2004-09-05, 12:33
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Jag vet inte hur det står till med alla jägar förband, men på kjs gör du iallafall en "extramönstring" på 2 dagar på regementet, där du springer milen(48 min, när det begav sig), gör armhävningar/sträckningar (8/40), ryggsäck på en bänk(fred astaire stepp-up), simma, och dyka från 5-metar´n..
Så jo, kraven uppfylls innan du kommer in..för sen blir det ingen konditionsträning, mest nedbrytning

Mjo, specialförbanden har säkert såna gränser, men jag har en polare som låg på K 3 och jag är 100% säker på att han inte skulle klara 47 minuter när han ryckte in. Men han fick fortsätta. Visserligen hoppade han av senare.

/feldgrau
Citera
2004-09-05, 14:20
Medlem
47 min, då kan man väl nästan gå i snabb takt och klara det?
Citera
2004-09-05, 17:43
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ^morbid^
47 min, då kan man väl nästan gå i snabb takt och klara det?

Ja om du har sjumilastövlar på då!
Man går ca 6 km/h så det är inte aktuellt..
Citera
2004-09-05, 17:57
Medlem
Rob Halfords avatar
Här har vi enligt mitt sätt att se det en av anledningarna till den stora ökningen av värnpliktiga som inte fullföljer sin utbildning utan avbryter den i förtid.

Det är säkert fullt möjligt att under 3-6 månader träna upp sig i så pass god form att man vid mönstringen kan prestera sådana resultat att man erbjuds en plats på ett jägarförband. Som jag ser det är det stor risk att en person som ”byggt” upp sin fysik under ett halvår lätt kommer att gå sönder under sin värnplikt. För att kroppen skall klara längre marscher under lång tid med tung packning krävs det att kroppens leder, senor och muskler under en längre tids regelbundet idrottande byggts upp.

Att däremot vid sidan av sitt vanliga idrottande träna lite extra på de moment man vet kommer att testas under mönstringen för att på sätt prestera aningen bättre anser jag vara en helt annan sak.

Mitt tips till personer som ett halvår innan mönstring klarar av att springa milen strax under timmen försöker hitta någon alternativ än jägarförbanden.
Citera
2004-09-05, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rob Halford
Här har vi enligt mitt sätt att se det en av anledningarna till den stora ökningen av värnpliktiga som inte fullföljer sin utbildning utan avbryter den i förtid.

Det är säkert fullt möjligt att under 3-6 månader träna upp sig i så pass god form att man vid mönstringen kan prestera sådana resultat att man erbjuds en plats på ett jägarförband. Som jag ser det är det stor risk att en person som ”byggt” upp sin fysik under ett halvår lätt kommer att gå sönder under sin värnplikt. För att kroppen skall klara längre marscher under lång tid med tung packning krävs det att kroppens leder, senor och muskler under en längre tids regelbundet idrottande byggts upp.

Att däremot vid sidan av sitt vanliga idrottande träna lite extra på de moment man vet kommer att testas under mönstringen för att på sätt prestera aningen bättre anser jag vara en helt annan sak.

Mitt tips till personer som ett halvår innan mönstring klarar av att springa milen strax under timmen försöker hitta någon alternativ än jägarförbanden.

och där har du helt fel angående varför folk avbryter sin värnplikt i förtid.
kan ta mig själv som exempel, var ingen konditions idrottare innan lumpen utan var sprinter i friidrott. alltså hatade att springa längre än 1.5 km.
klarade dock lumpen uppe i K4 galant. vi hade för övrigt 46 min som gräns med den är sak samma, vi gjorde oxå testet ca 3-4 mån in på tjänsten och i +5 grader med snö och slask på vägen och jag hade ändå inge probs att klara det tack vare den stora mängden konditionsträning vi fick där, kanske skulle gjort 55 min innan. du behöver inte träna på att marschera heller utan du kommer få tillräckligt med träning på det där uppe, tro mig de vill absolut inte ha en massa killar som hoppar av efter 4 mån så det är mycket konditions och marschträning i början. sen som sagt så är det en "extra mönstring uppe på k4 som är samma som scoremax tog upp förrutom simmomenten givetvis. (klarar du 200 meter är du godkänd ).
jag hade som sagt ingen konditions träning alls innan och ingen marschträning heller, en fördel som de som gillar att vandra i berg har men klarade mig ändå. en jägartjänst skulle jag säga är 90% psyke, att klara av att sitta mitt i natten när det regnar och är kallt på vakt tjänst, eller springa 2 mil med full packning och med m90 skorna, eller sitta i stress ställningar i några timmar på fångförhör utan att bryta ihop. vi hade ca 20-25% som hoppade av och till största delen var det killar som inte klarade att vara hemifrån eller inte fixade de psykiska påfrestningarna, näst största gruppen var från skador. tror ingen hoppade av för att de saknade fysiken.
tyckte själv inte lumpen var så hård som man hört rykten om innan av kompisar och sånt, givetvis var det tufft. det 10 tuffaste/jobbigaste sakerna jag gjort i mitt liv var 8 av dem från lumpen. det är som de säger där uppe: "när du tror att du är helt slut så har du hälften kvar" man klarar ohyggligt mycket mer än man tror. fysiskt alltså.
de utmärkande draget som hjälper en mest är inte enorm råstyrka, super kondition eller 15 års fjällvana utan ett jävlar enamma och en vilja att ge sig fan på att klara av det. det räcker jävligt långt. har du A fysik och inga gammla skador som ligger och lurar ska du fixa det.

