Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2004-09-04, 08:40
Bannlyst
Ja, det borde man göra... Tror att läraren kommer att bli lite misstänksam om han ger en proffslösning på problemet... nu säger jag inte att du är dum
Citera
2025-12-04, 23:33
Medlem
Magnesium brinner med klar vit låga därför att det reagerar extremt snabbt med syre och frigör mycket energi på kort tid.
Det är alltså den höga reaktionshastigheten och den stora energimängden som gör lågan så intensiv och bländande. Lycka till med läxan, ts!
Citera
Igår, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PovelRamlar
Magnesium brinner med klar vit låga därför att det reagerar extremt snabbt med syre och frigör mycket energi på kort tid.
Det är alltså den höga reaktionshastigheten och den stora energimängden som gör lågan så intensiv och bländande. Lycka till med läxan, ts!

Fast, det finns minst lika mycket energi lagrad i exempelvis metalliskt litium eller barium, och de brinner lika livligt i luft, men där blir lågan röd resp. grön!

Svaret är inte alldeles enkelt. Det har något att göra med kvantgrejer och energiövergångar, men jag måste nog läsa om mina gamla läroböcker i oorganisk/fysikalisk kemi för att få nå't grepp på det!
Senast redigerad av Nakkvarr Igår kl. 03:35.
Citera
Igår, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Fast, det finns minst lika mycket energi lagrad i exempelvis metalliskt litium eller barium, och de brinner lika livligt i luft, men där blir lågan röd resp. grön!

Svaret är inte alldeles enkelt. Det har något att göra med kvantgrejer och energiövergångar, men jag måste nog läsa om mina gamla läroböcker i oorganisk/fysikalisk kemi för att få nå't grepp på det!

Det stämmer och ringer en klocka någonstans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in