• 1
  • 2
2011-03-05, 17:59
Medlem
MrKerifs avatar
Wikipedia säger:

Kött är ett födoämne bestående av ätlig muskel- och fettvävnad hos djur.
Citera
2011-03-05, 21:17
Medlem
Happy-consumers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKerif
Wikipedia säger:

Kött är ett födoämne bestående av ätlig muskel- och fettvävnad hos djur.
Wikipedia kan ju som sagt var inte liteas på till 100% i detta fall.

SAOB säger:

Citat:
de under huden belägna (av muskulatur m. m. bestående) mjuka delarna av kroppen hos människor o. djur; muskulatur (o. fett), muskelvävnad (o. fettvävnad); motsatt: ben, inälvor o. d
DVS
Muskler/fett
Ben är inte kött
Inälvor är inte kött. Hjärtat är muskler dvs kött.
Skinn är inte kött
Hjärnan är jag osäker på men undivker att äta den tillsvidare(är vegetarian)
Ögon är ju lite osäkert men de används väl främst som dekoration?

Om du skall bjuda en vegetarian på middag så skulle i alla fall jag undvika alla animaliska produkter, främst eftersom det kan vara en nyttig övning i matlagningskonst. Ett tips är att dela upp måltidens olika beståndsdelar så att personen i alla fall får något om han/hon är strikt vegan. (de flesta är nog vana vid att äta lite "sämre" mat)

Är blod kött?
Är vampyrer vegetarianer?
Är vampyrerna i Twilight som uteslutande dricker djurblod vegetarianer?
Citera
2011-03-06, 02:58
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy-consumer
Är blod kött?
Är vampyrer vegetarianer?
Är vampyrerna i Twilight som uteslutande dricker djurblod vegetarianer?

Nu börjar vi närma oss pudelns kärna: Är påhittade figurer i en TV-serie vegetarianer

Jösses, tror jag går och lägger mig. Men kött är väl allt som smakar gott. Resten är troligen sånt som skall ätas av djur som producerar det förstnämnda.

Homer S sa när han såg en sallad "That´s not food, that´s what food eats"

Jag håller med H.S.
Citera
2011-03-06, 08:57
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskgjusen
Kyckling borde räknas som en korsning emellan kött och fisk.

Jag håller med lite grann, i synnerhet med motiveringarna längre ner. Till argumentlistan kan också läggas att många broilerkycklingar matas med pellets skapade av fiskmjöl. Därför smakar vissa kycklingar mer underligt än andra.
Citera
2011-03-06, 09:41
Medlem
Definitionerna ser olika ut beroende på vilket perspektiv man har. Ur ett västerländskt matperspektiv så är väl inte fisk kött (och inte fågel heller i vissa fall). Men om man ska se det rent "biologiskt" perspektiv (eller vad man nu kan tänkas kalla det), så är även fisk kött. Även i andra kulturer är det annorlunda. I t ex Kina kallar man både fisk och fågel för kött. Själv tycker jag också att man ska kalla fisk för kött.
Citera
2011-03-06, 12:22
Medlem
Myrtens avatar
Enligt lagstiftningen:

"1. KÖTT
1.1 kött: alla ätliga delar av de djur som avses i punkt 1.2–1.8, inklusive blod.
1.2 tama hov- och klövdjur: nötkreatur (inklusive vattenbuffel och bison), svin, får och getter samt tama hästdjur.
1.3 fjäderfä: tamfjäderfä, inklusive fåglar som inte betraktas som tamfjäderfä men somföds upp som sådana, med undantag av strutsfåglar.
1.4 hardjur: kaniner, harar och gnagare.
1.5 frilevande vilt:
— vilda hov- och klövdjur samt hardjur och landlevande däggdjur som är föremål för jakt i syfte att användas som
livsmedel och anses vara frilevande vilt enligt tillämplig lagstiftning i den berörda medlemsstaten, däribland
däggdjur som lever fritt inom ett inhägnat område under liknande förhållanden som vilda djur,
och
— frilevande vild fågel som är föremål för jakt i syfte att användas som livsmedel.
1.6 hägnat vilt: hägnade strutsfåglar och hägnade landlevande däggdjur, dock inte de som avses i punkt 1.2.
1.7 småvilt: frilevande fågel och hardjur som lever fritt i vilt tillstånd.
1.8 storvilt: landlevande däggdjur som lever fritt i vilt tillstånd och inte omfattas av definitionen av småvilt."
http://www.slv.se/upload/dokument/la...0animalier.pdf

Alltså även blod o inälvor räknas som kött. Fisk räknas inte som kött.
Citera
2011-03-06, 13:43
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Enligt lagstiftningen:

http://www.slv.se/upload/dokument/la...0animalier.pdf

Alltså även blod o inälvor räknas som kött. Fisk räknas inte som kött.

Utmärkt, Guldstjärna till Myrten. I Sverige finns ju paragrafer för allt, tänkte inte på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in