2004-09-01, 23:54
Medlem
feldgraus avatar
Ett enkelt sätt vore att säga McMillan .50 BMG Tactical, m a o det prickskyttegevär som användes av en kanadensisk prickskytt i Afganistan 2002, när han prickade en förare (i bröstet) av en lastbil på 2 430 meters avstånd. Den längsta konfirmerade "kill":en hittills.

/feldgrau
Citera
2004-09-02, 00:02
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svump
Jag anser att Galil är ett utomordentligt sniper vapen.
Jag hade den stora förmånen att få skjuta detta gevär
1993-94

http://www.isayeret.com/weapons/sws/gsr/gsr.htm

Galil är en utmärkt automatkarbin men lirar liksom inte i den här divisionen. Den tillhör ett helt annat segment av vapen. Möjligtvis skulle den duga som skarpskyttsvapen men det är ju inte samma sak.
Citera
2004-09-02, 00:07
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Ett enkelt sätt vore att säga McMillan .50 BMG Tactical, m a o det prickskyttegevär som användes av en kanadensisk prickskytt i Afganistan 2002, när han prickade en förare (i bröstet) av en lastbil på 2 430 meters avstånd. Den längsta konfirmerade "kill":en hittills.

/feldgrau

McMillan gör även specialversioner efter kundens önskemål. Franska främlingslegionen använder bl.a. McMillan i olika versioner. Den korta (den är verkligen jättekort!) var enligt min Legionärskamrat helt ok att konka runt på i öknen. Traktens hundar levde farligt under deras nattliga övningsskjutningar på den lokala soptippen...
Citera
2004-09-02, 03:41
Medlem
Korrigering.

50.BMG = 12.7mm är ju inte ett prickskyttegevär i den bemärkelsen som man disskuterar här. En prickskytt nyttjar sig av finkalibrigare vapen av flera orsaker. Det är lättare, man reducerar sin totalvikt och kan istället ta med sig mer nödvändig utrustning för att klara sig ute i fält under längre tid. Finkalibrigare gevär är dessutom långt smidigare att hantera, och om man behöver lossa ett jaktskott snabbt så är inte 12,7 heller något man önskar hålla i.

Tyngre kalibrar som 12,7 används till minröjning, förstörelse av matriel, och fordon som lastbilar och lätta pansarfordon för att nämna exempel.
"Anpassa kaliber efter mål" som vår löjtnant uttryckte sig.

Det finns ju PSG-90 "L96" modeller som är kamrade för magnum kalibrar, och jag kan lova att en Winmag 300 är fullt tillräcklig för att stoppa även en LSD påverkad psykopat med en nätt reglementerad militärbrödkniv i näven.

Precisionen på vapen för övrigt nyttjas bäst av en god skytt med mycket träning, lär man sig bara vapnet man använder och känner till kulbanan med en bestämd ammunition så spelar M.O.A ingen större roll eftersom man själv vet hur man bör kompensera för vind och avstånd med sin fläderbössa.
M.O.A är förbannat beroende på just ammunitionsval, lätta och tunga kulor, krutladdningar.. det är en hel vetenskap. Mitt råd skulle vara att hitta sig en bössa man tycker känns bekväm för handen, och prova sig fram med olika ammunitionssorter, föredragsammast är alltid att ladda själv sålänge man vet vad man gör.

Rätt bössa för dig. Rätt ammuntion till vapnet, och sen öva öva öva.
Citera
2004-09-02, 06:47
Medlem
HonkenLarssons avatar
Näe bästa snajperdeathkillahbössan är ju svår att utnämna sådär rakt av. allt beror ju på en jväla massa olika saker. Världensbästa bössa skulle ju vara ganska kass om man använder ett dåligt sikte. Använder man sen dålig ammunition till världens bästa bössa med ett mediokert sikte så gör det ju det hela ännu sämre. Om det sen sitter en halvblind äldre person med kraftig parkinson som aldrig skjutit förut så blir det ju än sämre.

