2011-03-04, 00:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Att vara sant kristen är att vara passiv då denna världen är av högst tillfällig betydelse.

Eller är Jesus ord på något sätt oklara?

39Men jag säger er: värj er inte mot det onda.

Matt 5:39

Men det kanske är jobbigt? Är det bättre att hitta på något annat som är lite häftigare?

Narkotikabekämpning är alltså rent nonsens? Denna värld är av så ringa betydelse att vi inte ska hålla på med bekämpning av mörkret alls, utan bara låta det "betydelselösa" hända?
Citera
2011-03-04, 01:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Äh, erkänn nu. Det bor en liten kristus i dig.

Jag hoppas du vaknar upp ur din drömvärld någon gång i detta liv. Det är bekvämt att ignorera all form av ej drömbaserad diskussion godtyckligt. Ungefär som att låtsas som att vissa problem inte finns eller att någon annan löser dem.
Citera
2011-03-04, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kairos
Äh, erkänn nu. Det bor en liten kristus i dig.

En liten Kristus (möjligtvis en liten Gandhi, för den sakens skull) kanske, men sannerligen ingen kristen!

Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern

Medmänsklighet är det som tur är ingen enskild religion, ideologi eller filosofi som har patent på. Det är dock väldigt synd (i ordets icke-kristeliga mening) att medmänsklighet verkar vara en bristvara: människor från alla möjliga läger är beredda - och till och med villiga - att bygga murar och gjuta blod för sina övertygelser.

Nå, nu ska jag försöka undvika att lämna små naiva oneliners i denna tråd. Technetium får fortsätta orera om hur människor är fega och saknar vilja att kämpa för sina luftslott.
Citera
2011-03-05, 15:02
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technetium
Narkotikabekämpning är alltså rent nonsens? Denna värld är av så ringa betydelse att vi inte ska hålla på med bekämpning av mörkret alls, utan bara låta det "betydelselösa" hända?

Du får väl fråga Jesus om det. Det är du som utger dig för att vara kristen, inte jag.

För mig är det givetvis enbart sinnesförvirrat nonsens, men likväl är det Jesus egna direkt citerade uppmaning.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in