vad som helst i en gudstjänst? Kan man lämna klagomål på en präst, annat än till prästen själv?
Citera
2011-02-27, 16:52
Medlem
Haha, religiösa personer är de sista som ska snacka skit om psykisk sjukdom Värre psyksjuka än att tro på låtsasvänner i vuxen ålder får man leta efter.

Men det borde väl gå att ta sig ett snack med prästen? Säga åt den att det är inget fel med lite dans.
Citera
2011-02-27, 16:57
Medlem
Phosphoruss avatar
Religiösa personer brukar vara bra på att slänga ut sig kommentarer dom inte förstår eller tänker efter hur konsekvenserna blir.
Alla som inte tror får kritik när man säger "präster är psykiskt sjuka", men ändå ger präster kritik om hur vi lever och tror att det är rätt.

Någon annan som förstår sig på detta?
Citera
2011-02-27, 16:59
Medlem
Tycker absolut att du ska ta ett snack med prästen om det, kyrkan är till för alla och där ska det fan heller försiggå nån diskriminering. Förhoppningsvis tänkte inte prästen på vad han/hon sa, och kommer ta kritiken och tänka på det till nästa gång!
Citera
2011-02-27, 18:33
Medlem
kaiross avatar
Jag tycker att du ska och be om ett möte med kyrkoherden, dvs prästens chef (förutsatt att han/hon inte är kyrkoherden). Givetvis ska man inte tolerera vad som helst oavsett om det sker i gudstjänst eller ej. Prästen ska vara föredömlig och professionell, vilket verkligen inte var fallet här.
Citera
2011-02-27, 18:56
Medlem
qdqdqs avatar
Nu tycker jag att några är lite väl fåniga, ska han inte kunna beskriva hur han tänkte. Vill ni att prästen ska ljuga eller förklara hur han tänker på riktigt TS?

Om någon nästan börjar grina för en sådan sak då är det nog dags att tuffa till sig lite, det kan absolut inte vara hälsosamt att vara så känslig.

Fan nu blev jag riktigt sugen på att klä ut mig till präst och förfära folk, låter som om det skulle vara extremt tacksamt.
Citera
2011-02-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CredoCerteNeCras
Var på en morgongudstjänst i veckan,tillsammans med ett par vänner. Kyrkoherden berättade om en busslast som anlänt till en dans,[...] "de såg ut som psykiskt sjuka"[...]

Blev illa berörd,tyckte liknelsen var illa, och såg på en av mina vänner att hon kämpade emot gråten. Diskriminering inom kyrkan hör man talas om, då oftast när det gäller kvinnliga präster, biskopar etc, men den här händelsen var ny för mig.

Är det okey att säga vad som helst i en gudstjänst? Kan man lämna klagomål på en präst, annat än till prästen själv?

Klart man kan klaga. Låter inte som svenska kyrkan precis. Förresten kanske det var en countrytillställning prästen hänvisade till! Då blir det ju mer förståligt vad prästen menade
Citera
2011-02-28, 12:54
Medlem
Von-Upplands avatar
Även präster och biskopar är människor och har därför denna otrevliga benägenhet att ibland säga något som andra kan ta illa vid sig. Nu tycker jag inte att det kyrkoherden sa låter som något att uppröra sig över. Varför tog din vän äns illa vid sig? Är hon själv psykisk sjuk? Klär hon sig som de prästen tyckte så psykiskt sjuka ut? I vilket fall som helst verkar hon lite väl känslig och borde som någon tidigare föreslog tuffa till sig.
Senast redigerad av Von-Uppland 2011-02-28 kl. 13:14.
Citera
2011-02-28, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CredoCerteNeCras

Tråkigt. Väldigt omoget sagt av prästen. Men de är oxå "bara" människor.
Och bara för att man är medlem i en kyrka (som präst eller "vanlig" medlem) så betyder inte det att man är en kärleksfull icke dömande person. Oftast så tar "religionen" istället fram andra sidor hos människor.
Citera
2011-02-28, 17:23
Medlem
TwentyPastFours avatar
De flesta som svarat i tråden verkar totalt ha missat att prästen använde "psykiskt sjuka" som en nedsättande term. Det är alltså fråga om "dubbelt fel". Dels att moralisera mot dans, dels att kasta skit på psykiskt sjuka.
Citera
2011-03-01, 17:08
Medlem
Von-Upplands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwentyPastFour
De flesta som svarat i tråden verkar totalt ha missat att prästen använde "psykiskt sjuka" som en nedsättande term. Det är alltså fråga om "dubbelt fel". Dels att moralisera mot dans, dels att kasta skit på psykiskt sjuka.

Nu vet jag inte om du sitter inne på mera information än vad vi andra gör, men vad jag får ut av texten är att prästen/kyrkoherden kommentera på några andras utseende, inte att han på något sätt moralisera om dans (vad för dans?). Måhända är jag även osedvanligt känslokall, men jag finner det inte alls upprörande att använda "psykiskt sjuk" som injektiv.

Att börja slänga sig med termer som diskriminering i det här felet tycker jag rent ut sagt bara är löjligt.
Citera
2011-03-01, 18:47
Medlem
TwentyPastFours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Uppland
Nu vet jag inte om du sitter inne på mera information än vad vi andra gör, men vad jag får ut av texten är att prästen/kyrkoherden kommentera på några andras utseende, inte att han på något sätt moralisera om dans (vad för dans?). Måhända är jag även osedvanligt känslokall, men jag finner det inte alls upprörande att använda "psykiskt sjuk" som injektiv.

Att börja slänga sig med termer som diskriminering i det här felet tycker jag rent ut sagt bara är löjligt.
"Kyrkoherden berättade om en busslast som anlänt till en dans,[...] "de såg ut som psykiskt sjuka"[...]"
Men det är inte viktigt. Han moraliserade över deras utseende/dans/whatever.

Nej, det kan tyckas som en löjlig sak att hänga upp sig på att han använde uttrycket "såg ut som psykiskt sjuka". Men tänk dig in i situationen för de i församlingen som faktiskt är eller har varit psykiskt sjuka eller har anhöriga som är det. Vidare spär han på en diskurs som finns i samhället där psykisk sjukdom beskrivs som något negativt och skamligt, något som man inte vill förknippas med.

Jag har för övrigt inte nämnt något om diskriminering utan jag menar bara att man bör reflektera över vilka ord och uttryck man använder. Jag anser att man bör undvika att använda diagnoser eller sjukdomstillstånd på det sättet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in