Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-02-23, 01:38
  #1
Medlem
Jag är 19 år och har aldrig varit utanför norden men fick ett ryck och har nu planer att backpacka runt i Thailand i sommar eller efter sommaren. Jag kommer antagligen vara på ställen där det finns mycket backpackers och jag vill uppleva så mycket som möjligt så jag verkligen känner mig starkare som person när jag kommer tillbaka till Sverige (klyschigt, vet). Jag vill också stanna så länge jag bara kan (om jag inte ändrar mig senare eller känner mig för ensam eller nåt), och om det inte är för svårt att ta sig runt bland grannländerna så kan det hända att jag backpackar lite där också, får se hur jag känner då. Brukar det vara billigare eller dyrare i t.ex Malaysia?

Jag behöver ingen lyx eller så, men vill helst äta näringsrik och bra mat dom flesta dagarna. Annars har jag inte så stora krav, klarar nog av att leva ganska simpelt. Så hur länge tror ni man kan klara sig där på ca 10 000kr?

Och en till fråga: När är vädret bäst i Thailand, dvs minst regn? När är det bäst att åka?
__________________
Senast redigerad av qew321 2011-02-23 kl. 01:40.
Citera
2011-02-23, 01:41
  #2
Medlem
schmuckens avatar
Om vi räknar med att du har resa betald osv så kanske du klarar dig 2 månader om du lever snålt.
Citera
2011-02-23, 01:44
  #3
Medlem
Det är lite dyrare där det rör sig mycket turister! men kom ihåg att du kan pruta på allt och då menar jag på allt!!
Citera
2011-02-23, 01:44
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qew321
Jag är 19 år och har aldrig varit utanför norden men fick ett ryck och har nu planer att backpacka runt i Thailand i sommar eller efter sommaren. Jag kommer antagligen vara på ställen där det finns mycket backpackers och jag vill uppleva så mycket som möjligt så jag verkligen känner mig starkare som person när jag kommer tillbaka till Sverige (klyschigt, vet). Jag vill också stanna så länge jag bara kan (om jag inte ändrar mig senare eller känner mig för ensam eller nåt), och om det inte är för svårt att ta sig runt bland grannländerna så kan det hända att jag backpackar lite där också, får se hur jag känner då. Brukar det vara billigare eller dyrare i t.ex Malaysia?

Jag behöver ingen lyx eller så, men vill helst äta näringsrik och bra mat dom flesta dagarna. Annars har jag inte så stora krav, klarar nog av att leva ganska simpelt. Så hur länge tror ni man kan klara sig där på ca 10 000kr?

Och en till fråga: När är vädret bäst i Thailand, dvs minst regn? När är det bäst att åka?

Åk med mig nu 4de mars ska vara där i 45 dagar. Ja du. 10.000kr. Det skulle jag vilja säga att du klara dig på ganska lätt. det är cirka 2000baht per dag 250-1000baht per dag för boende och sedan 1000baht för mat/resor/dylikt. Låg säsongen börjar nu i slutet av april och slutar i november. det är mellan dessa månaderna det brukar regna ganska mycket men också då saker blir väldigt billigt. Oftast regnar det i 5 minuter monsun regn sen torkar det upp efter 10 minuter så fortsätter det så men lite regn skadar ju aldrig .
Citera
2011-02-23, 01:48
  #5
Medlem
moosewings avatar
Jag klara mig på ca 4000kr en månad i thailand, och då inklusive lite shopping och resor till öar.
Citera
2011-02-23, 02:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moosewing
Jag klara mig på ca 4000kr en månad i thailand, och då inklusive lite shopping och resor till öar.


Jo det går väll att leva väldigt billigt egentligen om man tänker efter.

Äta 30 baht två gånger om dagen är 60 baht. Boende KAN du hitta för 250-500 baht och sen lite vatten på det kanske eller något. vilket slutar på ungefär 150-160kr dagen.
Citera
2011-02-23, 02:14
  #7
Medlem
Urijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niclas123456
Jo det går väll att leva väldigt billigt egentligen om man tänker efter.

Äta 30 baht två gånger om dagen är 60 baht. Boende KAN du hitta för 250-500 baht och sen lite vatten på det kanske eller något. vilket slutar på ungefär 150-160kr dagen.

Man ska ju inte glömma att det är semester och inte ngn överlevnadskurs. Man måste släppa till med pengarna ibland. Har rest runt i Thailand tre ggr helt själv och jag kan säga att jag tycker inte man ska sitta och käka på marknader eller vid gatukanten varje dag.

Jag hade en budget som var ungefär såhär;

Frukost; 100bath.
Lunch; Mat + 2-3 öl. 400bath.
Middag; Mat, ibland västerländsk + 2-3 öl. 400-500bath.

Öl senare på kvällen blev runt 500bath. Bode i ettt hus som jag hyrde i 2 månader så jag fick det för 500bath per natt. Då hade jag kök, vardagsrum, sovrum.

Om du ska ha det bra i Thailand så är nog 2000bath en bra budget. Man får räkna med lite andra kostnader, som taxi m,m.

