Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Ingen materia - ingen temperatur. Absoluta nollpunkten som hänvisas till ovan gäller bara materia, inte tomrum. Dock tyckte jag det skulle vara mer intressant att begrunda hur ett universum helt utan materia skulle bete sig, men det är väl offtopic antar jag.
Nya fynd (gamla teorier) visar på att materia kanske inte existerar alls, i alla fall inte som vi tidigare trott. Tid och lokalitet existerar inte på subatomär nivå (i det kvantmekaniska universumet) vilket i sig nullifierar hela konceptet med materia som vi tidigare tänkt på det.
Nu är det nog istället en fråga om hur man definierar existens och verklighet eftersom om vi ska tro på kvantfysik så existerar i viss mån på det sättet vi tidigare trott, någonting alls.
En atom flyttar på sig och ter sig annorlunda när man medvetet observerar den och mäter den.
Ljuset existerar som både en våg och en partikel, beroende på om du observerar det eller inte. Ljusets påverkan i sig förändras om du observerar det.
Citat:
Ursprungligen postat av Screwattack
Är du säker på det? Har du någon vetenskaplig källa som diskuterat ämnet? Kan rummet och tiden existera utan materia? Jag vet inte, och har aldrig stött på något som över huvud taget diskuterar tillståndet. Jag har själv tänkt på det länge, så din övertygelse intresserar mig =)
Rummet och tiden kanske inte heller existerar som vi tidigare trott, eftersom varken rum eller tid påverkar partiklar och deras existens (och non-existens och dess fluktuationer mellan de två) eftersom partiklar ter sig helt obundet. En partikel kan påverka andra partiklar utan någon som helst fysisk förbindelse och utan fördröjning, en partikel kan även försvinna för att sedan komma tillbaka på samma ställe eller på något annat ställe, ibland kan en partikel existera på två ställen samtidigt.
Att länka till källor för allt det som jag sagt kommer ta tid, så ni får helt enkelt googla mina påståenden eller ignorera det jag skrivit.
På samma sätt som fysik och kvantfysik bevisat många saker kan de här fynden fasas ut och ersättas av ny information. Förut trodde man att materia existerar, nu menar fysiker på att man med säkerhet vet att materia inte existerar.