Kantareller. Denna av gudarna framställda fungus kan jag inte få nog av. Svampplockare är ju som alla vet ett märkligt släkte som inte vill dela med sig av sina speciella fyndplatser. Detta måste det bli ändring på.... Jag tänkte således föregå med gott exempel och lista platser jag själv har hittat gott om kantareller på. Hoppas att det inte enbart är "fluktare" här utan att denna tråd kan resultera i någon form av tipps och utbyte.
1. Torsö. Torsö är beläget strax norr om Mariestad. Hela ön bokstavligen kryllade av kantareller när jag var där förra veckan. Jag har haft det som specialställe i flera år men detta år var det någonting extra...
2. Vaxholm. Kör man från Sthlm mot Vaxholm finns möjligheten att ta den gamla vägen över Pålsundsbron. Efter denna väg finns många möjligheter att stanna till och "ge sig ut". Strax innan Pålsundsbron kan man svänga av vänster och parkera vid ett fält och därifrån promenera i önskvärd riktning.
Dessa två ställen har vid två tillfällen gett tillräckligt med kantareller för att klara mig hösten ut, garanterat.
Bryt mönstret, kantareller till folket!