Kattla

ps: min egen teori varför folk avbryter i förtid är att ungdomar nu förtiden är för "mesiga" och mammiga än vad ungdomar var förr i tiden, även om killars fysiska egenskaper har sjunkit enormt enligt mönstringen så påverkar det nog inte jägartjänsterna närmvärt eftersom de ändå tar de bästa. tror helt enkelt att ungdomar som vill göra jägartjänst nuförtiden helt enkelt har "fel" motivation och när de upptäcker att det inte är så häftigt som de trodde helt enkelt inte fixar det.
Citera
2004-09-05, 20:12
Medlem
Rob Halfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattla
och där har du helt fel angående varför folk avbryter sin värnplikt i förtid. .... / / ...

vi hade ca 20-25% som hoppade av och till största delen var det killar som inte klarade att vara hemifrån eller inte fixade de psykiska påfrestningarna, näst största gruppen var från skador. tror ingen hoppade av för att de saknade fysiken.

Kattla

Var det inte det jag skrev? Att en person som tränat i sex månader inte byggt upp kroppen för det krav jägartjänsten ställer på den enskilde soldaten.

Sen kanske jag skall tillägga att även jag är dragon, så jag har insikt i vad tjänsten kräver.
Citera
2004-09-05, 23:34
Bannlyst
Du kan söka till fältjägarna.

De verkar ha hyfsat schyssta prylar och är inte så hjärndöda. Tror ej de psykas så hårt som KJ killarna t.ex.
Citera
2004-09-06, 00:14
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
Du kan söka till fältjägarna.

De verkar ha hyfsat schyssta prylar och är inte så hjärndöda. Tror ej de psykas så hårt som KJ killarna t.ex.

Fältjägarna? I 5 (Jämtlands fältjägarregemente) har inga jägarutbildningar, sitt namn till trots.

De enda jägarförband Sverige har för tillfället är mig veterligen K 4, K 3 (med FJS) och KJ (på Amf 4)?

/feldgrau
Citera
2004-09-06, 08:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Fältjägarna? I 5 (Jämtlands fältjägarregemente) har inga jägarutbildningar, sitt namn till trots.

De enda jägarförband Sverige har för tillfället är mig veterligen K 4, K 3 (med FJS) och KJ (på Amf 4)?

/feldgrau

de jag mena var de som ligger på Karlsborg, K3. De ligger tillsammans där med FJS.

Men de kanske har blivit nerlagda?
Citera
2004-09-06, 11:13
Medlem
Aardwolfs avatar
Det enda fältjägareförbandet som är kvar är K4. K3 är luftburnabataljonen.
Citera
2004-09-06, 11:34
Medlem
überlords avatar
klargöring om K3s roll är att dom bedriver samma jägarstrid bara att det
är luftburet. vilket innebär att det blir mer herkules och mer helikoptrar
samt den enormt tråkiga momentet med lastningsövningar.

jag placerades med dom sista på björnbataljon utb året 99/00
sen efter det gick det över till luftburet. vi fick smaka på en hel del
luftlandsättningar med både herkules och HKP9 innan jag muckade.

men utöver det så är det vanlig jägarstrid och utbildning med baskerprov.
lord calvert mm mm...

fältjägarna på I5 är inget jägarregemente utan är infanterister i
bandvagnar som dricker kaffe hela dagarna.
väldigt många förvirrade själar förväxlar K3 och K4
för "fältjägare" bara för att det inte står "kust" innan i titeln.
Citera
2004-09-06, 17:34
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av überlord
fältjägarna på I5 är inget jägarregemente utan är infanterister i
bandvagnar som dricker kaffe hela dagarna.
väldigt många förvirrade själar förväxlar K3 och K4
för "fältjägare" bara för att det inte står "kust" innan i titeln.

Precis. Fältjägare är ingen tjänst.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in