2011-02-26, 16:43
Medlem
Belows avatar
har ni något tips på affärer och hemsidor där man kan handla billiga och bra lampor, fläktar, jord och kolfilter till en micro odling i en byrolåda!

jag har jula, biltema, plantagen och ett ganska stort köpcentrum i stan med diverse affärer.

handlar helst i affär om de finns möjlighet, och budgeten ligger på lite över 2000kr!

Tack på förhand!
MVH Below
Citera
2011-02-26, 16:47
Medlem
brisingrs avatar
Kopierar direkt från den allmänna FAQ:en som jag har uppdaterat relativt nyligen:

Odlingsutrustning:
www.hydrogarden.se
www.odlamer.se
www.nordicgrow.se
www.head-nature.com
www.ebboflod.com
www.swedish-growsystems.se
www.e40bulbs.se
www.growshopalien.com/onlineshop/
www.hydroponics.eu
www.ledgrow.se

Head & Nature samt HydroGarden rekommenderas.
Citera
2011-02-26, 16:55
Medlem
Belows avatar
hemsidorna ger mig inte så mkt kunskap, vill gärna ha mer information då detta är nytt för mig!
gärna tips på saker som skulle kunna passa mig och min budget!

men tack ändå!
Citera
2011-02-26, 17:02
Medlem
brisingrs avatar
Du har inte lagt ner särskilt mycket tid på att läsa guider va? Börjar undra om du saknar åldern för att befinna dig på forumet. FAQ, Länklista och Noobfrågor om Cannabisodling!

www.grow-shop.se kan rekommenderas för att få mer utförlig information angående specifik utrustning.

Det är omöjligt att ge tips på utrustning när du inte ens har gett oss information om odlingsutrymmet. Ventilationsmöjligheter, antal watt, strain, odlingsteknik, stealth osv osv.

EDIT: Storleken på ditt utrymme och hur du vill göra med lukt kan vara bra att nämna också.

Att investera 1100 kronor på en kanalfläkt med kolfilter för att eliminera doften utav den söta cannabisen som försäkring mot obehöriga och Polisen är lätt värt det. 2000 är tunt, 3000 hade blivit bättre. Har du möjlighet att köpa efter hand?
Senast redigerad av brisingr 2011-02-26 kl. 17:12.
Citera
2011-02-26, 17:26
Medlem
Mina tips.

Jag skulle ha skaffat mig några lågenergi lampor eller köpt mig ett lågenergi kit 125w blå 6500k på hydrogarden för växtfasen.

Till blomfasen rekommenderar jag HPS, osäker vilka watts som passar din byrå samt om du kommer ha nån slags ventilation? Kanske en 250w HPS funkar.

1448kr plus en fraktkostnad kostar allt detta på sidan jag nämt. men kolla runt på dom olika shopparna och jämnför priserna.
Budgetet är 2000kr så nu har du lite stålar till två datafläktar för insug och utsug. Vilken storlek du ska ha får pengarna styra. Ready steady go!
Har du frön och sånt om du har vilken strain?
Senast redigerad av Ingen-kommentar 2011-02-26 kl. 17:29.
Citera
2011-02-26, 17:31
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingen-kommentar
Mina tips.

Jag skulle ha skaffat mig några lågenergi lampor eller köpt mig ett lågenergi kit 125w blå 6500k på hydrogarden för växtfasen.

Till blomfasen rekommenderar jag HPS, osäker vilka watts som passar din byrå samt om du kommer ha nån slags ventilation? Kanske en 250w HPS funkar.

1448kr plus en fraktkostnad kostar allt detta på sidan jag nämt. men kolla runt på dom olika shopparna och jämnför priserna.
Budgetet är 2000kr så nu har du lite stålar till data två datafläktar för insug och utsug. Vilken storlek du ska ha får pengarna styra. Ready steady go!
Har du frön och sånt om du har vilken strain?
Problemet jag ser med ditt förslag är att han lägger ut för stor del av pengarna på belysning. Med ett HPS system på 250W kommer du garanterat behöva en kanalfläkt som transporterar ut värmen.

