2011-02-24, 22:28
Bannlyst
Hehe. Ser framför mig ett gäng somalier som irrar runt i gruvgångarna. Vad glada gruvarbetarna med tre snus under läppen ska bli när de ska lära upp dem.
Citera
2011-02-24, 22:30
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Såg du ens reportaget? Det handlar inte om att på något sätt kvotera in invandrare i gruvbranschen, snarare att de tillsammans med ungdomar - som är de grupper som har det svårast på arbetsmarknaden - har ett ypperligt tillfälle att få jobb i och med expansion inom den branschen. Bra att ni sverigedemokrater har sån suverän analytisk förmåga..

Du ser inget fel i det hon sa? Du tycker det är helt okej att spy galla över svenska arbetare?
Citera
2011-02-24, 22:36
Bannlyst
Jag börjar tro att Alliansen vill ha MENA-folk till Sverige bara för att alliansen ser dom som billig arbetskraft som betraktas som skräp.
Kan se framför mej hur Maud skrattar och säger att invandrare är outbildad och fattar inget.

Detta liknar människosmugglings-arbetskraft i Kina.
Citera
2011-02-24, 22:38
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocalyptor
Du ser inget fel i det hon sa? Du tycker det är helt okej att spy galla över svenska arbetare?

Har jag ens påstått mig se något bra i det? Och framför allt, var ser du att hon spyr galla över svenska arbetare? Hon nämner att fördomar existerar, ta bara en titt i I&I-forat... Jag är inte intresserad av att debattera invandringspolitik med rabiata sverigedemokrater, det finns redan mängder med trådar som behandlar det. Min poäng var att persson121, som påstod sig vara intresserad av att jobba inom gruvbranschen, kan ta och söka ett jobb där istället för att gråta ut på ett forum.
Citera
2011-02-24, 22:43
Medlem
Apocalyptors avatar
Citat:
Har jag ens påstått mig se något bra i det? Och framför allt, var ser du att hon spyr galla över svenska arbetare? Hon nämner att fördomar existerar, ta bara en titt i I&I-forat... Jag är inte intresserad av att debattera invandringspolitik med rabiata sverigedemokrater, det finns redan mängder med trådar som behandlar det. Min poäng var att persson121, som påstod sig vara intresserad av att jobba inom gruvbranschen, kan ta och söka ett jobb där istället för att gråta ut på ett forum.

Fördomar ja.. Jag är ingen sverigedemokrat, men kanske borde bli.

Kolla slutet! Går säkert att tolka men budskapet går inte att missa, eller jo, en pragmatisk liberal kanske missar. Är du så hjärntvättade att du inte hör vad bondeledaren står och säger?
Citera
2011-02-25, 00:57
Medlem
Deliberatelys avatar
''De är mer företagssamma, de är mer högutbildade...''

Gör Maud skillnad på folk och folk? Då är hon ju rasist per sin egen definition.

Skämt å sido, finns det någon människa i Sverige som tror på de där orden? Invandrare är mer företagssamma och högutbildade? Ja, tjena... De har ju en riktigt stark företags- och utbildningskultur i kannibalafrika och hedersmordsmellanöstern.
Citera
2011-02-25, 01:41
Medlem
MonsieurRafs avatar
Absolut. De har en stark tradition inom geologi i mellanöstern. Det ser vi inte minst på hur väl de har anpassat sig till att bygga exempelvis grottor för att skydda sina familjer från amerikanarna. Ni får inte ta det för långt. Det vi talar om är de 60 000 somalierna och araberna som kommer hit varje år med sina examina från Cambridge, Oxford och Harvard. Dessa är en oumbärlig resurs för det framtida Sverige och i huvudsak för norra Sverige. Merparten av de nya pur-svenskarna har flerårig erfarenhet ifrån gruvdrift och maskinutbildningar från de finaste tekniska instituten i världen, helt i linje med ex. Somalias långa historik av järnmalmsbrytning. Att norra Sverige kommer gynnas mest av detta är tydligt med tanke på att så många väljer att bosätta sig där uppe och inte bland sina talangnätverk och Rotarymedlemmar i södra Sverige. Det ni tänker på måste vara vad som en gång kallades för invandrare. Dessa är det alltså inte tal om enligt Maud.

Monsieur
Citera
2011-02-25, 06:54
Medlem
Klosss avatar
Varför lobbar inte Maud för att Robertfors ska få ett par tre tusen somalier så att samhället får en chans att blomstra på riktigt? Tänk att bli hyllad som den främste av bygdens döttrar på köpet.
Citera
2011-02-25, 07:56
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Men snälla lilla vän! hur många arbeten kommer skapas i gruvbranschen? kanske 10.000 indirekt och 2000-3000 direkt. de flesta av dessa är belägna i norra Norrland, norra Uppland och Bergslagen.
Inget vav dessa områden har någon stor andel "nya svenskar".
Det finns en hyfsad mängd arbetslösa svenskar och europeiska invandrare i dessa områden sen tidigare så rekryteringen är knappast ett problem.

Vidare så krävs det utbildning och svenskakunskaper för att jobba i gruvnäringen eller entreprenadbranschen, du stoppar inte ett bloss i munnen och tar din hacka och börjar jobba.

Maud Olofsson exempel är korkat, felaktigt och visar på dels hennes egen okunskap men även på hela PK Sveriges förmåga att låtsas om att verkligheten inte ser ut som PK eliten vill tro.

Att du påstår dig vilja "diskutera" är enbart ett uttryck för ovanstående strutsmentalitet.
Senast redigerad av Svithjod 2011-02-25 kl. 08:16.
Citera
2011-02-25, 07:59
Medlem
Daos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MkII
Men hon säger i slutet att det är svenskarnas rasism och fördomar som gör att invandrarna hamnar utanför arbetsmarknaden.. Helt bisarrt.

Varför det? Undersökningarna visar ju detta klart och tydligt! Bra att hon för en gång skull talar klarspråk!
Citera
2011-02-25, 08:10
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Varför det? Undersökningarna visar ju detta klart och tydligt! Bra att hon för en gång skull talar klarspråk!

Nej så är det inte alls. Du är en självhatisk svennefjolla helt enkelt. Rimligen att muslimer har svårare att få jobb i och med deras oförmåga att anpassa sig till europeiska värderingar och seder. Typ de som vägrar skaka hand med andra människor och ta av sig niqaben. Andra invandrare får jobb som vilken svensk som helst, rent generellt, när kompetensen är på sin plats.

/Serbokrat
Citera
2011-02-25, 08:10
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dao
Har du två personer att välja på med samma kvalifikationer där den ena kan tala och läsa språket perfekt och den andra bryter kraftigt så tar du givetvis den som talar språket.
Det gör man i alla länder hos alla folk över hela jorden.

En rätt stor del av de "högutbildade" som har svårt få jobb pratar dålig svenska, har börjat bli till åren dvs sena 30, 40 +.
Det examineras högutbildade unga svenskar och invandrare årligen, givetvis anställer inte ett företag en 45 årig arab eller afrikan som inte har referenser och som bryter kraftigt om de kan anställa en 25-30 åring som är formbar och som inte har problem med språket.
Nästa grupp saknar utbildning, dvs. kvinnor i många fall med dålig utbildning.

De senare gruppen kommer aldrig komma in på arbetsmarknaden om det inte är offentligt subventionerade arbeten inom vårdsektorn.
Senast redigerad av Svithjod 2011-02-25 kl. 08:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in