2011-02-27, 16:11
Medlem
sutro19s avatar
Jag har länge varit en person som experimenterar på olika saker att prova, bara för jag finner det roligt. När jag då fick idén att prova tobak så tänkte jag, fan borde jag prova detta, jag kommer bara bli beroende. Det slutade med att jag tog mig i kragen och provade cigg och snus. Under dessa prövotider rökte jag kanske mer än 10 cigg, inga jävla kärringbloss utan riktiga bloss. Om man ska räkna in det så har jag rökt på flertal gånger också så det är i stort sett mycket mer än 10 cigg i totalt, och allt detta inom en kort period.

Vad jag då inte förstår är, vad är 'beroende'? Har jag misstolkat detta, eller vad är det frågan om? Jag får absolut inget sug efter nikotin alls efter dessa cigg/snus jag provat. Jag har heller inte rökt fel, för det har jag några kompisar som sagt. Även snus provade jag, dock inte så mycket för jag tyckte det smakade skit.

Nå, vad är 'beroende' egentligen? Vad jag lärt mig så blir man beroende av nikotin efter man provat det flertal gånger, men jag känner absolut inget sug alls.

PS. Jag vill heller inte bli beroende, utan jag ville bara testa och eftersom alla säger att risken är att bli beroende, var jag tvungen att prova.

Ursäkta om detta är en väldigt onödig diskussion, men jag var tvungen att ta upp det. Svaret är säkert att man måste röka flera paket innan man känner nikotinsuget, men vad vet jag.
Citera
2011-02-27, 16:16
Medlem
Beroende är när du måste ha nikotin, annars känner du av abstinens?
Jag läste någonstans att det tar cirka 9 månader av dagligt intag av nikotin innan man blir beroende, men det kan ju vara skitsnack.
Tar iallafall ett tag innan du blir riktigt beroende och inte kan sluta. Det händer ju inte på en vecka precis.
Citera
2011-02-27, 16:17
Medlem
Ettan^s avatar
Du blir inte beroende efter 10 cigg. Är du tolv eller?
Citera
2011-02-27, 16:18
Medlem
brisingrs avatar
Beroende är ett väldigt luddigt begrepp precis som missbruk. Enligt mig är ett beroende när behöver drogen för att må bra.
Citera
2011-02-27, 16:23
Medlem
sutro19s avatar
Beroende är ju bara ett förvrängt ord. Jag känner många som blivit 'beroende' efter de rökt bara ett par cigg. Man lär ju sig med tiden är att de som använder ordet 'beroende' är de själva som velat fortsätta ta det de tar, inte blivit tvungna av det så kallade suget.
Citera
2011-02-27, 16:25
Medlem
Beronde är du om du behöver röka för att känna dig normal.

Med andra ord - om du mår dåligt av att vara utan cigg så är du beroende.
Det tar ju så klart mer än 10 cigg...
Citera
2011-02-27, 16:35
Medlem
Moroten89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sutro19
Beroende är ju bara ett förvrängt ord. Jag känner många som blivit 'beroende' efter de rökt bara ett par cigg. Man lär ju sig med tiden är att de som använder ordet 'beroende' är de själva som velat fortsätta ta det de tar, inte blivit tvungna av det så kallade suget.

Har de snusat eller så innan då? Det tog några dosor innan jag blev beroende av snus i 13-14års åldern. Slutade när jag var 18 och sen började jag feströka när jag var 19. Då tog det bara 2 paket ungefär så var jag fast, sen slutade jag röka ett tag. Då tog det 3 cigaretter innan jag blev beroende igen. Som sagt skillnad på att vara sugen eller beroende. Jag kan bli grymt sugen på en maträtt t. ex, men det blir inte samma sug som efter cigaretter. Blir jag utan cigg för länga så börjar jag nästan krypa på väggarna och dreggla ungefär .
Citera
2011-02-27, 16:37
Medlem
Polacksallts avatar
Beroende är när man inte längre klarar av att styra intaget av en drog.
Enligt DSM-IV skall minst 3 av följande situationer gälla under en och samma 12-månadersperiod för att diagnosen Beroende ska slås fast:

1. Det sker en tillvänjning (toleransutveckling), med antingen behov av en påtagligt ökande mängd för att få effekt eller minskad effekt vid ett fortsatt bruk.

2. Det uppstår typiska abstinenssymtom eller att bruket fortsätter för att undvika sådana symtom.

3. Drogen används i större mängd eller under längre tid än man tänkt sig från början.

4. Man har ständigt en önskan att minska intaget.

5. Drogbruket ägnas mycket tid.

6. Drogbruket påverkar viktiga sociala aktiviteter.

7. Drogbruket fortsätter trots kunskap om skadeeffekterna.
Citera
2011-02-27, 16:50
Medlem
Ett lätt tecken med nikotin är när man går från att röka för att bli stimulerad till att röka för att bli avslappnad. Nikotin är en stimulant och gör bland annat att man får lite högre blodtryck, hjärnan blir lite mer taggad och att man blir mer alert, vilket är vad som händer när man är stressad. När man börjar bli beroende är abstinensen mer stressande än nikotinet och man börjar alltså röka för att bli lugn.

Det är t.ex. därför som nikotinberoende människor ofta röker vid stressfulla situationer - nikotin är visserligen inte avslappnande i sig självt men när man går från abstinens till nikotinpåverkan blir man lugn (relativt).
Citera
2011-02-27, 17:31
Medlem
dbaw84s avatar
Det finns två typer av beroende, fysiskt och psykiskt.

Det fysiska beroendet innebär att din kropp vant sig vid giftet (nikotin i det här fallet) och kroppen säger till att den vill ha giftet till exempel genom att ge dig huvudvärk (får jag om jag inte får mitt dagliga dos av koffein). Jag rökte nog säkert i 2 år innan jag fick mitt fysiska nikotin beroende.

Det psykiska beroendet är precis som det låter "fan vad det skulle sitta fint med en cigg/holk/sil/"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in