2011-02-27, 11:31
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
Hur definierar man då en dialekt?

Är västgötska en dialekt eller tjugotals olika som mer eller mindre liknar varandra?
Bara mellan grannstäderna Falköping och Skövde finns ju stora skillnader.
Är det helt enkelt de gamla historiska landskapen som bestämmer på vilken nivå vi definierar en dialekt.
Västgötskan i norra Västergötland påminner om närkingska och i södra om småländska men ändå räknas de till samma dialekt.

Varför räknas halländska som en dialekt, är det inte i alla fall två dialekter?

Kolla upp begreppet dialektkontinuum. Här kan man läsa lite om det vad gäller Skandinavien i stort, men det är tillämpligt även dina frågor: http://old.norden.org/nordenssprak/kap2/2a/06.asp
Citera
2011-02-27, 12:27
Medlem
Så här är dets avatar
Fast Sverige har ju ganska enhetliga dialekter till skillnad från tyskan och spanskan. Så nej, vi är långt ifrån unika. Den som påstår att vi har distinkta dialekter borde nog lära sig tala lite fler språk än svenska och engelska. Eller åtminstone åka på en genomresa genom England.
Citera
2011-02-27, 12:51
Medlem
strategasiats avatar
Kul tråd! Det enda sättet att få en uppfattning om detta är att prata med utlänningar vilket jag faktiskt gjort, Jag har pratat med flera britter och amerikanare om just det här och även om dom verkar ha en hel del dialekter i Storbrittanien så står dom inte alls i paritet med Sveriges dialektala rikedom. Dom jag pratat med från USA verkar inte kunna höra mer än en handfull dialekter, jag är säker på att det finns många även där men inte lika många som i Sverige, trots landyta.
Men det är ju bara engelskan, vet inte hur det står till i andra länder men det visar ju iallafall på att det inte finns ett gement naturligt mångfald som vissa kanske tror.
Jag bor i Skåne och bara inom denna region finns det löjligt många dialekter, ta bara malmöitiskan, den har på sina håll flera olika utstickande accenter.
Senast redigerad av strategasiat 2011-02-27 kl. 12:57.
Citera
2011-02-27, 13:54
Medlem
NorthSNKRs avatar
Intressant ang. dialekter:

http://swedia.ling.gu.se/

Bor i Skellefteå, och här inom kommunen skiftar dialekterna i princip från by till by inom några mils avstånd bara, ibland rätt så kraftigt.
Man kan väl säga att det finns ett typiskt grundläggande Skelleftemål, som grovt kan delas upp i en variant som pratas av äldre (inslag av bondska) och yngre (inslag av rikssvenska).

Men detta tunnas ju ut/ändras konstant, så det kan bli rätt så knepigt att sätta fingret på vad det är som talas emellanåt!
Citera
2011-02-27, 14:12
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NorthSNKR
Intressant ang. dialekter:

http://swedia.ling.gu.se/

Bor i Skellefteå, och här inom kommunen skiftar dialekterna i princip från by till by inom några mils avstånd bara, ibland rätt så kraftigt.
Man kan väl säga att det finns ett typiskt grundläggande Skelleftemål, som grovt kan delas upp i en variant som pratas av äldre (inslag av bondska) och yngre (inslag av rikssvenska).

Men detta tunnas ju ut/ändras konstant, så det kan bli rätt så knepigt att sätta fingret på vad det är som talas emellanåt!

Dialektkontinua är ju inte bara geografiska, då de manifesterar sig som skillnader i kvalitet (olika typer av dialekt), utan också sociala/stilistiska, då det handlar om kvantitet (mängden dialekt) – plus att alltsammans förändras över tid. Så: nej, det är inte lätt.
Citera
2011-03-03, 10:48
Medlem
Som redan kommit fram har Sverige egentligen väldigt få dialekter jämfört med många andra länder, speciellt om man börjar se på "starka" dialekter, dialekter som avviker från högspråket.

Det stämmer att USA har väldigt små dialektskillnader, och orsaken är väl uppenbar? Dialektbildningen där har bara pågått i några hundra år, medan den i nästan hela Europa pågått i flera tusen år. Nästan alla koloniserade områden kännetecknas av väldigt få dialekter, till exempel USA, Australien och Sibirien. Om man alltså endast känner till Sverige och USA och inte talar andra språk än svenska och engelska kan man alltså få den helt felaktiga bilden att Sverige är ovanligt dialektrikt.

Ser man däremot på resten av Europa träder en helt annan bild fram. En viktig sak att minnas är att precis som kolonisering i ett sent skede leder till få dialekter leder bergsområden till stora skillnader, då de minskar kontakten mellan folk. De två länder i Europa som antagligen har de största dialektskillnaderna i förhållande till befolkningen, Schweiz och Slovenien, är båda belägna i Alperna, och här talar vi om verkligt många och särpräglade dialekter. Också Norge, med sina fjäll och fjordar, är betydligt mer dialektalt än Sverige. Italien är ett annat exempel på många och mycket starka dialekter. Skillnaden mellan hur en venetianare och en sicilier talar är helt på nivå med skillnaden mellan svenska och holländska.
Citera
2011-03-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Också Norge, med sina fjäll och fjordar, är betydligt mer dialektalt än Sverige.

Menar att det i Norge också berott på att dialekterna av politiska skäl har en stark ställning. I ett land som har varit dominerat av Danmark och Sverige kom dialekterna att symbolisera det norska. Nynorsk är ju ett norskt skriftspråk baserat på de gamla norska dialekterna - i kontrast mot bokmål som i stort sett är danska - och lite av ett patriotiskt projekt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Italien är ett annat exempel på många och mycket starka dialekter. Skillnaden mellan hur en venetianare och en sicilier talar är helt på nivå med skillnaden mellan svenska och holländska.

