2011-02-27, 15:18
Medlem
Studenttider börjar närma sig, ännu en gång, och jag ska för första gången planera en studentmottagning. Problemet är dock att jag inte har den blekaste aning om hur denna ska se ut!

Det jag kan se framför mig är en lokal där människor minglar och äter mat. Mer än så vet jag inte. Har ni tips på mat/lokal?

Vidare undrar jag över mottagningstiden. Bör mottagningen vara samma dag som studentutsläppet eller en dag efter, och hur länge bör den hålla på?

Tacksam för förslag eller egna erfarenheter.
Citera
2011-02-27, 15:31
Medlem
Silfverklingas avatar
Haha, jävlar vad du var ute i god tid!

Angående mottagningstiden; ha mottagningen samma dag som du slutar, efter du har sprungit ut, åkt flak och festat med klassen. Jag hade min vid 17-18. Sen håller mottagningen på till kanske 22-23 då du drar in på studentfesten.

Buffé av något slag går alltid hem. Samt generöst med dricka.
Citera
2011-02-27, 15:54
Medlem
Jack.Dogs avatar
Mottagningen ska självklart äga rum dagen då eleven ifråga tar studenten. Sen brukar väl studentmottagningar med familj och nära hålla igång till runt 22-23, sen är det väl obligatoriskt klubbande som gäller?

När det kommer till lokal så är det lättare att reda ut om man vet hur många gäster som planerar att infinna sig. Vad gäller maten, tänk enkelt. Lite olika sallader med trevliga tillbehör kanske?
Citera
2011-02-28, 10:52
Medlem
pimmetjes avatar
När jag tog studenten så ordnade min mamma allt med mottagningen. Den började efter vårt utspring som några i släkten hade kommit för att kolla på. Det var väl vid 14-tiden typ. Jag kom efter vårt flak, så runt 17. Mina föräldrar hade tänkt att hyra en lokal men deras lägenhet är ganska stor så det funkade ändå. Buffé samt mycket alkohol fanns där och alla fick stanna så länge de ville typ. Själv så drog jag vid 22-tiden för slutskiva.

Så, ja det var väl det mesta som hände på mottagningen.
Citera
2011-03-27, 20:07
Medlem
När jag tog studenten hade jag studentmottagning med två av mina bästa kompisar. Detta mycket för att underlätta då vi pluggade i annan stad än vi kom ifrån. Så vi samlade ihop alla familjer och hade lite utav knytis, varje mamma fick hjälpa till med varsin del så som sallader, varmrätter och efterätter.
Mat, mingel, paket, fotografering kanske något tal - sen vill man se sina klasskompisar igen för att avsluta gymnasietiden med dem personer som man började den med!

Som de andra sagt så ska man ha det på den dagen då du springer ut - det är då det är fest och din dag

* Lokal/ trädgård
* Hur många personer ska komma?
* Mat, buffé enkelt och bra.
Citera
2011-05-10, 22:26
Medlem
Jag bumpar tråden i hopp om att få tips om lekar och liknande man kan ha på en studentmottagning för att lätta upp stämningen lite. En kort tipsrunda runt lokalen med olika frågor om studenten i fråga fungerar alltid men kanske har ni några fler tips?
Citera
2011-05-21, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golliwogg
Jag bumpar tråden i hopp om att få tips om lekar och liknande man kan ha på en studentmottagning för att lätta upp stämningen lite. En kort tipsrunda runt lokalen med olika frågor om studenten i fråga fungerar alltid men kanske har ni några fler tips?

Bumpar också. Tänkte göra något slags "vuxentest" för studenten ifråga, typ vilken öl är avslagen, vilken dag är sista deklarationsdag. Nån som kan ge förslag på fler frågor/test som visar att man blivit vuxen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in