2011-02-26, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JörgHeinrich
Men jag har ju inte upptäckt något som indikerar på dålig hälsa? Jag mår alldeles utmärkt! Det där med leveråkommor är nog bara en myt.

Tack för tipset. Det ska jag kolla upp. Men man måste komma ihåg att tester av den här typen så gott som alltid är felkonstruerade och direkt felaktiga, ungefär som Kungsörnens rekommendationer för en vanlig portion makaroner. 1,5 deciliter pasta räcker knappast för att mätta en karl. De har alltid fel!
En myt? Nu får du väl ge dig! Klart som fan att levern tar stryk med att dricka 8 öl varje dag!! vakna upp för fan!
Citera
2011-02-26, 14:36
Medlem
Muppis avatar
8 öl om dagen är 56 öl i veckan. Och då har vi inte räknat med de extra som tas på helgen.

Det blir vansinniga mängder i längden och kommer förr eller senare att gå ut över hälsan.

Och bara för att man dricker stora mängder behöver man inte bli stor och fet.
Citera
2011-02-26, 15:01
Medlem
EmmaKlaras avatar
Citat:
Haha, där fick jag svar på tal. Så ska det låta. Men det krävs väl 20-30 års regelbunden alkoholförtäring för att få skrumplever? Det känns ganska avlägset. Jag dricker inte så hemskt mycket ändå. Några öl på kvällskvisten har man druckit i alla tider.

Du dricker mycket på vardagar och ändå mer på helgerna så din lever får ju aldrig chansen att vila sig.
Med den konsumtionen lär du kunna få skrumplever mycket tidigare än du tror.
Du försöker inbilla dig att det är ofarligt men innerst inne vet du att du dricker alldeles för mycket.
Citera
2011-02-26, 16:59
Medlem
christerys avatar
Det är för mycket, gå på ett AA möte och ställ dog upp och säg samma sak när det är din tur. Fråga dessa herrar och damer istället.
Citera
2011-02-26, 18:35
Medlem
Bigity-Wigitys avatar
okey för se här. 8 öl per dag + mer på lördagar / fredagar och väger 66 kg? din kropp kan inte må bra. Ett under att du klarar av jobbet.

En fråga, spelar du mycket nätpoker? Vet folk som dricker som du gör och spelar poker på kvällarna, men de klarar av jobbet.
Citera
2011-02-27, 19:10
Medlem
Frågan du borde ställa dig är kanske varför du dricker så många pilsner varje dag...? Självmedicinering i form av alkohol är inget bra i längden, tro mig.Prova att strunta i kröken ett par veckor och se hur det känns. Vem vet, du kanske skulle märka av en hel del positiva bonuseffekter. Fan, skulle jag själv dra så där mycket pilsner varje vecka skulle jag väga 200 kg inom en snar framtid!
Citera
2011-02-28, 17:09
Medlem
spermaoffrets avatar
Nu vet jag inte om just 8 öl om dagen är bra, men att dricka lite regelbundet verkar mindre hälsovådligt än svennebanandrickandet med tokintag på enbart helger. Det sägs...
Citera
2011-02-28, 17:35
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:
Haha, där fick jag svar på tal. Så ska det låta. Men det krävs väl 20-30 års regelbunden alkoholförtäring för att få skrumplever? Det känns ganska avlägset. Jag dricker inte så hemskt mycket ändå. Några öl på kvällskvisten har man druckit i alla tider.

8 öl varje kväll är inte avlägset, det är din nuvarande levnadsstandard. Du är alkoholist.

Det skulle inte förvåna mig med delirium tremens om du försöker avstå.

Du gör exakt som du vill, men härmed får du inte lov att bli en bitterfitta som alla andra 50+ alkoholister som blir inlagda på hepatologisk i flera veckor utan förmåga att varken komma upp ur sängen, kissa eller bajsa. Du får slangar upp i alla kroppsöppningar och förmodligen inte besök av några släktingar. Fnysa inte åt detta nu, utan det är hur verkligheten ser ut.

Du kommer inte ha någon annan att skylla än dig själv.

Mitt tips: Sök hjälp. Alkoholism klassas som en sjukdom, dvs. du har rätt till vård. Bättre sent än aldrig!

MVH
Citera
2011-02-28, 17:50
Medlem
Försök och få ner mängden till 1-2 burkar eller sluta helt, du kommer få lida för det om du inte slutar upp med det.
Citera
2011-02-28, 18:03
Medlem
tefatspupillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mk2
Försök och få ner mängden till 1-2 burkar eller sluta helt, du kommer få lida för det om du inte slutar upp med det.
Jo eller om du tvunget vill droga såpass ofta kanske cannabis kan vara ett nyttigare alternativ.
Citera
2011-03-03, 18:03
Medlem
Citat:
Efter en lång och tråkig arbetsdag på kontoret åker jag alltid hem och dricker åtta starköl, 33 cl, varje dag. När det begav sig drack jag mycket mer men nu på ålderns höst har jag lugnat ner mig lite. Vanligtvis blir jag lite småfull men det går absolut inte till någon överdrift. På lördagarna brukar jag dock dricka en hel del och överskrida min dagliga kvot med råge. Värt att poängtera är att jag sköter mitt arbete på ett klanderfritt sätt.

Är min dagliga konsumtion hälsovådlig eller är den normal? Vad kan jag vänta mig för långsiktiga konsekvenser? Åtta öl om dagen är väl inget att orda om, eller? Det är väl normalt?

"Hos män föreligger en statistiskt ökad risk för leverskada vid konsumtion av 25- 40 g/ dag". Du får i dig 96 g etanol varje dag. Vid 160 g så har du 50% risk att få cirros eller sk "skrumplever" efter 25 år, så på lång sikt är din konsumtion mycket skadlig för dig lever. Du löper med all säkerhet en ökad risk för "skrumplever"
Citera
2011-03-03, 19:16
Medlem
Frågan är om du verkligen talar sanning. Kan du verkligen vara helt utan alkohol i minst några dagar utan att få fysisk abstinens? Märkt med alkohol att man kan slippa uppleva fysisk abstinens under en lång tid, då har man lurat sig själv att man har hittat sin gräns, tills en vacker dag slår det helt plötsligt. Jag lovar dig att alkoholabstinens är inget man vill utsätta sig själv, om man nu blir tvungen att va utan alkohol i några dagar. Det är en risk som du får bedöma själv om det är värt för dig.

Kom ihåg att alkoholabstinens kan vara direkt livshotande, t.o.m. farligare än leverskada eller annat om du ej har sånt problem. Det kan komma en period då du måste va utan alkohol och alkoholabstinens kanske är oundvikligt, inget som du bara kan fly ifrån.
Senast redigerad av nonexistence 2011-03-03 kl. 19:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in