2011-02-24, 17:37
Medlem
biljons avatar
Jag ska till Tyskland och köpa en bil och funderar över vad som är det billigaste sättet att betala denna avseende växlingskurs och avgifter? Enligt min bank blir det en valutakostnad på 1,5% (Länsförsäkringar).
Vem ger mig bästa kursen? vem har lägst påslag?
Hur löser man smidigast en stor betalning, vill gärna inte ha med mig massa kontanter?
Citera
2011-02-24, 19:40
Medlem
Nån form av postväxel borde vara det smidigaste samt billigaste alternativet, vilket din bank förmodligen vet mer om. Annars är det väl klockrent kontanter som gäller för den mest lönsamma affären.
Citera
2011-02-24, 19:51
Medlem
Mulas avatar
Kolla om bilhandlaren tar kort eller om du kan göra en banköverföring. Tyvärr är bilhandlare i Tyskland ganska konservativa så det är nog kontanter som gäller i de flesta fall.
Citera
2011-02-24, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Kolla om bilhandlaren tar kort eller om du kan göra en banköverföring. Tyvärr är bilhandlare i Tyskland ganska konservativa så det är nog kontanter som gäller i de flesta fall.

De flesta Tyska bilhandlare tar självklart kort och de accepterar självklart banköverföringar... Problemet Ts har är mer att komma undan de extra avgifter bankerna tar vid köp i annan valuta än Sek.
Citera
2011-02-24, 20:16
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
De flesta Tyska bilhandlare tar självklart kort och de accepterar självklart banköverföringar... Problemet Ts har är mer att komma undan de extra avgifter bankerna tar vid köp i annan valuta än Sek.

Precis, vem har den billigaste lösningen totalt sett?
Citera
2011-02-24, 20:38
Medlem
Blixtbak2000s avatar
Icabanken tar inget valutaväxlingspåslag.
http://www.icabanken.se/prislista/
Citera
2011-02-24, 22:00
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
De flesta Tyska bilhandlare tar självklart kort och de accepterar självklart banköverföringar...

För 3 år sedan när jag köpte bil i Tyskland var detta absolut inte självklart. Nu kanske tyskarna blivit modernare på den punkten på senare år då?
Citera
2011-02-24, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Precis, vem har den billigaste lösningen totalt sett?

Skulle gissa på GE-Moneybank och Icas mastercard.
Dock brukar det finnas någon maxgräns på 50 000kr när det gäller att betala eller ta emot pengar med kort, så antagligen måste man splitta betalningarna.
Citera
2011-03-04, 17:35
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Skulle gissa på GE-Moneybank och Icas mastercard.
Dock brukar det finnas någon maxgräns på 50 000kr när det gäller att betala eller ta emot pengar med kort, så antagligen måste man splitta betalningarna.

Det blir många splittar det.. Bilen kostar över 1,5 miljoner.
Hur löser jag det då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in