2011-02-26, 22:31
Medlem
Som Freud påstod; att välja den lätta lösningen först och sedan får man betala med obehag / välja den svåra lösningen nu och belönas på längre med något som ger större tillfredsställelse än den lätta vägen hade gett dig. Påverkas droganvändning utav lustprincipen, gäller detta för alla sorters droger? Jag kan enligt erfarenhet säga JA,dock med undantag för en drog(det kanske kommer på längre sikt).

Låt oss säga att man tar en drog och har roligt i en timme, kommer det alltid gå ut på minus i slutändan? T.ex dricker du alkohol blir du bakis,missbrukar du det i större mängder försämras din social kapacitet. Är det någon skillnad på bruk/missbruk, påverkar båda enligt lustprincipen? Kan inte droganvändning leda till något bra i slutändan,säg att du möter din kärlek på en fest etc. (På samma sätt som dina dåliga matvanor kan få dig att ta beslut som i slutändan gör ditt liv bättre,eller?)

Kanske lite luddig och många frågor på samma gång men försöker bara snurra igång några tankegångar.
Citera
2011-02-26, 22:39
Medlem
Svårt att se var man skulle gå "minus" om man brukar någon slags drog en kväll och har det roligt på drogens bekostnad och att man vaknar upp utan någon som helst avtändning?

Kankse har tolkat frågan fel?
Citera
2011-02-26, 22:41
Medlem
scroshs avatar
Intressant tankeställning. Jag kan bara prata om mina erfarenheter gällande gräs i detta sammanhang då jag sällan dricker. Att röka gräs har för mig gjort att jag ser saker mer öppet, vidgat mitt synfält. Men det kostar pengar och man är i riskzonen för att åka dit > få böter > bli stämplad som knarkare vilket då kanske bejakas som en del i "minusskalan" i lustprincipen?
Citera
2011-02-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Svårt att se var man skulle gå "minus" om man brukar någon slags drog en kväll och har det roligt på drogens bekostnad och att man vaknar upp utan någon som helst avtändning?

Kankse har tolkat frågan fel?

Finns det en sådan drog är väll snarare frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av scrosh
Intressant tankeställning. Jag kan bara prata om mina erfarenheter gällande gräs i detta sammanhang då jag sällan dricker. Att röka gräs har för mig gjort att jag ser saker mer öppet, vidgat mitt synfält. Men det kostar pengar och man är i riskzonen för att åka dit > få böter > bli stämplad som knarkare vilket då kanske bejakas som en del i "minusskalan" i lustprincipen?

Låt oss säga att det var billigt, helt lagligt och socialt accepterat,hur hade situationen sett ut då? Känns också som att just cannabis är en av de få drogerna som kan gå utanför ramarna på just denna teori. Det kan kanske liknas en aning med karma, att allting kommer tillbaka i slutändan?
Citera
2011-02-26, 23:07
Medlem
Amsterdaims avatar
Hmm, jag missbrukar inte direkt droger. Röker inte på (kan ej ta halsbloss, röker inte ens cigg), snortar inte pulver och dricker väldigt sällan. Dock har jag brukat bl.a. mdma på Sensation i köpenhamn. Fick varken någon AT eller hamnade på "minus", samtidigt har det inte heller blivit så att jag vill bruka mdma varje dag. Jag känner snarare att jag hamnade på ett plus, eller, jag kanske missförstår. Vad räknas som minus?

Jag tror dock att människan oftast väljer fler lätta lösningar för att snabbt få en viss känsla, och sedan upprepar de denna lätta lösningen för att få tillbaka känslan istället för att jobba lite hårdare och få en mer långvarig känsla. Jag tror man tänkte så förr dock, man utförde ett arbete som längre fram i tiden ger en tillfredställelse istället för att få den här och nu. Min pappa (född 45) tänker så. Han menar alltid att man ska tänka på framtiden och allt det där, men jag tror det är sällan folk gör det. Nu ska man ju "leva varje dag som om det vore den sista", så varför ska folk välja den svåra lösningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in