2011-02-25, 23:48
Medlem
Rejvarens avatar
Hur ligger det igentligen till med förlovning? Är det något som båda parterna bestämmer ihop, eller ska man "fria"? Jag har för mig att det är något man bestämmer ihop men vill ju inte förstöra allt om det visar sig vara motsatsen Min flickvän verkar iaf positiv till förlovning enligt vissa signaler
Citera
2011-02-26, 00:00
Medlem
MightyAnkas avatar
Oftast brukar man väl komma överens tillsammans om det. Men det är absolut inget fel i att falla ned på knä och säga "älskling, vill du följa med mig och titta på ringar imorgon? vad tycker du"
I Sverige är det ju även vanligt att man tar ett gemensamt beslut om giftemål och shoppar även den ringen gemensamt. För oss blir ju alla amerikanska filmer lite missledande eftersom att traditionen där säger att mannen skall fria med en ring som han i smyg valt och shoppat för dyra pengar.
Citera
2011-02-26, 00:34
Medlem
Det kanske varierar. Tycker det verkar mer romantiskt än att komma överens och shoppa ring tillsammans. Det kniviga är väl att lista ut ringstorlek och om hon kommer tycka om utseendet på ringen. Men det borde väl finnas öppet köp så att man kan byta.

Jag tycker du ska köpa en ring och vid lämpigt romantiskt tillfälle falla på knä, säga några rader om vad hon betyder för dig och vad du älskar hos henne och att du vill leva resten av livet med henne och hala fram ringen. Förslag på plats och situation är svårt, men en klassiker är väl stället ni först dejtade på osv.
Citera
2011-02-26, 01:10
Bannlyst
"falla på knä"....
Då är man en jävla tönt alltså.
Citera
2011-02-26, 02:28
Medlem
DelGriffiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EttAnnorlundaLiv
"falla på knä"....
Då är man en jävla tönt alltså.

Man är en jävla tönt om man förlovar sig överhuvudtaget.
Citera
2011-02-26, 16:34
Medlem
nynaeves avatar
Man kanske kan prata lite allmänt om det innan, för att se hur partnern ställer sig till det. Det finns ju många olika sätt att se på en förlovning dessutom - en del har vart förlovade flera gånger och kan vara det i många år, medan den kanske mer traditionella synen är att förlovningen sträcker sig mellan det att man bestämt sig för att gifta sig med varandra tills det att man har bröllopet.

Jag vill själv vara med och bestämma hur min framtida ring skall se ut, jag kan absolut inte se att det är något min sambo får bestämma själv. Fast det är klart att andra ser det på ett annat sätt. Kanske skulle man kunna ge något annat smycke tillsammans med frågan om hon vill gifta sig med dig, för att sedan gemensamt gå och kolla på förlovningsringarna?
Citera
2011-02-26, 16:50
Medlem
bamboochas avatar
I dagens samhälle finns det väl i första hand två typer av förlovningar.

Dels den "riktiga", traditionella. Egentligen blir man ju förlovad efter att mannen/kvinnan har friat, och den andra partnern har sagt "ja". Då får man en förlovningsring (eller går och köper ringar tillsammans), och den bär man till bröllopet då man får sin vigselring istället.
Enligt traditionen ska man gifta sig inom ett år efter att förlovningen/friandet har ägt rum, men det är inte så många som håller på den traditionen idag. Men inom två-tre år är väl rätt vanligt.
Detta är alltså vad en förlovning egentligen är. Att man har accepterat ett frieri, och lovat att gifta sig med personen när tillfälle ges. Man är då fästman och fästmö, tills man blir man och hustru.

Sedan finns det en moderniserad version, där förlovningen inte har med giftermålet att göra. Det är mer som ett väldigt seriöst förhållande, och man "förlovar" sig då när man vill markera ytterligare tillhörighet till varandra. En sådan "förlovning" inleds inte med ett frieri, utan eventuellt en diskussion partnerna emellan, eller ett sorts "frieri light", där mannen/kvinnan kanske frågar "Vill du förlova dig med mig?" istället. Man går också i stort sett alltid och väljer ringar tillsammans vid den här typen av "förlovning".
Nu har ju detta blivit gravt missbrukat blad fjortisar och annat pack, som förlovar sig till höger och vänster, utan att egentligen mena något med det.

Personligen tycker jag att det är lite fel att använda begreppet "förlovning" när man talar om den senare versionen, men om folk vill markera hur seriösa de är, eller binda sig lite mer till varandra och kalla det förlovning, då får de göra det. Men det kanske blir lite tråkigt den dagen då någon av dem faktiskt friar.

Jag personligen anser mig vara förlovad när jag fått och accepterat ett frieri, har en ring på fingret och bröllopsplaner inom en hyfsat nära framtid.
Citera
2011-03-13, 12:58
Medlem
ewmans avatar
Har en del frågor om förlovning då jag planerar på att fråga min flickvän.
Vore ytterst tacksam om någon skulle vilja hjälpa mig och ge några snabba svar på vad ni tycker och tänker.

1. I vilket skede i ett förhållande är det "rätt" att fråga om motparten vill förlova sig med dig? Jag och min flickvän har varit tillsammans i 8 månader och vi ska flytta ihop om två veckor. Är detta för tidigt? Jag känner att jag älskar henne mer än någon annan och jag vill verkligen ha ett liv ihop med henne, vilket jag aldrig tidigare har känt för någon annan kvinna/tjej i mitt liv före, och då har jag ändå varit väldigt "aktiv" i de kretsarna. Det känns som om detta verkligen är på riktigt.

2. Vilket sammanhang?
Jag muckar om några dagar och hade planerat att fråga henne när vi kommit hem och det känns typ som att lumpen har varit ett ganska så bra test på vårat förhållande och jag vill hylla det genom att förlova mig med henne. Eller ska man ta det en annan dag (mindre speciell)? Känns som att man kommer minnas den dagen rätt långt fram i tiden om det skulle hända där.

3. Kommer hon förvänta sig giftermål inom kort som traditionen säger? Jag känner att jag inte är redo för ett giftermål, mest juridiskt sett osv. men kommer hon tro att bara för att jag frågar om hon vill förlova sig med mig så kommer det, som traditionen säger, att vankas giftermål inom kort? Jag vill ha en mer modern förlovning där jag istället visar hur mycket jag älskar henne och att jag bara vill vara med henne.

4. Hur går det till vid frieriet? Går man ner på knä när man förlovar sig eller bara frågar man. Vill inte stå som en idiot och gå ner på knä och sen få reda på att "det gör man bara när man ska gifta sig". Annars så tycker jag det är ett väldigt fint tecken att gå ner på knä, bara det inte betyder något annat.

Har läst om att många diskuterar en sån här sak men jag vill mera överaska henne. Jag vet hur hon ställer sig och jag vet att hon skulle bli överlycklig om jag frågade. Hon och jag har diskuterat att skaffa barn tillsammans men jag känner mig inte redo just nu men jag vet att hon vill ha barn med mig.

Så, kan ni hjälpa mig med dessa frågor så skulle jag bli enormt glad.

Mvh// Ewman
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in