Sedan jord, krukor, någon näring, pH testkit, frön osv
Citera
2011-02-26, 17:32
Medlem
Belows avatar
aa jag har möjlighet att punga fram 2000kr denna månad då jag har hyra mat räkningar och dylikt att betala med. det skulle ju vara att betala 2000kr denna månad och 1-2000kr nästa månad.

har bestämt att jag ska köra white widow, om dom inte blir för höga för en byrå. (http://www.everyonedoesit.com/online_headshop/Single_Seeds__Nirvana_Seeds__White_Widow.cfm?iProd uctID=7722)

har inte bestämt mig vad jag ska ha för byrå men ska till tattarvara och köpa en billig, därför har jag inga mått ännu!

jag vill gärna köra med 250w lampa då det är inte så mkt ström som dras osv!

edit: jag har inga större behov att få bort lukten, bara det inte luktar i trappuppgången
Senast redigerad av Below 2011-02-26 kl. 17:35.
Citera
2011-02-26, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brisingr
Problemet jag ser med ditt förslag är att han lägger ut för stor del av pengarna på belysning. Med ett HPS system på 250W kommer du garanterat behöva en kanalfläkt som transporterar ut värmen.

Sedan jord, krukor, någon näring, pH testkit, frön osv
¨
Jag har kört HPS med endast insug/utsug samt senare hängde dit en mini datafläkt som fläktade mot självaste lampan. Men det är sant HPS och dess värme utan kanalfläkt kan bli bra torrt, värt att nämna är att jag hade en garderob på 1,90cm på höjden på den tiden så Trådskaparn vilken är din höjd?
Citera
2011-02-26, 18:01
Medlem
Belows avatar
finns de några lampor på ljusbutiken.nu som kan funka, isåfall vilka?

länkar tack

edit; höjden kan vara ca en meter!
Citera
2011-02-26, 18:15
Medlem
brisingrs avatar
Perfekt, då räknar vi på runt 3000 kronor då?

Varför väljer du White Widow? Är det pga ryktet namnet innehar samt höjden tycker jag att du ska byta. Är du intresserad utav sativa eller indica? Kan rekommendera Pick N Mix istället för edit.

Eftersom att ditt utrymme förmodligen inte kommer vara särskilt svårt kan en lågenergilampa fungera bättre än HPS. När man har LE kan topparna vara några få centimeter ifrån lampan medan en HPS kräver decimeter. Finns däremot lösningar som cooltube, coolshades, glasskivor och starka fläktar.

Dessutom har inte lågenergilampor samma krav på starka ventilationer.

Jag kan göra ett paket till dig som passar prismässigt. Det du saknar nu är endast frön och frakt är inte inräknat. H&N tar endast 100 kronor för frakt oavsett hur mycket du köper.
Citat:
Elektronik:
Lågenergi Lyx- kit 250W Röd 2700K
Exhaust - Fan Kit 180 m³/h - 100mm

Growing equipment:
Digital Thermometer MAX-MIN
Timer Legrand (Omnirex)

Näring:
TopMax - BioBizz 500ml
Bio-Bloom by BioBizz 500ml

Jord & kruka:
Gold Label Special Mix Jord 50L
Round Pot - 10 Liters - 26 x 22

Totalt: ~2900 SEK
Senast redigerad av brisingr 2011-02-26 kl. 18:49. Anledning: förtydligade quote
Citera
2011-02-26, 18:36
Medlem
Belows avatar
aa men jag har inte 3000kr denna månad utan endast 2000kr och 1000kr nästa

alternativ är att jag får söka på billigare sidor
Citera
2011-02-26, 18:52
Medlem
brisingrs avatar
Head & Nature är marknadens billigaste alternativ. Hittar du en billigare får du gärna posta den här!

Börja med att beställa belysningen och ventilationen. Det kommer ändå att ta ett tag för dig att bygga ihop byrålådan så att den blir ljustät, ventilation fullt fungerande och belysning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in