2011-02-26, 01:21
Medlem
Wincidis avatar
För ett litet tag sedan läste jag bibeln igen och upptäckte då att den svenska översättningen stödjer argumentet att det finns flera gudar. Det var två ting jag reagerade på, det första i första moseboken där gud skapar människan som han ska göra i "vår avbild", för att vara noga: "Låt oss göra människor till vår avbild" (Genesis 1:26). Det är sedan Exodus 20:3 där gud ger budordet "Du ska inga andra gudar ha vid sidan av mig". Dessa två bibel stycken är två starka "bevis" för att det finns fler än en gud (speciellt det första eftersom den andra kan tolkas att vi inte ska dyrka "påhittade" gudar). Därför undrar jag om det finns någon kunnig där ute som vet om dessa är ett resultat av problematiken i översättningen eller som det faktiskt står att vi är skapade i "deras" inte "hans" avbild?
Citera
2011-02-26, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wincidi
Dessa två bibel stycken är två starka "bevis" för att det finns fler än en gud
Hahahahahaha jo visst, två stycken ur en sagobok är starka bevis.

För övrigt kan du kolla denna: http://www.youtube.com/watch?v=kZY2eeozdo8
Citera
2011-02-26, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wincidi
Därför undrar jag om det finns någon kunnig där ute som vet om dessa är ett resultat av problematiken i översättningen eller som det faktiskt står att vi är skapade i "deras" inte "hans" avbild?
Ett översättningsfel är det i alla fall inte tal om, så mycket vet jag.
Citera
2011-02-26, 01:29
Medlem
Anicent Aliens stödjer även denna teori.. Du borde tanka hem dom dokumentärerna, jag gjorde det. Och om det skulle vara sant så förstår man alla religioner, avbildningar, pyramider mm

Säger inte att det är så, men dock väldigt intressant spekulation
Citera
2011-02-26, 01:31
Medlem
shaqims avatar
Det första var riktigt intressant. Står precis likadant i min bibel, undrar om det kan ha blivit förvrängt någonstans i översättningen som sagt. Det är också möjligt, men osannolikt, att det är treenigheten som åsyftas (och vissa kristna teologer hävdar ju att Jesus funnits sedan skapelsen), men detta borde då judarna ha reagerat på. Verkligen intressant!

Det andra är jag bekant med. Många av folken omkring Israeliterna hade ju egna gudar, och vi får inte glömma att Bibeln trots allt är skriven av människor och att den innehåller vissa meningar som är till för att "förklara" varför det är på ett visst sätt. Detta kan vara en av människan tillagd mening för att uppmana folket att hålla sig till Gud allena. Annars kan han ju ha menat avgudar eller falska sådana.

Jag är inte kristen, kanske hade jag haft mer insikt då. Men jag vill gärna höra vad som sägs om detta.
Citera
2011-02-26, 01:42
Medlem
Malacodas avatar
Försök tolka texten i dess kontext. När kristendomen skapades fanns det ett myller av gudar, halvgudar, demoner och annat oknytt folk dyrkade samt trodde existerade. Samtidigt höll det västra romarriket på att rämna så kejsaren försökte väl på alla möjliga sätt hålla samman sitt rike och då passade väl en enad religion perfekt. Således är det inte konstigt att dessa passager i bibeln finns
Citera
2011-02-26, 01:43
Medlem
Skaparen gav makten över jorden till Adam, Adam gav den till Satan, Satan sa sig vilja bli lika stor/dyrkad som skaparen. Resultatet? http://www.illuminati-news.com/god-is-satan.htm
Citera
2011-02-26, 02:01
Medlem
Wincidis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malacoda
Försök tolka texten i dess kontext. När kristendomen skapades fanns det ett myller av gudar, halvgudar, demoner och annat oknytt folk dyrkade samt trodde existerade. Samtidigt höll det västra romarriket på att rämna så kejsaren försökte väl på alla möjliga sätt hålla samman sitt rike och då passade väl en enad religion perfekt. Således är det inte konstigt att dessa passager i bibeln finns

Som jag påpekade så kan man enbart bortförklara texten i den andra moseboken med dessa faktorer. Formuleringen i första är går inte att förkasta utifrån denna perspektiv. Jag vill också påpeka att frågan om det inte är uppenbart bygger på att bibeln är helig och därför sann. Vi kan ju inte granska bibeln som ett historiskt verk då den då visar sig vara fel. Därför måste alla debatter av detta slag bygga på att den är sann pga av den säger att den är sann.

Jag vill också påpeka av princip att du inte riktigt tänkte innan du skrev. Det är gamla testamentet detta berör så du kan helt stryka din kommentar om romarriket. Och även nya testamentet skrevs innan perioden du tänker på det är dock valet utav evangelier till nya testamentet som väljs i den sena romerska eran.
Citera
2011-02-26, 02:14
Medlem
shaqims avatar
Sen ska vi inte glömma att gud säger något i stil med "Jag är en avundssjuk Gud" när han förklarar att de inte ska ha några gudar vid sidan av honom. Vet inte exakt var detta står, Andra Moseboken någonstans. Detta tolkas självklart på flera sätt, men det finns mycket i Bibeln som talar för att det finns/fanns flera gudar.
Citera
2011-02-26, 11:05
Medlem
Golachabs avatar
Nej det är inget "bevis" på att det i grunden rör sig om en trossats där det finns flera gudar. Det första exemplet är på det sättet som det står skrivet därför att det är skrivet med pluralis majestatis. Det var vanligt att härskare pratade om "vi" när denne talade om sig själv. En annan sak att ha i bakhuvudet är att Jesus faktiskt existerade innan skapelsen och var delaktig i projektet. Detsamma gäller änglarna.

Bibliskt exempel:
Johannes 6:62, 17:4-5

Det andra exemplet rör monoteismens kärna. Det är helt enkelt så att det enbart finns en gud. Därför är tillbedjan till andra gudar helt bortkastat då de inte existerar. Således är dyrkan, böner, ritualer till andra gudar helt utan verkan. Så Gud menar då här att det är enbart honom man ska dyrka. Där Gud menar att han är en svartsjuk gud syftar på att han vill ha all dyrkan därför att han är den ende.

Nu är jag ingen teolog eller ens kristen. Det här är de förklaringar jag har fått.
Citera
2011-02-26, 14:08
Medlem
Daos avatar
Tycker det är ganska intressant...

Ta även detta med ett av budorden: Man skall bara tillbe Elohim, INGEN ANNAN! Då måste det ju finnas andra...

Inte för att det spelar någon roll, men kul är det!
Citera
2011-02-26, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av shaqim
Sen ska vi inte glömma att gud säger något i stil med "Jag är en avundssjuk Gud" när han förklarar att de inte ska ha några gudar vid sidan av honom. Vet inte exakt var detta står, Andra Moseboken någonstans. Detta tolkas självklart på flera sätt, men det finns mycket i Bibeln som talar för att det finns/fanns flera gudar.

Första budordet: Du skall inga andra gudar hava jämte mig.

Ergo, gud säger själv att det finns fler gudar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in