Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
En hel del om man som "troende" åberopar idéer såsom Pascals wager.
Det där förstår jag inte.
Verkligheten är full av situationer som skulle kunna beskrivas i termer av Pascals Wager. Ditt resonemang förefaller överdrivet teoretiskt.
Låt oss återvända till din förestående tvångskonvertering.
Din bödel står alltså färdig med en stor läskig yxa. Men du är smart, du vill leva och säger att du tror. Du anstränger dig verkligen för att låta trovärdig.
Du får läsa en liten trosbekännelse. Prästen läser först och du repeterar med knastrig stämma. Du är mer skärrad än du någonsin varit och har dessutom blivit torterad. Flera dagar har gått med bara en mugg grumligt vatten på morgonen och kvällen.
Du förstår att det här är så nära de här människorna någonsin kommit till att göra en god gärning.
Vilka monster!
Kärlek till sin nästa - vilket skämt!
Den svartklädde prästen accepterar alltså ödmjukt din tro och du får leva. Ingen mer tortyr för den här gången. Du är lättad.
Men hon - det är av någon anledning en kvinnlig präst - förklarar för dig att om det visar sig att du ljög så kommer de tillbaka. Hon stirrar dig hårt i ögonen, hon påminner lite om någon lärare du haft.
Vem kan det vara?
Du förstår att hon hellre skulle sett ditt huvud falla, hon gillar det här jobbet. Hon vänder sig åt sidan och spottar ut en liten snuspåse. Präster får inte röka i tjänst, det skulle ge ett opassande intryck. Hon tar upp en dosa och stoppar in två nya snuspåsar.
Det här är inte korkade människor, så du förstår att här gäller det att skärpa sig. Alla omkring dig har fått till uppgift att kolla dig så du inte viker av från den smala vägen som leder till himmelriket. De brukar titta på dig med en dröjande blick. De söker efter tecken, tecken på svaghet i tron.
- Kan det här kallas tro?
- Tja, varför inte, vad vet jag?
Gränsen mellan din trosbekännelse och troligen fortsatta gudfruktiga leverne och "riktig tro", vad det nu är, var går den?
Jag har ingen aning faktiskt.
Det här var dock bara ett av de mer fantasieggande och extrema exemplen på situationer då tro kan vara rationell. Men det är tyvärr inte helt taget ur luften.