Var väl först på 50-talet som folk började använda någon slags "riksitalienska" (är väl baserat på dialekterna i Toscana?) i större utsträckning?
Senast redigerad av Gorm Den Gamle 2011-03-03 kl. 16:10.
Citera
2011-03-04, 19:30
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skabben
Som topic lyder, har Sverige ovanligt många dialekter i förhållande till landyta/andra språk? Eller är det för att man inte talar så många andra språk som man inte vet om det bara?

Jag vet inte varför, men jag har fått för mig att svenskan har ett stort antal dialekter till skillnad från många andra språk.

Om man tar t ex västra götalands län som jag själv kommer ifrån, finns det ju en hel del dialekter inom detta ganska lilla område. Man hör ju märkbar skillnad i Göteborg/Bohuslän, Skaraborg, norra Älvsborg (Bengtsfors) och södra Älvsborg (Svenljunga). Man kan t om höra ganska tydliga skillnader om man går ännu djupare ner i kommuner/orter/städer, t ex Strömstad, Uddevalla, Tjörn/Orust, Trollhättan, Göteborg. Eftersom jag är uppvuxen i västra götaland så kan jag nästan pin-pointa vilket hus en person bor i. Inte riktigt kanske, men iaf kommun/stad om jag anstränger mig ordentligt.

Kan någon bekräfta eller motbevisa att Sverige har mycket dialekter?

Är det på samma sätt i t ex Storbritanien som jag också vet har många dialekter? Eftersom jag också kan engelska så är det ju lättare för mig att skilja ut där också. Men om man tar ett språk som jag inte kan, t ex spanska, franska, italienska, kinesiska, japanska så låter alla dessa språk för mig likadant var de än pratas.

Å andra sidan så har jag svårt att urskilja olika dialekter även i Sverige. T ex gästrikland, uppland och södermanland låter i mina öron som olika grader av stockholmska.

Skulle gärna vilja ha lite fb-medlemmar som talar andra språk som kan berätta om dialekter i sitt land/språk.

Tycker dialekter är mycket intressant!

Vad ska definieras som dialekt egentligen? Och nej..i Sverige talas snarare regionala varianter av rikssvenskan numera. Pga landets utsträckning så finns det förhållandevis många sådana (men inget unikt), och av olika ursprung i dom ursprungliga målen, men inte speciellt olika egentligen jämfört med dom stora språken, självklart.

Annars håller jag med dig i dina iaktagelser. Jag är från Göteborg, och man hör tydligt skillnad på om någon är från Göteborg, Borås, Varberg, Trollhättan, Uddevalla, Strömstad, Åmål, Skövde, Lidköping, Mariestad, Falköping, Jönköping eller Karlstad.

Ganska lätt att urskilja dom sydsvenska dialekterna för mig då det finns en gradvis övergång från götamålen, tex i mellersta Halland och Småland..

Dialekterna i östra Sverige och längre norrut i Sverige flyter ihop för mig.
Senast redigerad av Steff83 2011-03-04 kl. 19:42.
Citera
2013-03-17, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kloo
Vi menar nog samma. Bara att jag säger att det är olika spåk och han att kinesiskan har kraftiga dialekter.
De kinesiska myndigheterna säger att det är ett språk, men talspråket är obegripligt sinsemellan från olika områden. Däremot är deras skriftspråk enhetligt så det förstås sinsemellan.

hur går det till?
Citera
2013-03-17, 11:35
Medlem
Doomers avatar
Därför att kinesisk skrift har tecken för ord eller morfem. Ett och samma tecken kan alltså uttalas helt olika beroende på vilket språk/dialekt man har. Om tecknet för "hus" är # och tecknet för plural är < så blir tecknet för "huset" #<. Typ...
Citera
2013-03-17, 14:20
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Därför att kinesisk skrift har tecken för ord eller morfem. Ett och samma tecken kan alltså uttalas helt olika beroende på vilket språk/dialekt man har. Om tecknet för "hus" är # och tecknet för plural är < så blir tecknet för "huset" #<. Typ...
Nej, detta är något av en myt. Alltså, det är sant att den kinesiska skriften har tecken för ord/morfem och att dessa uttalas olika på olika dialekter. Men det är inte därför som alla kineser kan läsa och förstå standardkinesiska. Detta skulle ju förutsätta att alla dialekter har exakt samma grammatik och ordförråd, vilket är långt ifrån sanningen. Det tråkiga svaret är helt enkelt att alla kineser lär sig standardkinesiska i skolan. De som inte har mandarin som modersmål talar och skriver det alltså generellt som ett inlärt andraspråk.
Citera
2013-03-17, 19:35
Medlem
Basfrostens avatar
Jag skulle vilja säga att Sverige har en god balans av dialekter, om man ska titta på storleken och populationen, men ovanligt många sociolekter. I Stockholm till exempel, där hör man (van lyssnare) om någon är från Norrmalm eller Södermalm. Eller varför inte Stocksund eller Rinkeby, för att göra saker och ting lättare?

Om nu alla i en viss region talar en viss typ av dialekt, hör vi genast nyanser från olika samhällsklasser etc. Trots att svenskan är ett synnerligen "klasslöst" språk, har invandringen splittrat svenskan (ännu en gång). Det är hårt liv vi lever.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in