2011-02-25, 10:21
Medlem
diego2s avatar
Aloha flashback,

Här kommer ett tips till er som gillar musslor men tröttnat lite på blåmusslor eller bara vill ha lite omväxling.

Jag har gått och suktat nåt enormt efter spagetti vongole.
Gick till min fiskhandlare och frågade om han kunde skaka fram några men han sa att det sällan är nån större poäng att köpa in vongole eftersom att dom ska hit från medelhavet. Det blev istället hjärtmusslor från Holland.

Det smakade sjukt gott. 390 spänn för två nät.

Receptet:
Pasta, mitt egna recept. Jag gjorde spagetti denna gång.
2 nät musslor.
En liten korg med cocktailtomater
2 chilifrukter, jag använde röda.
3 klyftor vitlök
Salt och peppar
Smör
2 dl grädde
3 dl vin, vi använde mousserande sydafrikanskt (Pongracz)

Här kommer en bild http://imgur.com/5B7qt

Sjukt smarrigt!!!
Senast redigerad av diego2 2011-02-25 kl. 10:23. Anledning: felstavning
Citera
2011-02-25, 10:51
Medlem
dePauls avatar
Smakmässigt så bör det inte vara någon direkt skillnad mellan den italienska Vongola-musslan (Venerupis decussata) och den nordliga hjärtmusslan (Cerastoderma edule) eftersom de tillhör samma ordning av blötdjur (Veneroida). Du har således inte gjort något större misstag.

~Paul~
Citera
2011-02-25, 13:08
Medlem
rayraviolis avatar
Det är av naturliga skäl ofta dålig kvalitet på vongole i Sverige. Hjärtmusslor är ett mycket klokare alternativ. En något outnyttjad svensk råvara har jag känslan av.
Citera
2011-02-25, 17:11
Medlem
TilleyHats avatar
Jag har gjort pasta vongole några gånger och då använt det som jag trott vara vongole-musslor och blivit lite halvt om halvt besviken. Är alltså hjärtmusslor och vongole två olika saker?
Citera
2011-02-25, 20:01
Medlem
diego2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det är av naturliga skäl ofta dålig kvalitet på vongole i Sverige. Hjärtmusslor är ett mycket klokare alternativ. En något outnyttjad svensk råvara har jag känslan av.

Agreed!
Citera
2011-02-26, 08:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TilleyHat
Jag har gjort pasta vongole några gånger och då använt det som jag trott vara vongole-musslor och blivit lite halvt om halvt besviken. Är alltså hjärtmusslor och vongole två olika saker?
Som jag nämnde tidigare. Vongola och hjärtmussla tillhör samma ordning blötdjur i vilka musslor ingår. Dock tillhör de inte samma familj. Så som svar på din fråga: Vongola och hjärtmussla är två olika "saker" .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in