2011-02-25, 12:57
Medlem
Som rubriken säger vill jag börja spara pengar har hört att man kna spar i fondor osv men vet inte hur jag ska gå till väga? har nordea finns det så man kna spara där?
Citera
2011-02-25, 13:16
Medlem
I Nordeas Internetbank kan du köpa fonder, men det finns hundratals att välja på så är men inte så insatt blir det oerhört svårt att välja.

Kontakta en bankman och säg att du vill börja fondspara. Alla banker blir extremt glada och hjälpsamma mot folk som vill spara i fonder . Beror förmodligen på att de tjänar mängder med pengar på sina kunders fondsparande...
Citera
2011-02-25, 13:25
Medlem
Svizzeras avatar
du kan ju börja med att byta bank. nordea...

sedan talar du med någon hos din nya bank att du vill börja spara.

ett bra sätt att sprida riskerna (men därmed möjligheterna) är att köpa fonder varje månad via autogiro.

tänk över hur långfristigt du vill spara, vad ändamålet är och vad du gör om din situation ändrar sig (skaffar dig familj, blir arbetslös eller sjuk) och välj fond därefter. ju längre du tänker (5 år eller längre) desto större andel aktier kan du välja. om du bara vill spara till att köpa en bil om 2 år borde du nog välja räntepappersbaserade fonder.

lycka till!
Citera
2011-02-25, 13:43
Medlem
Forbliranonyms avatar
Snacka med nån på banken dom hjälper dig, men köp för fan inte bankens egna fonder då du bara går back på dessa.
Citera
2011-02-25, 14:06
Medlem
The_Aces avatar
Här har du en skola:
http://www.aktiespararna.se/ungaakti...re/Utbildning/
Citera
2011-02-25, 17:23
Medlem
Finans.killens avatar
Inte för att vara sådan men det kan nog vara bra om du bytte rubrik på tråden. Stor skillnad på att spara och investera. Jag var nära att inte klicka.

OnT:
Det gamla vanliga, indexfonder och aktier. Och använd INTE en av storbankerna till detta, handel med värdepapper ska skötas hos nätmäklarna ofta 80 % rabatt mot för storbankerna.
Citera
2011-02-25, 17:27
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle
I Nordeas Internetbank kan du köpa fonder, men det finns hundratals att välja på så är men inte så insatt blir det oerhört svårt att välja.

Kontakta en bankman och säg att du vill börja fondspara. Alla banker blir extremt glada och hjälpsamma mot folk som vill spara i fonder . Beror förmodligen på att de tjänar mängder med pengar på sina kunders fondsparande...

Jag skulle istället säga att han ska öppna ett konto på Avanza ist..

Mycket bättre hemsida och billigare.
Citera
2011-02-27, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CAVEMAN123
Som rubriken säger vill jag börja spara pengar har hört att man kna spar i fondor osv men vet inte hur jag ska gå till väga? har nordea finns det så man kna spara där?

Nordea har garanterat olika varianter du kan välja för ditt månadssparande, det är bara att slå en pling till dom så får du svar. Jag törs påstå att du kommer få bra tips, men jag törs även påstå att du inte kommer få de bästa tipsen. Därför är det inte heldumt att du själv sätter dig in i olika former av sparande. Något jag antar att du gör i och med den här tråden.

Det vore lite intressant att veta vad syftet med ditt sparande är samt hur mycket du tänkt spara varje månad. Utan att veta detta är det trots allt svårt att ge dig vettiga råd.
Citera
2013-06-21, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamekalle

kan meddela att många banker lura folk med fonder och ger kassa tips på fond/aktier som dom säger är bra men är igentligen skitkassa dom försökte lura på min jobbarkompis en kass aktie men han tog en motsatt satt istället fick ganska bra med pengar ändå
Citera
2013-06-22, 02:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi87
kan meddela att många banker lura folk med fonder och ger kassa tips på fond/aktier som dom säger är bra men är igentligen skitkassa dom försökte lura på min jobbarkompis en kass aktie men han tog en motsatt satt istället fick ganska bra med pengar ändå

Man ska bara följa sina egna råd och köpa kvalitetsbolag på börsen. Vill man ha hjälp med förvaltning kan man köpa ett valfritt investmentbolag. Banken tjänar inte mer än ett courtage på detta.
Citera
2013-06-22, 02:51
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nordea har garanterat olika varianter du kan välja för ditt månadssparande, det är bara att slå en pling till dom så får du svar. Jag törs påstå att du kommer få bra tips, men jag törs även påstå att du inte kommer få de bästa tipsen. Därför är det inte heldumt att du själv sätter dig in i olika former av sparande. Något jag antar att du gör i och med den här tråden.

Det vore lite intressant att veta vad syftet med ditt sparande är samt hur mycket du tänkt spara varje månad. Utan att veta detta är det trots allt svårt att ge dig vettiga råd.

De tips man får är att köpa dyra fonder för det mesta. Det är bättre att köpa egna aktier istället och fundera på vilka aktier som köpvärda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in