At man "kan leva för 100kr per dag i Thailand" är en myt. Folk som säger det har aldrig besökt landet.
Citera
2011-02-23, 02:24
  #8
Medlem
Tack för svaren. Även om jag räknar med att det kommer kosta 2000 bath om dan så är det lite billigare än vad jag trodde, vilket är positivt. Om jag räknar bort ölen blir det ännu billigare

Skulle eventuellt kunna höja budgeten lite grann, beror på flygkostnader också. Är det stor skillnad på kostnaden om jag köper enkelbiljett dit istället för tur och retur, och sen en sista minuten resa hem? Vill kunna bestämma själv när jag ska flyga hem igen under resans gång men det beror som sagt på kostnaden.
Citera
2011-02-23, 02:25
  #9
Medlem
nedranss avatar
10 000/månad skulle jag räkna och då behöver du inte leva som en jude.. går att sänka med några tusenlappar också men nån levnadsstandard vill man väl också ha?

Några småtips:
-käka i gatuköken, en padthai där går väl på max 10kr typ
-Lonely Planet ger en bra fingervisning, men ofta är tipsen inte dom bästa..
-boende lite avsides är ju oftast billigast.. AC kanske inte alltid behövs, fanroom kan ofta vara dugliga
-hör med alla andra BP's ni stöter på, det är där man får dom bästa guldkornen och hänvisningarna!
-ta inte ut pengar för ofta, bankerna tar rätt saftiga avgifter! (se bara till att inte tappa stålarna)
-säg åt taxin att köra igång taxametern och stå på dig, ofta kör dom inte igång den och kräver pengar
-Ölen är billig men fulwiskyn är billigare
-längre resor tas via buss/tåg, åk med thailändarna

Malaysia är dyrare med boende, maten är jättebillig om du går till foodcourts.. McD var också rätt billigt!
Ett ställe du ska passa dig för Singapore, där är det farligt dyrt!
Citera
2011-02-23, 04:14
  #10
Medlem
GOHULs avatar
Intressant tråd. Tänkte själv dra iväg till Asien, förmodligen Thailand då inom det närmaste. Om inte TS har något emot att jag lånar trådan så passar jag på att ställa lite frågor. Hur är det med "vanliga" thailändares kunskaper i engelska egentligen och vad har dom för inställningar till västerlänningar allmänt? är det lätt att få kontakt? Jag tänkte inte dra dit för att knulla horor och supa och allt det där utan jag vill mer lära mig känna den thailändska kulturen osv.

Edit: Hittade denna tråden (https://www.flashback.org/t1126445p8) och började läsa lite och blev rätt avskräckt av allt som stod där, är verkligen Thailand så som det beskrivs i denna tråden? att allt dom vill ha från västerlänningar är pengar etc.
__________________
Senast redigerad av GOHUL 2011-02-23 kl. 04:27.
Citera
2011-02-23, 05:25
  #11
Medlem
nedranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GOHUL
Intressant tråd. Tänkte själv dra iväg till Asien, förmodligen Thailand då inom det närmaste. Om inte TS har något emot att jag lånar trådan så passar jag på att ställa lite frågor. Hur är det med "vanliga" thailändares kunskaper i engelska egentligen och vad har dom för inställningar till västerlänningar allmänt? är det lätt att få kontakt? Jag tänkte inte dra dit för att knulla horor och supa och allt det där utan jag vill mer lära mig känna den thailändska kulturen osv.

Edit: Hittade denna tråden (https://www.flashback.org/t1126445p8) och började läsa lite och blev rätt avskräckt av allt som stod där, är verkligen Thailand så som det beskrivs i denna tråden? att allt dom vill ha från västerlänningar är pengar etc.
pattaya och patong m.m är ju bara turism så självklart stämmer säkert mkt på just dom ställena (har inte kollat igenom tråden). Men det lilla jag såg verkade vara överdrift och trollande, Thailand är ju superstort och har väl allt att erbjuda..
Citera
2011-02-23, 15:24
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GOHUL
Intressant tråd. Tänkte själv dra iväg till Asien, förmodligen Thailand då inom det närmaste. Om inte TS har något emot att jag lånar trådan så passar jag på att ställa lite frågor. Hur är det med "vanliga" thailändares kunskaper i engelska egentligen och vad har dom för inställningar till västerlänningar allmänt? är det lätt att få kontakt? Jag tänkte inte dra dit för att knulla horor och supa och allt det där utan jag vill mer lära mig känna den thailändska kulturen osv.

Edit: Hittade denna tråden (https://www.flashback.org/t1126445p8) och började läsa lite och blev rätt avskräckt av allt som stod där, är verkligen Thailand så som det beskrivs i denna tråden? att allt dom vill ha från västerlänningar är pengar etc.


Som västerlänning i Thailand så blir du till 99.9% välbemött. Har aldrig blivit illa bemött i Thailand av Thaifolket. Så länge du är trevlig och respekterar dom som de folk de är. och framför allt ler och pratar med dom så kommer dom vara dubbelt så trevliga tillbaka . Oavsett om de inte kan engelska så kommer de försöka att kommunicera med dig med hjälp utav händer och annat.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f1465623

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback