Citat:
Ursprungligen postat av Chelsea FC
Jag tror Kina utan tvekan. Bara antalet soldater dem har till sin disposition är fan skrämmande. Liknar nästan som myrorna ur en myrkoloni, dem slutar aldrig att poppa upp..
Dessutom har dem de nya stridsflyget redo, det ska tydligen vara väldigt avancerat, vissa hävdar tom bättre än jänkarnas F22 och Europas Eurofighter, om detta stämmer dock låter jag det vara osagt.
Men är övertygad om att Kineserna hade tagit den striden

Mja, deras nya J-20 om det är den du menar, kommer inte vara operativ förrän om minst 5 år, och troligtvis kommer det dröja 10-15 år om man tittar realistiskt. Kan nästintill garantera att den inte heller kommer att vara bättre än F-22 i luftstrid och tror även att den kommer ha svårigheter med Europeiska uppdaterade stridsflygplan med AESA och Meteor. Kinas största hopp ligger i J-10 och J-11. Dvs, Israeliska LAVI och Ryska Su-27. J-15, a.k.a, Su-33 verkar även kunna komma ut relativt snart till Kinesernas hangarfartyg som håller på att byggas.
Rent statistiskt sätt så lär det bli en långvarig och tuff kamp. Japan har mer moderna system och rent kvalitativt bättre utrustning, men Kina har dock övertaget med en allmänt större styrka. De har även en del modern och högteknologisk utrustning även om man inte har den i samma utsträckning som Japan. Om det enbart var asien och USA inte fick vara med hade troligtvis Sydkorea och Thailand även sträckt ut handen till Japan. Med dessa två vid sin sida hade Kina inte haft alls samma fördel och jag tror de "allierade" hade haft störst chans till vinst förutsagt att Kärnvapen inte skulle komma att användas.
Både Kina och Japan har moderna MBT's på utveckling eller i tjänst, de båda har relativt moderna flygplan, de båda utvecklar egna 5:e generations flygplan (även om Kinas är mycket längre framskriden), de båda är potentiella kunder av utländska 5:e generations flygplan och de båda verkar ha relativt bra helikopterförmågor (både inom attack, ubåtsjakt och transport).
Enbart Japan hade jag gett fördelen till Kina
Japan+Sydkorea+Thailand hade jag gett fördelen till Japan+allierade
USA+Japan+ev. Nato hade dessa definitivt vunnit mot Kina.
Börjar man diskutera eventuella allierade med Kina blir det en annan pannkaka.
Om vi tar upp ett "möjligt" scenario även om detta är högst osannolikt:
Kina och Japan börjar en fejd samtidigt som situationerna blir allt värre vid gränsen mellan Nordkorea och Sydkorea samt vid den Pakistanska/Indiska gränsen. Man gör ett avtal mellan samtliga länder i att inte använda kärnvapen vid en militär konfrontation. Krig bryter ut mellan Kina och Japan efter någon dispyt vilket leder till att Nordkorea tar sin chans i att erövra tillbaka Sydkorea när USA tvingas rikta större delen av sin militär mot Kina. Troligtvis hade Pakistan gett sig in vid Kinas sida och attackerat Indien, Indien hade därmed anslutit sig till de allierade och krigat mot Pakistan och Kina vid landets fronter. Ryssland står vid sidan om då man har starka band till både Kina och Indien (även om de Indiska banden är starkare) och man vill förhindra att situationen når innanför landets gränser då man redan har möjliga krig och konfrontationer runt om, t.ex. Georgien, Armenien/Azerbaijan och Tjetjenien. Ryssland hotar därmed att försvara sitt land och håller sig utanför konflikten. NATO kickar troligtvis in jämsides Japan, Sydkorea, USA och Indien. Thailand ansluter sig till NATO och Kambodja ansluter sig till "de röda". Krig utbryter i dessa gräns-områden. Vietnam ansluter sig till Kina likaså och blir ett stort hot mot Thailand. Därefter går ännu större spekulationer in vilket får denna tråd att likna en omloppsbana runt hela Universum.
Hursomhelst verkar detta som en relativt osannolik situation då de flesta länder jag talat om förutom Nordkorea jobbar för att stärka säkerheten i Asien. Kina försöker mer aktivt samarbeta med USA och det går tom. rykten om att de tre föredetta svurna fienderna, Kina, Ryssland och USA, ska hålla gemensamma militärövningar i det kommande året. Dock är troligtvis Asien den största risk-situationen idag då man har flera olika bittra och hätska dispyter. Sydkorea-Nordkorea, Indien-Pakistan, Indien-Kina, Armenien-Azerbaijan, Ryssland-Georgien, Ryssland-Tjetjenien, Thailand-Kambodja, Saudi Arbien-Iran, Turkiet-Iran, USA-Iran, Israel-Iran, Israel-Palestina och Bangladesh-Burma. Alla dessa territoriella dispyter och då har jag inte heller inkluderat att det är två pågående militära operationer i Afghanistan och Irak samt att det just nu pågår en revolution i mellanöstern och Nordafrika i diktaturstater. För tillfället är Asien en en gröt gjord av Semtex, Hexogen, Plutonium och muslimer. Ingen alltför smart blandning om jag får säga det själv.