Att vara sant kristen är att vara passiv då denna världen är av högst tillfällig betydelse.
Eller är Jesus ord på något sätt oklara?
39Men jag säger er: värj er inte mot det onda.
Matt 5:39
Men det kanske är jobbigt? Är det bättre att hitta på något annat som är lite häftigare?
Narkotikabekämpning är alltså rent nonsens? Denna värld är av så ringa betydelse att vi inte ska hålla på med bekämpning av mörkret alls, utan bara låta det "betydelselösa" hända?
Jag hoppas du vaknar upp ur din drömvärld någon gång i detta liv. Det är bekvämt att ignorera all form av ej drömbaserad diskussion godtyckligt. Ungefär som att låtsas som att vissa problem inte finns eller att någon annan löser dem.
En liten Kristus (möjligtvis en liten Gandhi, för den sakens skull) kanske, men sannerligen ingen kristen!
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Det är utifrån min tro på Kristus som jag har den här synen och jag tror absolut att det är den rätta synen! Medmänsklighet är Kristus personfierad. Han ser de små, de utstötta, de fattiga och de utsatta. Och det finns så många Kristna som faktiskt levde och lever som Jesus lärde! Dem borde du ge komplimanger Vetramegin! Men allra mest borde du egentligen (utifrån min tro) ge Gud komplimangerna som utför sitt verk genom dem!
Som Kristen så är det viktigt (tror jag) att älska alla människor - eftersom Gud enligt Bibeln faktiskt gav sin Son av sin kärlek till världen. Och där inkluderas även Muslimerna. Jag kommer aldrig att acceptera Muhammed som profet, men jag respekterar muslimernas tro! Och jag vill absolut att de stannar! Varför vill jag det? Därför att jag vill att de Kristna Irakierna skall stanna i Sverige och som Jesus själv sade i Bergspredikan: Skall vi vara fullkomliga, liksom vår Fader i Himlen är fullkomlig! Man kan inte samtidigt vilja att de Kristna Irakierna skall stanna i Sverige samtidigt som man vill att de Muslimska Irakierna skall utvisas. Det blir ofullkomligt! Det kanske blev lite predikan nu - men eftersom jag har min syn på detta utifrån ett Kristet perspektiv, så ville jag gärna berätta varför
Medmänsklighet är det som tur är ingen enskild religion, ideologi eller filosofi som har patent på. Det är dock väldigt synd (i ordets icke-kristeliga mening) att medmänsklighet verkar vara en bristvara: människor från alla möjliga läger är beredda - och till och med villiga - att bygga murar och gjuta blod för sina övertygelser.
Nå, nu ska jag försöka undvika att lämna små naiva oneliners i denna tråd. Technetium får fortsätta orera om hur människor är fega och saknar vilja att kämpa för sina luftslott.
Narkotikabekämpning är alltså rent nonsens? Denna värld är av så ringa betydelse att vi inte ska hålla på med bekämpning av mörkret alls, utan bara låta det "betydelselösa" hända?
Du får väl fråga Jesus om det. Det är du som utger dig för att vara kristen, inte jag.
För mig är det givetvis enbart sinnesförvirrat nonsens, men likväl är det Jesus egna direkt citerade uppmaning.