Citat:
Ursprungligen postat av truthandrights
Jag känner igen mig så mycket, allt utom att jag är välfigt insatt i ett speciellt ämne. (skor räknas kanske inte) Men jag känner mig ofta (nästan alltid) obekväm när jag umgås med någon annan en min pojkvän, mamma och syskon, antagligen för jag känner dem så bra. Jag har svårt att hitta samtalämnen och föra samtal vidare eftersom att jag känner att jag inte vill att folk ska få veta för mycket av mig. Jag känner alltså att jag har svårt att umgås och föra ett normalt samtal, nått jag jobbar på varje dag. (JAG ÄR INTE OSOCIAL PÅ EN FLÄCK IGEENTLIGEN, ELLER BLYG.)
SEN så har jag otroligt svårt att stänga ute ljud, på jobbet så sitter vi ca. 30 pers i samma rum och jobbar. mycket liv och jag får sådan förbannad huvudvärk. jag känner att jag inte kan koncentrera mig på mitt arbete, bara va som händer runtomkring mig.
det jag vill veta är: Vad är mitt problem? haha ^^
Blir du stressad eller tillslut får panik om du har för mycket folk runt dig, trots att du känner dem väl?
Gällande ljud kan folk med asperger ha riktigt svårt att prioritera. Som extremt exempel kan du tappa nycklarna, men du fokuserar istället på att en skata kraxar på andra sidan gatan. Så i en omgivning med mycket ljud kan man bli överstimulerad och inte veta vad man ska lyssna på, så tappar man fokus.
Aspergare har nödvändigtvis inte svårt att hitta nått samtalsämne... Snarare tvärt om att de kan mala på om något helt ointressant, för de märker inte på personer att de är uttråkade. Generellt har personer med asperger väldigt svårt att tolka signaler, dolda budskap och ser allt mer bokstavligt. Man kan inte antyda att man är hungrig, utan man måste mer eller mindre säga rakt ut: "ge mig mat" för att han ska förstå att du är hungrig.
Jag tycker inte riktigt det låter som att du har asperger. Möjligen att du har små sociala störningar som gör att du inte vill dela med dig av dig själv. Men jag hävdar att alla människor har sociala störningar, vilket jag grundar på att jag konstant och ovilligen analyserar folk och deras handlingar. (vilket i sin tur är en störning)