2011-02-23, 22:24
Medlem
sitter på en gammal athlon pc som jag har riggat med 3x2tb hårddiskar som jag tänkte använda som en sorts NAS server. (kör https://help.ubuntu.com/community/In...tion/MinimalCD 10.10)

skulle behöva tips på hur jag ordnar upp så dessa diskar hamnar under en och samma volym, gärna så att data/filer blir placerade i nån sorts räckföljd (ex. att den först fyller disk1 sen 2 och till slut 3)

är lite införståd med RAID men det verkar som att jag ska ha jbod för och uppnå det jag vill

har lite vetskap på området så om nån har vetiga inlägg eller nån sjysst guide till hur jag uppnår detta så vore de hyvens
Citera
2011-02-24, 00:57
Medlem
eliras avatar
Nej, RAID är bara bög i ditt fall. LVM är det du är ute efter, och är ungefär hur bra som helst. Jag tycker iaf att det är trivialt att använda. LVM buntar ihop hårddiskar och/eller partitioner till en grupp som kallas "volume group". Sedan skapar man ett valfritt antal "partitioner" från denna, och dessa partitioner kan vara större eller mindre än enskilda diskar. Man behöver inte bry sig om hur mycket disk man har bakom egentligen.

Dessa partitioner når man sedan i /dev/vg0/blah där blah är ett valfritt namn som man väljer när man skapar en partition ("logical volume").

LVM har blivit defacto standard i linux, och du kan göra massa trevligheter med det. När en partition är full kan du t ex stoppa i en till disk, lägga till den till gruppen och sedan bara utöka din gamla partition. Fråga om du vill ha lite hjälp med att komma igång.
Citera
2011-02-24, 09:02
Medlem
Det är inte att rekommendera att du spannar en volym över flera diskar. Går en disk sönder försvinner all data på hela volumen och är väldigt krånglig att få tillbaka.

Enklaste sättet är att du skapar nya bibliotek nånstans på första disken, te.x

/
diskar/
disk1/
disk2/
disk3/

Sen monterar du dessa diskar på dessa bibliotek i fstab typ

/dev/sda1 /diskar/disk1 ext3(eller vad du nu har, ext4?) defaults 0 0
/dev/sdb1 /diskar/disk2 ext3(eller vad du nu har, ext4?) defaults 0 0
/dev/sdc1 /diskar/disk3 ext3(eller vad du nu har, ext4?) defaults 0 0

Även om dessa diskar inte spannar volymerna så är det väl inte världens problem att se när en av tre diskar börjar bli full och börja lägga sakerna på nästa?

Måste du ha allt på samma plats bör du ha nån form av redundans och då tappar du massor av lagringsplats till detta.
Citera
2011-02-24, 09:32
Medlem
Först vill jag fråga om du verkligen känner att du behöver 6Tb utrymme. Det är trots allt väldigt mycket.

Och om du nu behöver så mycket utrymme rekommenderar jag RAID 5.
Citera
2011-02-24, 09:49
Medlem
xopahs avatar
Jag hade samma fundering som TS.
Jag löste problemet som tuxmania föreslår.
Helt enkelt den enklaste och säkraste lösningen Just nu.
Så klart finns det andra lösningar som lockar mig och så klart kommer jag förmodligen måsta gå över till nästa lösning snart . Den lösningen kommer antagligen bli ett PERC 5/i RAID kort med diskarna i raid5.

Så klart "tappar" man en disks utrymme men grejjerna är iaf säkra. Men klart värt saken.
(Orsaken till uppgradering då är begränsningar i moderkortets SATA styr-portar)

Och Jo jag kan se lagringsbehov för 6TB+..
Citera
2011-02-24, 13:09
Medlem
gullgubbens avatar
Tycker du ska köra en mjukvaru-raid5. Visst, du tappar 2 TB, men i gengäld kan en disk pajja utan att någon data går förlorad. Stripingen gör ju dessutom att läs och skrivhastigheten fördubblas (i teorin i alla fall...). En kort googling indikerar att det är mdadm du ska börja leta kring. Det finns garanterat en massa guider om hur man får det att funka i Ubuntu. Lycka till!
Citera
2011-02-24, 15:06
Medlem
christerys avatar
Ska man köra raid5 så bör man ju ha så många diskar som möjligt. Om det inte går på en gång, se till att du kan spänna ut volymen annars får du kanske flera diskar likförbannat.

Jag gjorde väl OpenVms till (kommer inte ihåg riktigt) 1000TB dvs 1PB, men den är idag under 1TB, går att spänna ut speciellt bra om man som jag sitter med ett SAN.

Fast det är på jobbet, inte hemma

Skulle va kul att ha lite små leksaker hemma åxå.

Läs på lite om lösningen du väljer så det går att öka volymen utan att göra om allt. Eller få en enhet till.
Du kan ju råka i det läget att du har 2 volymer på 3*2TB med tot 4GB och 400MB ledigt på vardera som vanligt.
Citera
2011-02-24, 17:33
Medlem
ok, verkar som att tuxmanias förslag verkar mest klokt då jag inte har nån vidare lust o "tappa 2b", förstå mig rätt.

raid5 kan ju vara något för framtiden, men jag funderar på en sak. låt säga att jag fyller mina 3 2tb diskar och sen bestämmer mig för och köra raid5 i en ny setup. måste jag då inhandla 4 2tb (3x2tb för data, 1x2tb för "buffert" eller vad den kallas) diskar till för att kunna överföra detta till min raid5, och då, kan jag lägga till mina 3 gamla 2tb diskar i min raid5?

@"behöver du verklingen 6tb?" - jupp tydligen, har fyllt 2tb nu
Citera
2011-02-27, 00:20
Medlem
eliras avatar
Lägg ner RAID5-tankarna, RAID är ingen backup, och du lagrar bara nedladdade serier och filmer ändå. Lagrar du något du faktiskt inte vill bli av med (t ex foton osv) skall du ha en riktig backup. RAID5 är bra om du faktiskt förlorar pengar på att din dator är offline - inte annars. Dessutom väldigt tveksamt med så stora diskar. Kolla t ex denna: http://www.zdnet.com/blog/storage/wh...ng-in-2009/162

Här visar tydligen riktiga undersökningar om varför lek-o-spel-hobby-raidare förlorar mer data än de som inte sitter och onanerar till RAID. Vet inte hur gammal den artikeln är, men poängerna de tar upp stämmer ju oavsett när den är skriven: http://www.bestpricecomputers.co.uk/.../home-pc-raid/
Citera
2011-02-27, 01:19
Medlem
Zoms avatar
Har inte pillat med LVM själv, men tycker eliras tidigare förslag verkar som den bästa lösningen. Du slipper krångel med RAID men kan samtidigt ha all data på en och samma "partition".

Men men, använd vad du nu tycker är bäst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in