2011-02-24, 15:50
Medlem
kraschens avatar
För en tid sen kraschade hårddisken till macen. Köpte in den för några år sedan så det är inte tal om någon garanti från Apple. I dag slog det mig att jag kanske skulle göra ett försök och kontakta ett försäkringsbolag. Jag skiter lite i om jag får en ny dator eller inte men jag skulle inte tacka nej att få en slant till en recovery av hårddisken (för er som inte vet verkar det kosta runt 9k) då jag har viktig data på den.

Kommer försäkringsbolaget hjälpa mig i det här fallet? Är det nåt jag borde tänka på innan jag ringer försäkringsbolaget? Att datorn kraschade i maj förra året och att jag först nu ringer försäkringsbolaget, spelar det någon roll?

Kan tilläggas att jag enbart har vanlig hemförsäkring.
Citera
2011-02-24, 15:53
Medlem
Sist en vän til mig fick göra en recovery betalade han 2700 då ingick där en ny hd oxå
Citera
2011-02-24, 15:55
Medlem
kraschens avatar
Låter sjukt billigt med 2700 för en recovery. Jag har kollat lite sidor på nätet och de verkar ta upp till 9000. Kan ju ha att göra med vad som är paj, jag tror att jag har fått det som heter nåt i stil med The click sound of death...
Citera
2011-02-24, 15:59
Medlem
Thubzers avatar
Det är väl värt ett försök antar jag. Självrisken lär knappast bli lika dyr som att köpa en ny.
Om dom säger nej är det väl bara att acceptera.
Citera
2011-02-24, 16:12
Medlem
kraschens avatar
Aja, jag kollade nu,

När det gäller datorer måste man ha tilläggsförsäkringar till hemförsäkringen. Man måste också ha en specifik "skadehändelse", dvs om den bara kraschar helt ur tomma intet täcker försäkringen inte detta.

Jag måste alltså satsa på att gå till någon som kan försöka återställa hårddisken.

mod kan låsa
Citera
2012-08-13, 09:58
Medlem
Nu blir det en rejäl bump, men det är intressant fråga.

Har läst runt lite och som du säger gäller inga försäkrignar för att utföra dataräddning, alltså återställa filer från trasig hårddisk.

Rekommenderades istället att regga min disk på www.weldi.se som tydligen säljer en "hårddiskförsäkring", och dom hjälper en om något skulle hände med disken. Någon som har erfarenhet av detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in