2011-02-23, 00:35
Medlem
Nytt projekt på gång. Jag odlar egen chili (blandade sorter) och tänkte ge mig in på att göra en egen Tabasco. Hos en lokal snickare har jag beställt en urborrad ekbit med plugg. (ska rymma ca 0,5 liter) då jag endast har hittat 30-liters fat eller större. Riktigt så mycket chili odlar jag inte.

Min plan är att krossa chilin och blanda med salt, sedan låta det mogna i ekbiten 1-2 år. Ska man behandla "ekfatet" eller är det naturell yta som gäller på insidan? Bästa sätt att lagra själva "ekfatet" på? Mörkt och svalt? Typ jordkällare eller vanlig källare?

Någon som har lagrat chili på ekfat?
Citera
2011-02-23, 03:16
Medlem
Kattolfs avatar
Nu är jag ju inte så avancerad att jag någonsin har lagrat min "Hot sauce" i ekfat, utan jag brukar nöja med mig att mixa lämplig pepparfrukt med salt samt några droppar vatten i en matberedare. Sedan så låter jag massan ligga och dra en vecka eller två i en övertäckt skål (svalt), för att sedan sila av den under press. Extraktet spar jag sedan i glasflaska. Resultatet blir mycket bra och håller i evigheter!

Om din fråga är: "Måste jag behandla trät innan jag vågar lagra sås i det", så vet jag inte säkert, men min magkänsla säger att du måste det. Trä som är obehandlat kan ju suga i sig vad som helst i.o.m att det är ett så levande materiel, både på gott och på ont.
Torra materiel med öppna kapillärer suger upp det mesta, så om trät inte är hanterat och behandlat på rätt sätt så kan din kagge lätt bli en bakteriebomb (eller snöpligt tom). Köp ett fat ifrån en grossist istället.

Förövrigt så önskar jag dig lycka till!! Hemkört är bäst!!
Senast redigerad av Kattolf 2011-02-23 kl. 03:25.
Citera
2011-02-23, 15:57
Medlem
Fat finns i storlekar från 1 l upp till 500 l här. http://www.kagge.com/
Blev också lite sugen på att odla chili nu. Vilka sorter odlar du?
Citera
2011-02-23, 18:58
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Roligt att du gör den här tråden.
Håller på att odla fram bl a tabasco och hade precis samma tanke....
Citera
2011-02-26, 22:30
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
http://www.mexican-barbecue-recipes.com/tabasco-hot-sauce-recipes.html

Här fanns det en hel del tips på hur man kan göra.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in