2007-12-29, 21:06
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waylost
Hade tex stora problem för att få licens för 22an pga av det är en enkelskottig utan magasin. Enligt kvinna hos polisen används dessa väldigt ofta till tjuvjakt och hon ifrågasatt varför jag hade valt ju denna typ av gevär.

Ett typexempel på hur illa det kan vara när polisens handläggare är 100% inkompetenta. Vad skulle en enskotts 22a ha för fördelar för en tjuvjägare? Antagligen någon 1800-tals skröna hon hört i korridorerna.
Citera
2007-12-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Ett typexempel på hur illa det kan vara när polisens handläggare är 100% inkompetenta. Vad skulle en enskotts 22a ha för fördelar för en tjuvjägare? Antagligen någon 1800-tals skröna hon hört i korridorerna.

Det var precis detta som gjorde mig lite extra irriterad, vilket inte gjorde henne gladare :P

Tror hon fastnade lite på ordet salongsgevär, Vilket jag inte i dagsläget skulle skrivit med i ansökan.
Citera
2007-12-30, 01:27
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Det var precis detta som gjorde mig lite extra irriterad, vilket inte gjorde henne gladare :P

Tror hon fastnade lite på ordet salongsgevär, Vilket jag inte i dagsläget skulle skrivit med i ansökan.
"Salongsgevär" är ajabaja enligt polisen (av oklara anledningar)...
Citera
2007-12-30, 16:32
Medlem
broadmans avatar
Det talades tidigare om skillnader i precision mellan kal 308 och 338. Så om någon mer än jag är intresserad av skillnader i ballistik mellan tänkbara kalibrar finns några intressanta diagram. http://www.snipercentral.com/338.htm

Det finns en viss skillnad i känsligheten mellan kalibrarna, och då tänker jag på vindavdriften. 15-20 tum på 500m skiljer mellan 308 och 338. Man kan väl säga att bedömningen av vindstyrkan behöver inte vara lika exakt för 338 om man vill uppnå samma resultat som med en 308.

De olika kalibrarna droppar också olika mycket även om detta inte har med den teoretiska precisionen att göra.
Citera
2007-12-30, 17:16
Medlem
scoremaxs avatar
Jo det är väl klart att dom har olika ballistiska egenskaper?
Man väljer ju patron efter användningsområdet..anser du att vindavdriften är såpass viktig att du vill byta den mindre känsligheten mot tyngre & dyrare så är det ju din smaksak..
Ibland är en 222:a bättre än en .50:a och vice versa.

Up to you..
Citera
2007-12-31, 20:40
Medlem
Sorken1981s avatar
Citat:
Hade tex stora problem för att få licens för 22an pga av det är en enkelskottig utan magasin. Enligt kvinna hos polisen används dessa väldigt ofta till tjuvjakt och hon ifrågasatt varför jag hade valt ju denna typ av gevär. Men efter några telefonsamtal med denna förvirade kvinna så gick det igenom.

Samma för oss, vi fick plugga farfars gamla klenod, enskotts .22lr. Spelade ingen roll hur vi bönade och bad, farsan som redan hade en gammal bakladdare 14kommanånting mm fick inte ta den för han hade full garderob, men annars hade det gått bra. Såvi fick lämna in den för pluggning, vilket resulterade i en totalt sönderfulad bössa, vapensmeden slipade sönder slutstycket och svetsade igen loppet, på fulaste tänkbara sätt.
Citera
2008-01-09, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotwilt
Bäst på vilket sätt? Flest antal 'confirmed kills' har han inte. Den bästa i krigstid är Simo Häyhä med 542 dödade med prickskyttegevär. Lägg där till 200 dödade med ksp. Allt detta åstadkom han inom 3 månader innan han fick en explosiv kula i ansiktet (och överlevde).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Simo_H%C3%A4yh%C3%A4
http://www.snipercentral.com/snipers.htm

Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Ja, jag slogs också av det. Osagt om Häyhä är bäst (det får vi aldrig veta) men Hathcock är inte ens med på topp 10.