Men om jag ska välja så måste jag faktiskt säga att sveriges PSG90 är en jävligt bra bössa vad gäller hållbarhet och enkelhet. Fältmässig helt enkelt. Siktet som sitter på är jävligt bra men det finns bättre sikten. Kanske en annan kaliber. 338 Lapua verkar riktigt intressant.
Citera
2004-09-02, 09:21
Medlem
leffes avatar
En rätt bra sida om prickskyttegevär av olika slag är
http://world.guns.ru/sniper/sn00-e.htm
Citera
2004-09-02, 19:15
Avslutad
Dragunov SVD...orginalkolven är av rosenträ och luktar faktiskt gott .. Svenska försvaret har ett eller två exemplar..Fantastiskt vapen att handha..OTROLIG precision.
Citera
2004-09-02, 19:41
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
Dragunov SVD...orginalkolven är av rosenträ och luktar faktiskt gott .. Svenska försvaret har ett eller två exemplar..Fantastiskt vapen att handha..OTROLIG precision.

Ok? Om vi återvänder från din fantasivärld och återgår till verkligheten så kan vi konstatera följande:

Kolven är inte av rosenträ utan av laminat och om den luktar någonting överhuvudtaget så luktar den lack. Dessutom är den känd för att ha riktigt medioker precision. Har man dessutom hanterat den i verkligheten (vilket jag har) så vet man att ergonomin lämnar en hel del övrigt att önska. Kvaliteten är minst sagt dubiös. Tänk leksaksluftgevär i bockad plåt så är du rätt nära sanningen.
Citera
2004-09-02, 23:50
Medlem
scoremaxs avatar
En personlig reflektion:
Personligen så skulle jag ha mer nytta av en "skarpskyttebössa" än ett renrasigt prickskyttegevär, för mig som är uppväxt på landet, så innebär de förstnämnda:

"tillräcklig" precision.
..under vietnamkriget avlossade USA:s snipers 87% av alla sina skott på ett avstånd av under 200meter..( kan minnas fel på den exakta procentsatsen, då jag tar ur minnet) till en förbrukning av 1,37 patroner/offer...ökenlandskap i all ära, men på hur många ställen i VÅRT land tillåter terrängen egentligen avstånd på mycket mer än 400 meter??
Vid samtal med Per Arvidsson berättade han att inte ens .50 BMG hade tillfredsställande okänslighet gentemot vindavdrift på avstånd på andra sidan 500 metersnivån, och det kräver en hel del invägningar av olika fenomen på längre avstånd...så just hur mycket precision behöver man i praktiken??
Vind, avståndsbedömning, avfyrningsteknik, mm, spelar oerhört mycket större roll än flutade matchpipor med molybdensulfid-belagda kulor..

Mindre vikt:
Att kånka på vapen med en vikt på över 6 kg ÄR jobbigt, och du går fan så mycket mer än du skjuter...för att inte tala om just hur jobbigt det är att krypa inom skotthåll med såna as..

Slutsats:
En McLaren F1 är oerhört trevlig rent tekniskt, men en volvo 855 är fan så mycket mer användbar..
Citera
2004-09-04, 22:47
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrfingr
50.BMG = 12.7mm är ju inte ett prickskyttegevär i den bemärkelsen som man disskuterar här.

Ok, i vilken bemärkelse diskuterar vi prickskyttegevär här då? Jag har inte sett någon definiera att det ska handla om psg för användning främst mot mänskliga mål.

/feldgrau
Citera
2004-09-05, 02:12
Medlem
Hmmm

Det stod ingenstans så jag ber om ursäkt.

Mvh
/Henrik
Citera
2007-12-20, 15:10
Medlem
broadmans avatar
Bump

Om användningsområdet är prickskytte på 500m bana.
  • Precisionen är alltså viktigast.
  • Prislappen måste ligga under 40k inkl. optik.
  • Den ska vara möjlig att få licens på.
  • Möjlighet att montera tillbehör som ljuddämpare.
  • Ej handladdad amunition.

Vad finns det då för alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in