2011-02-23, 23:46
Medlem
nutkjells avatar
Förfan. Det beror på styrkan!
Citera
2011-02-23, 23:52
Medlem
anakin1s avatar
Det är just det, det beror på styrkan utav lasern. Och mest troligast är det att killen har en 5 mW laser enligt mitt tycke, tror knappast en 10 åring har köpt en 100mW+ laser över internet och fått dem hemlevererad. Tänk till för fan.
Och en laser med en styrka på 5mW är INTE skadligt sålänge en stabil stråle skjuts rätt in i ögat under en längre tid, vilket fallet inte är (en pojke står på en balkong och skjuter random ner mot en busshållsplats).

"Recent studies show that the risk to the human eye from accidental exposure to light from commercially available class IIIa laser pointers having powers up to 5 mW seems rather small; however, prolonged viewing, such as deliberate staring into the beam for 10 or more seconds, can cause damage." - Wikipedia.
Finns källor i wikipedia artikeln för jaglitarintepåwikipedia-folket.
Citera
2011-02-23, 23:52
Medlem
skinken92s avatar
"sköt" med laser?
trodde man lös med dem
Citera
2011-02-23, 23:59
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakin1
Det är just det, det beror på styrkan utav lasern. Och mest troligast är det att killen har en 5 mW laser enligt mitt tycke, tror knappast en 10 åring har köpt en 100mW+ laser över internet och fått dem hemlevererad. Tänk till för fan.
Och en laser med en styrka på 5mW är INTE skadligt sålänge en stabil stråle skjuts rätt in i ögat under en längre tid, vilket fallet inte är (en pojke står på en balkong och skjuter random ner mot en busshållsplats).

"Recent studies show that the risk to the human eye from accidental exposure to light from commercially available class IIIa laser pointers having powers up to 5 mW seems rather small; however, prolonged viewing, such as deliberate staring into the beam for 10 or more seconds, can cause damage." - Wikipedia.
Finns källor i wikipedia artikeln för jaglitarintepåwikipedia-folket.

Grejen är den att det är väldigt många av dessa gröna laserpekare som köps av till exempel folk/företag på tradera som är felmärkta.
Till exempel kan det stå att dom är < 5mW MEN är klass 3b, vilket är tämligen motsägelsefullt.

Jag köpte själv en för att göra lite hemmaexperiment och den skulle tydligen vara exakt 5mW men visade sig vid upprepade mätningar med nya batterier uppmäta hela 27.3 mW, vilket gjorde den högst olaglig.
Fanns någon artikel om det där i ny teknik/metro teknik yadayada.
Citera
2011-02-24, 00:00
Medlem
nutkjells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinken92
"sköt" med laser?
trodde man lös med dem

Är du efterbliven på riktigt eller?
Ska du märka ord kan du väl i varje fall köra det någorlunda korrekt.
Jävla dialektsvin.

och sluta posta meningslösa poster som inte tillför något konstruktivt ditt jävla lowlife.
Citera
2011-02-24, 00:05
Medlem
tycker det lät sött
Citera
2011-02-24, 00:26
Medlem
anakin1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutkjell
Grejen är den att det är väldigt många av dessa gröna laserpekare som köps av till exempel folk/företag på tradera som är felmärkta.
Till exempel kan det stå att dom är < 5mW MEN är klass 3b, vilket är tämligen motsägelsefullt.

Jag köpte själv en för att göra lite hemmaexperiment och den skulle tydligen vara exakt 5mW men visade sig vid upprepade mätningar med nya batterier uppmäta hela 27.3 mW, vilket gjorde den högst olaglig.
Fanns någon artikel om det där i ny teknik/metro teknik yadayada.

Det kan jag köpa, dock tror många i tråden att om en laser är grön så är den per automatik jätte stark - fel!

Eftersom ingen av oss sitter på fakta så antar jag att killen i fråga har köpt lasern i närmsta turkshop som i sin tur har köpt hem den ifrån sitt hemland alternativt kina för en femma. Att dessa ska vara starkare än vad som uppges känns föga troligt då pengarsparande är av all vikt för dom.
Citera
2011-02-24, 01:42
Medlem
Grön är den färgen som ögat uppfattar bäst och därmed reagerar snabbast på. Det är alltså den färg, som är minst farlig.

Man måste åtminstone upp över 100mw för att lyckas skada någon annan. Annars får man sitta med den i handen och lysa på sig själv...
Senast redigerad av Tranc3r 2011-02-24 kl. 02:01.
Citera
2011-02-24, 04:51
Medlem
Späks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlongenCs
Haha, varför tror folk att laserpekare är så farligt?

Jag körde tävlingar med grön laser, vem som kunde bli lyst i ögat längst. Vi var 15 stycken, och alla klarade mer en 2min i sträck. Vi gjorde detta typ 30-50ggr också så..
Och ingen av oss är blind, alla ser färger. Kan läsa.

Naej, omöjligt och bli blind av grönlaser bara sådär. (Inte omökligt kanske)

Darwin awards på den någon?

Ge ungen i artikeln en örfil och sedan ett gäng till för att kompensera en smula för de nya incidenter som denna artikel med säkerhet kommer att leda till.
Citera
2011-02-24, 05:13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Du menar snarast det fatalistiska Insha'Allah, misstänker jag.
I stand corrected.
Citera
2011-02-24, 08:42
Medlem
Jag minns när jag var liten och ungdom. Då var det bara invandrar-kids som sprang omkring med de där laserpennorna. Är det så fortfarande eller har även svenska kids börjat anama det här jävla otyget med att lysa med laser på folk?
Citera
2011-02-24, 08:56
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakin1
Det kan jag köpa, dock tror många i tråden att om en laser är grön så är den per automatik jätte stark - fel!

Eftersom ingen av oss sitter på fakta så antar jag att killen i fråga har köpt lasern i närmsta turkshop som i sin tur har köpt hem den ifrån sitt hemland alternativt kina för en femma. Att dessa ska vara starkare än vad som uppges känns föga troligt då pengarsparande är av all vikt för dom.

Hur fan skall den som sitter på en buss i godan ro kunna veta vad det är för styrka på en laserstråle som riktas mot sig????? Den psykologiska skadan är lika stor.

Att peka på folk med ens en 0,0000000001 mW laser är i lika illa som med en 100 mW.
Precis som att att skjuta någon med luftpistol eller salongsgevär kontra automatkarbin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in