2011-02-24, 23:42
Medlem
N-dawgs avatar
jag har funderat endel över detta..
hur skulle sjukhus vården se ut om inga läkemedel fungerade på oss,vilka sjukdomar skulle påverka mest?
svårt att dra en gräns mellan läkemedel och vad som är hälsokost, men ska man dra en gräns får det bli bra husmanskost och en treo vid baksmälla. världen påverkas globalt kan vara nämndvärt. i vilken riktning påverkas vi? kan det bli färre starkare och bättre eller förökar vi oss i för stark takt för det?? har du några svar på frågorna? du får gärna posta här!
Citera
2011-02-25, 00:15
Medlem
Retroflexs avatar
Är det här verkligen filosofi?
Citera
2011-02-25, 01:29
Medlem
TebbTubbys avatar
Jag tror det skulle vara mer som isoleringsrum för att se till att sjukdomen inte sprider sig, det är ju extra viktigt då vi inte kan bota det med läkemedel.

@Retroflex ja, detta är filosofi. Om du såklart inte kan hitta en bättre avdelning för frågan?
Citera
2011-02-26, 15:33
Medlem
Retroflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TebbTubby
Jag tror det skulle vara mer som isoleringsrum för att se till att sjukdomen inte sprider sig, det är ju extra viktigt då vi inte kan bota det med läkemedel.

@Retroflex ja, detta är filosofi. Om du såklart inte kan hitta en bättre avdelning för frågan?

Jag tycker inte att allt löst spekulerande räknas som filosofi. Medicinforumet skulle jag som lek-mod rekommendera.
Citera
2011-02-26, 16:07
Medlem
N-dawgs avatar
svårplacerat...

om MOD har någon ide får de gärna flytta tråden!
Citera
2011-02-26, 17:58
Medlem
Gridiots avatar
Det skulle få ganska konstiga konsekvenser, för först måste man definiera läkemedel. Vilket jag skulle göra på följande sätt: Kemiska substanser som har inverkan på kroppen. Om tex en vanlig alvedon inte skulle funka, skulle det antingen vara för att vi inte kan ta upp de aktiva ämnena i den eller att de inte skulle ha någon effekt. Om vi inte kunde ta upp läkemedel skulle det förmodligen göra så att vi inte kunde ta upp några kemiska ämnen över huvudtaget, och då svälter vi ihjäl, alt hade liv aldrig utvecklats. Om det inte påverkar oss alls, vad säger då att ex socker påverkar oss, vi skulle inte fungera.
fast om läkemedel på något magiskt vis lutade fungera skull väl karantän ersätta sjukhus, i viss mån även avlivning för att förhindra riktigt farliga smittor. Men jag kan inte förstå hur ens bakterier skulle kunna existera i denna verklighet.

saker är som de är för att verkligheten fungerar efter vissa lagar. Om de hade varit annorlunda hade verkligheten också vart annorlunda.
Citera
2011-03-03, 10:05
Medlem
N-dawgs avatar
ganska intressanta tankar, dock spårar du av och diskuterar endel av frågeställningen istället för själva frågan, visst är det så som du menar gällande upptagningsförmåga ämnen och läkemedel går inte att sätta i en kategori då det mer eller mindre är väl utvalda kosttillskott,men det är tuvärr inte vad jag är ute efter, det är taknarna kring karantän som är spännande.. eller tankarna kring hur sjukvården skulle se ut.

kan ändra frågan till om en ny repertoar av sjukdommar skulle skulle bryta ut och det skulle visa sig ta åtskilliga år innan vi hittar botemedel, hur skulle vi hantera de värsta sjukdommarna..

skulle vi skjuta av våra egna och lägga på hög?
har vi resurser att prioritera om vårat samhälle? hur ser möjligheterna ut för ett bräddat fokus på överlevnad genom utvecklade resurser innom sjukvård? om vi skulle klara en sådan vård-BOOM /massepedemi är upp till om och tid att utvisa. men HUR vi skulle hantera det är frågan..
mina tankar dras mot filmvärden där man iskallt under vapenhot och militär ledning kan mura in en hel stad och låta miljontals människor dö på grund av virus som vi inte kan bekämpa.
hur skulle levnadsvikloren för en sjuk se ut, skulle han få eget rum med tv och x-box?
skulle han få egen personal eller skulle han skickas till en avlägsen del av världen för att irra runt ensam övergiven till dess döden knackar på?
hypotes, hur skulle myndigheterna hantera dig om du kom till ett sjukhus och sa att du var smittbärare?

kanske är svårt att svara på då man måste måla upp en bild av ett kaos och beskriva det ur ett något lösningsorienterat perspektiv och använda sina egna frågor som referenser och faktum.

hursom är jag fortfarande intresserad av nyskapande och kreativa svar!
Senast redigerad av N-dawg 2011-03-03 kl. 10:10.
Citera
2011-03-04, 11:56
Medlem
Oformads avatar
Tror du är ute efter sanatoriumliknande faciliteter och avdelningar, ett för varje virus och bakterie.

Annars bör ju kirurgiska avdelningar vara likadana som innan, bortsett från att patienterna skriker mycket mer och måste isoleras mycket bättre efter operation för att undvika blodförgiftning.

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av N-dawg

hursom är jag fortfarande intresserad av nyskapande och kreativa svar!

Du lär inte få mycket nyskapande, vid tanke på att det vi gör är att vi rör oss 100-200 år bakåt i tiden.
Senast redigerad av Oformad 2011-03-04 kl. 11:59.
Citera
2011-03-04, 12:06
Medlem
N-dawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Tror du är ute efter sanatoriumliknande faciliteter och avdelningar, ett för varje virus och bakterie.

Annars bör ju kirurgiska avdelningar vara likadana som innan, bortsett från att patienterna skriker mycket mer och måste isoleras mycket bättre efter operation för att undvika blodförgiftning.

edit:

Du lär inte få mycket nyskapande, vid tanke på att det vi gör är att vi rör oss 100-200 år bakåt i tiden.

sant det där med blodförgiftningarna och fungerar inga smärtstillande lär dom skrika endel ja, historien har ju en tendens att upprepa sig,det kan inträffa igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in