Nej, han är inte bäst när det anses antal "confirmed kills", det är väl inte det som gör den bästa snipern, det var väl svårigheten på uppdragen i sig, sin nogranhet och sin förmåga att hålla sig vid liv, på sitt sista uppdrag i vietnam röck han väl ut 7st soldater ur en brinnande bil också, vilket orsakade honom brännskador över hela kroppen, så han blev skadad för livet och ej kunde fortsätta inom det militära...

varför skulle han inte vara topp 10, när han är en legendar och verkligen anses vara usa's absolut bästa sniper genom tiderna, usa är väl världens absoluta stormakt inom det militära. så jag anser att ha den statusen kvalificerar dig nog till att vara en av dom bästa sniperna.

att sitta gömd i skogen och vänta på att 100.000 ryssar ska springa förbi en, med 1 vapen på 2 (tyyyyyp) anser jag inte att Simo's antal "confirmed kills" gör honom till något som anses som otroligt.
Citera
2008-01-09, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Sant, men det är kanske inte omöjligt att han bara la sig ner det förtäljer inte historien.
Det är väl inte otroligt att dom överdriver heller, tror du det är omöjligt att träffa 1 av 3 på det avståndet under optimala förhållanden?

händelsen i sig... som alla ni pratar om. världens längsta "confirmed kill" 2430m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rob_Furlong#The_sniper_kill
Citera
2008-01-09, 11:11
Medlem
humperdicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
händelsen i sig... som alla ni pratar om. världens längsta "confirmed kill" 2430m.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rob_Furlong#The_sniper_kill

Citat:
Shah-i-Kot Valley where Corporal Furlong operated is significantly lower than at sea level due to its 2432 m (9000 ft) mean elevation.

Detta stämmer inte, 9000 ft är ca 2700 m och 2432 m är 7900 ft.
Citera
2008-01-09, 16:39
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humperdick
Detta stämmer inte, 9000 ft är ca 2700 m och 2432 m är 7900 ft.

Ordalydelsen "mean elevation" avser inte avståndet, utan medelhöjden i området,
vilket sedan påverkar lufttrycket och därmed luftmotståndet och räckvidden.

Att sedan höjdsiffrorna 2432 meter och 9000 fot
inte stämmer överens* är mindre viktigt.

(*) Jag förutsätter att värdet i fot är det rätta,
då metervärdet ter sig för exakt och då det är för likartat skjutavståndet.
Antagligen har någon räknat fram 9000 fot x 0,3048 meter/fot = 2743,2m,
och sedan av slarv plitat ner fel tal.

2340m
2743,2m
2342m
Citera
2008-01-10, 01:45
Medlem
punkbuster_usmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikebatch
Nej, han är inte bäst när det anses antal "confirmed kills", det är väl inte det som gör den bästa snipern, det var väl svårigheten på uppdragen i sig, sin nogranhet och sin förmåga att hålla sig vid liv, på sitt sista uppdrag i vietnam röck han väl ut 7st soldater ur en brinnande bil också, vilket orsakade honom brännskador över hela kroppen, så han blev skadad för livet och ej kunde fortsätta inom det militära...

varför skulle han inte vara topp 10, när han är en legendar och verkligen anses vara usa's absolut bästa sniper genom tiderna, usa är väl världens absoluta stormakt inom det militära. så jag anser att ha den statusen kvalificerar dig nog till att vara en av dom bästa sniperna.

att sitta gömd i skogen och vänta på att 100.000 ryssar ska springa förbi en, med 1 vapen på 2 (tyyyyyp) anser jag inte att Simo's antal "confirmed kills" gör honom till något som anses som otroligt.

finnarna var nog ena hårdingar under vinterkriget hitchkock e ju en legend,men han e nog lite överskattad i vissa amerikanares ögon...han e ju en riktig klyscha i snacket...us har ju ett stort antal sökande till sniperkurserna inom armen och därför så får dom ut många bra killar,men kollar man på skyttetävlingar så dyker det upp östeuropeer lite då och då och skjuter skjortan av övriga tävlande,rätt vanligt faktiskt.

sen e väl kanadensiska skyttar aningen överlägsna om man jämför duktig skytt per man som sniper...dom anses väl dels ha bättre tillgång till bra träning har jag fått förklarat..bor du i us eller?
Citera
2008-01-10, 09:33
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag tror på en Remington 870
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in