2011-02-27, 15:40
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Grattis...du har äntigen upptäckt hur sverige fungerar. Som tur var förstog jag redan i skolan hur sverige fungerade och gjorde vissa val efter det.

Jag har inte gjort ett handtag sen jag gick ut gymnasiet 1983 (sant). Jag har förtidspension och får ut 10300 kronor rent. Har hus, bil och kan spara lite (mitt sparande har jag tidigare haft på cypern numer i Colombia och Panama (jag har aldrig varit i dessa länder)).

Jag gissar att du den dagen inte ens får ut det som står eftersom mycket av börsvärdena är bara luft. Vad tror du finansmarknaden levt så gott på de sista 20 åren? Jag gissar att det är människors pensionspengar...vad tror du?

Jag tror att det är den amerikanska bostadsmarknaden och Asiens tillväxt som drev upp HELA världens börser, inte de svenska pensionerna som kan anses vara en piss i havet sett ur den globala ekonomins synvinkel.
Citera
2011-02-27, 15:59
Medlem
wwtfsmds avatar
Det är här det personliga ansvaret kommer in. Visst, man kan välja att jobba tills 65 år utan att spara en enda krona och konsumera onödiga prylar och nöjen under tiden och det är så det oftast ser ut. Att sedan konsekvenserna av detta, som TS beskriver, kan se aningen dystra och poänglösa ut kan jag verkligen hålla med om. Dock ska man ska inte glömma att det finns alternativ. Spara och investera dina hårt förtjänade pengar istället och med lite envishet och dedikation kan du själv välja hur din framtid ska se ut. Låter inte det lite bättre?
Citera
2011-02-27, 16:01
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Tittade nyss i min orangea PPM kuvert. Där hade dem räknat ut att om jag jobbar till 65 år så får jag 12 000 i månaden före skatt i pension.
Det grundar sig på 2009 års inomst. År 2009 jobbade 12 månader utan semester.

Då är min fråga, varför ska jag jobba så jävla hårt när jag antagligen kommer vara en fattiglapp när jag går i pension?

Och om jag fortsätter att jobba tills jag är 70 (om jag lever då) så får jag drygt 16 000 kr/ månaden före skatt. Så det verkar vara meningen med pensionssystemet i Sverige att man verkligen ska arbeta tills man dör. Nu blev inte jag så sugen på att fortsätta jobba längre. Jävla skit PPM!

http://rekkord.com/doitright.jpg
Citera
2011-02-27, 17:13
Medlem
Vekrusets avatar
12 000:- är garantipensionen. Det är vad alla som bor tillräckligt många år i Sverige får, antingen de jobbar eller rullar tummarna och går på soc. Stod det någonting om att de fyller på med pengar från garantipensionen, eller har du ändå lyckats hamna på exakt 12 000:-?

Citera
2011-02-27, 18:09
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
12 000:- är garantipensionen. Det är vad alla som bor tillräckligt många år i Sverige får, antingen de jobbar eller rullar tummarna och går på soc. Stod det någonting om att de fyller på med pengar från garantipensionen, eller har du ändå lyckats hamna på exakt 12 000:-?

Jag hamnar över 12 000 så det är ingen garantipension jag har. De räknade ut vad min pension skulle ligga på vid 65 års ålder om jag får samma lön varje år som jag hade 2009.

Sen så glömde jag att jag har min tjänstepension också. Men den är nog inte så mycket att hurra för. Jag har ändå jobbat sen jag var 18 år och är inne på mitt tionde år i arbetslivet.
Citera
2011-02-27, 19:53
Medlem
MegaSkurts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Har du nån koll på hur många år man måste bott i sverige, och om man flyttat ut, vad som händer med garantipensionen, antar att det blir avdrag på nåt vis? Lämnade när jag var 29, har inte bott i Sverige sen dess (är 39 nu).
Citera
2011-02-27, 20:43
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
Har du nån koll på hur många år man måste bott i sverige, och om man flyttat ut, vad som händer med garantipensionen, antar att det blir avdrag på nåt vis? Lämnade när jag var 29, har inte bott i Sverige sen dess (är 39 nu).

Man måste bott i Sverige i 40 år annars kan garantipensionen bli lägre.
Citera
2011-02-27, 22:14
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt

http://www.pensionsmyndigheten.se/Ga...dtrygghet.html

Citat:
För att du ska få full garantipension krävs att du har bott minst 40 år i Sverige från och med det år du fyllde 16 år till och med det år du fyller 64 år.
Citera
2011-02-28, 14:00
Medlem
MegaSkurts avatar
Tackar!!

Okej, ser ut som om jag får ut 75% då, då jag bott i sverige i 30 år av mitt liv.

Iofs har jag sen bott tio år ännu sålänge, i ett annat eu-land, nånting säger mig att det kommer i framtiden oxå spela roll, när eu-flyttande blir ännu mer vardag än vad det varit de senaste 15 åren.

Citera
2011-02-28, 14:11
Bannlyst
Det enklaste hade väl varit om man jobbat fram tills man var sjuttio och sen hade staten kommit och hämtat en på en lastbil och kört ut en i skogen och bistått pensionsavtackningen medelst en kostnadsfri kula i nacken. Det är ju ditåt Staten strävar, även om det inte är fullt uttalat. Än.

För övrigt så tyckte jag att den förtidspensionerade killens liv lät helt okej. Strax över tiotusen ut i handen är inte illa om man aldrig haft en civilingenjörslön att skämma bort sig med. Med låga inkomster kommer ett liv som kanske inte enbart går i materialismens tecken och det respekterar jag. Livet behöver inte alls vara torftigt bara för att man har en låg inkomst. Det finns andra värden i livet och det är inte alls särskilt svårt att klara sig gott på tiotusen i månaden om man aldrig haft större ramar att skämma bort sig med. Det är svårt att skaffa dyra vanor på en begränsad inkomst, vilket gör att man skaffar sig de vanor man har råd med och sålunda ändå hittar på berikande sätt att njuta av livet på.

// Roger P.
Citera
2011-02-28, 15:05
Medlem
Jag känner någon som har det mycket värre, 9300kr/månaden, ingen tjänsepension och 36k i privat sparande.. Han går i pension om 10 år, så man får hålla tummarna för honom för att det ska gå bra, man vill ju inte se honom lida.

(Farsan)
Citera
2011-02-28, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Tittade nyss i min orangea PPM kuvert. Där hade dem räknat ut att om jag jobbar till 65 år så får jag 12 000 i månaden före skatt i pension.
Det grundar sig på 2009 års inomst. År 2009 jobbade 12 månader utan semester.

Då är min fråga, varför ska jag jobba så jävla hårt när jag antagligen kommer vara en fattiglapp när jag går i pension?

Och om jag fortsätter att jobba tills jag är 70 (om jag lever då) så får jag drygt 16 000 kr/ månaden före skatt. Så det verkar vara meningen med pensionssystemet i Sverige att man verkligen ska arbeta tills man dör. Nu blev inte jag så sugen på att fortsätta jobba längre. Jävla skit PPM!

svartkrog + sälja droger + sälja sex + skita i skatt..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in