2011-02-23, 19:10
Medlem
CloneWars avatar
Ursäkta om det redan finns tråd berör detta ord.

Hur som helst, jag har under de senaste 5 åren sett en markant ökning av att
människor inte verkar veta när de (hade stått dem ifall jag var en av missbrukarna)
skall använda ordet de kontra dem.

Kanske är jag ensam över att ha reagerat på detta fenomen och kanske har
det varit likadant en mycket längre tid än de 5 år jag uppskattar att problemet har existerat?

Har ni inte funderat över detta fenomen tidigare, gör det nu då det är extremt vanligt
enligt mig.

Det har gått så långt att jag till och med har blivit förbannad på människor på forum och tänkt
att även om de haft sakliga och bra inlägg i stort, så smutsas det ner något enormt av att inte
kunna skilja på hur man använder de/dem! :-)

Jag har även sett att engelsk-språkiga forum drabbats av samma fenomen. Them används istället
för the eller those. (Har dock ingen aning om dessa missbrukare är Svenskar)

Vad beror detta ofog på?
Är det något rättstavningsprogram som är boven eller har det att göra med att vi ibland i tal felaktigt säger "dom". Personerna tänker då till på ett "smart" sätt att ordet "dom" kan inte användas i skrift
utan tänker på de och dem men kan inte skilja mellan hur de skall användas?

Är jag ensam om att ha reagerat över detta?
Vad beror det på samt är detta mer missbrukat i svenska än i andra språk?
Citera
2011-02-23, 19:15
Medlem
Marskattans avatar
Du är absolut inte ensam om att irritera dig på detta. Jag vet inte om det är ett nytt fenomen, men man ser det ju hela tiden numera. Jag antar att det är mest ungdomarna som skriver så.
Citera
2011-02-23, 19:19
Medlem
Citat:
Ursäkta om det redan finns tråd berör detta ord.
Ja, fler än en.

Citat:
och kanske har det varit likadant en mycket längre tid än de 5 år jag uppskattar att problemet har existerat?
Ja.

Citat:
...har det att göra med att vi ibland i tal felaktigt säger "dom".
Jaså är det felaktigt?

Ja, man kan störa sig på sådana här trådar också. Och personer som gör nytt stycke efter varje mening.
Citera
2011-02-23, 19:19
Medlem
brisingrs avatar
De och dem – behövs dom?

Den stora tråden om "de" och "dem". [/Mod.]
Citera
2011-02-23, 19:24
Medlem
rhymenoceross avatar
Jag tror att det beror på att dem försöker skriva talordet "dom" på ett korrekt sätt, och inte förstår att man i skrift skiljer på DE och DEM. Därför tror dem att DOM = DEM, och dem är inte medvetna om att ordet DE existerar i skrift.

Så fel dem kan ha!
Citera
2011-02-23, 19:28
Medlem
gbajerns avatar
Jag tror inte att det är särskilt nytt, varför skulle det vara svårare att skilja på orden nu än vad det var förr? Du läser väl troligtvis mer text skriven av svenssons nu än vad du gjorde förut, vad vet jag.
Citera
2011-02-23, 19:34
Medlem
CloneWars avatar
Moderator kan låsa tråden eller ännu hellre slänga den i soptunnan.
Det fanns tydligen redan en fin tråd som behandlade just detta ämne, men det är inte alltid
sökfunktionen på flashback fungerar optimalt.

Tack för svaren och tack för mig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in