2011-02-24, 17:44
Medlem
Är sugen på att byta från windows till Ubuntu, men jag funderar över om det är värt det?

Enda PC spelet jag spelar är WoW, hur funkar det på Ubuntu? Jag använder även Cubase nästan dagligen, hur funkar det med Ubuntu? bör jag satsa på ett musikinspelnings program som är mer för linux?. Hur går Winamp, MSN, firefox, VLC, uTorrent? Kommer jag kunna föra över bilder från min digitalkamera? osv osv...

Kan jag byta till Ubuntu och känna att jag fortfarande kan uppfylla mina behov jag har av min dator? :P
Citera
2011-02-24, 18:00
Medlem
_ZoutHs avatar
Vad gäller winamp, msn och utorrent så får du köra andra program för det, men de fungerar minst lika bra enligt min erfarenhet. Firefox fungerar finfint liksom VLC.
Citera
2011-02-24, 18:02
Medlem
DigGaNs avatar
Fixa över Ubuntu på ett usb-minne eller cd-skiva och testa genom att använda live-versionen så märker du om det är något för dig

Msn, Winamp och Cubase fungerar ej native på Ubuntu men det finns alternativ som är bättre.

Wow ska funka utan problem på Ubuntu genom att använda WINE.
Citera
2011-02-24, 18:02
Medlem
Fuzes avatar
Både Wow och cubase kommer du få köra genom. Om det fungerar bra eller ej kan jag inte svara på. Kolla upp respektive program på Wines applikationsdatabas: http://appdb.winehq.org/

Winamp, MSN(WLM) och uTorrent kommerdu få hitta ersättningsprogram för. Winamp finns en klon som heter Audacious. För att använda dig utav MSN-protokollet fungerar Ubuntus medföljande programvara Pidgin alldeles utmärkt. Samma sak med uTorrent, det inbyggda Transmission är en alldeles förträfflig torrentklient. Firefox och VLC finns och fungerar precis som du är van vid.

Ja, du kommer kunna föra över dina bilder från din kamera.

På frågan om det är värt det eller ej kan bara du svara på. Det är en inlärningströskel, det är ett annat operativsystem och det fungerar inte som du är van vid i Windows. Mitt tips som trogen Ubuntuanvändare sedan några år tillbaka, ha tålamod. I början kommer det vara förjävligt, du kommer inte hitta runt som du är van, saker kommer fungera annorlunda. I början är det en enda stor djungel, men efter ett tag när du lär dig navigera kommer du uppskatta det mer och mer. Låt dig inte avskräckas bara, skulle det vara strul med dina måste-applikationer finns alltid dualboot
Citera
2011-02-24, 19:11
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuze
Winamp, MSN(WLM) och uTorrent kommerdu få hitta ersättningsprogram för. Winamp finns en klon som heter Audacious. För att använda dig utav MSN-protokollet fungerar Ubuntus medföljande programvara Pidgin alldeles utmärkt. Samma sak med uTorrent, det inbyggda Transmission är en alldeles förträfflig torrentklient. Firefox och VLC finns och fungerar precis som du är van vid.

Audacious är ingen klon av Winamp, däremot kan XMMS kallas det. Pidgin följer inte längre med Ubuntu utan det gör istället Empathy. Jag själv rekommenderar dock emesene som MSN-klient.
Citera
2011-02-24, 19:16
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Audacious är ingen klon av Winamp, däremot kan XMMS kallas det. Pidgin följer inte längre med Ubuntu utan det gör istället Empathy. Jag själv rekommenderar dock emesene som MSN-klient.
Du har så rätt så, Audacious kan använda Winampskins åtminstone(De flesta...). Helt rätt med Empathy även där, är själv die-hard Pidginanvändare, så får skylla på det.

Emesene genomgår väl lite av en overhaul för tillfället? Arbetar inte utvecklarna med v2.0? Verkar bli ett rejält alternativ för de som värdesätter WLMs gränssnitt om inget annat.
Citera
2011-02-24, 19:28
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Du har så rätt så, Audacious kan använda Winampskins åtminstone(De flesta...). Helt rätt med Empathy även där, är själv die-hard Pidginanvändare, så får skylla på det.

Emesene genomgår väl lite av en overhaul för tillfället? Arbetar inte utvecklarna med v2.0? Verkar bli ett rejält alternativ för de som värdesätter WLMs gränssnitt om inget annat.

Då jag endast använder MSN-protokollet så räcker det med en klient som endast stöder detta för mig, så som emesene. Det stämmer att 2.0 är på gång, men jag testade utvecklingsversionen igår och det är en bra bit kvar. Jag vet inte riktigt vad som strävas efter dock. Kanske är det "renare" kod och omskrivet från början? Jag använder dock den senaste versionen som finns här (likaså senaste 2.0-versionen) och den är inte särskilt gammal.
Citera
2011-02-24, 19:37
Medlem
Fuzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angelofsin
Då jag endast använder MSN-protokollet så räcker det med en klient som endast stöder detta för mig, så som emesene. Det stämmer att 2.0 är på gång, men jag testade utvecklingsversionen igår och det är en bra bit kvar. Jag vet inte riktigt vad som strävas efter dock. Kanske är det "renare" kod och omskrivet från början? Jag använder dock den senaste versionen som finns här (likaså senaste 2.0-versionen) och den är inte särskilt gammal.
Var inte menat som ett påhopp mot dig Jag tycker det är kul att det finns en sådan uppsjö av program. Jag kör även själv enbart MSN också och har provat emesene några gånger. Ett klart trevligt program!
Citera
2011-02-24, 19:52
Medlem
angelofsins avatar
Citat:
Var inte menat som ett påhopp mot dig Jag tycker det är kul att det finns en sådan uppsjö av program. Jag kör även själv enbart MSN också och har provat emesene några gånger. Ett klart trevligt program!

Jag tog det absolut inte som ett påhopp Jag använder sällan Windows, men för varje gång jag ser uppdateringar av Windows Live Messenger så mår jag lite illa. Det blir bara värre och värre.. Windows-användare borde veta att det finns alternativ även för Windows (läs emesene).
Citera
2011-02-24, 19:54
Medlem
breakthebutterflys avatar
Varför inte bara testa?

Windows finns kvar:

http://www.ubuntu.com/desktop/get-ub...dows-installer
Citera
2011-02-24, 20:26
Medlem
frellis avatar
Rekommenderar starkt att du kör dualboot. Jag är ny på linux själv och testade först att installera i virtualbox, men man får inte någon riktig känsla för hur systemet verkligen känns då tycker jag. Kör nu dualboot med Windows 7 och Linux Mint (nästan Ubunto). De enda gångerna jag rört Windows sen jag installerade linux är när jag vill spela spel. Annars fungerar mitt Mint MINST lika bra och det det finns substitutionsprogram till allt man kan tänkas behöva. Jag är extremt nöjd med att jag tog steget och rekommenderar dig verkligen till att prova!
Citera
2011-02-25, 01:02
Medlem
Rapidozs avatar
Du kan lugnt köra dualboot på Ubuntu. När du väl går in i denna miljö kommer du att lära dig mycket. VLC finns. Torrentprogram ingår. likaså Firefox. Överföra filer mellan datorn och till exempel kamera och smartphone funkar.

Jag är Ubuntuanvändare som provade OS:et i dualboot med Windows efter att ha använt det sistnämnda OS i drygt 15 år. Och när man väl har provat känns Windows lätt som skräp man inte fattar varför man kastar bort pengar på men det är kanske bara är jag.

Mitt tips: Prova!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in