Citat:
Ursprungligen postat av spindrift
Det stämmer att slumpen skulle kunna ge upphov till vad som helst, oavsett hur osannolikt det är.
Men skall vi rationalisera om livets uppkomst är självfallet sannolikheter relevanta, då vi inte vet svaret. Det är extremt många extremt osannolika tillfälligheter som krävs för att förklara livets uppkomst och evolution att det är mycket svårt att kalla det en rimlig förklaring.
Rimlig förklaring? Kanske osannolik, men rimlig ändå.
Sannolikheter är relevanta bara då man inte vet exakt hur det är, precis som i det fall du/ni diskuterar. Det är dock viktigt att ha i åtanke att (som du påpekar) i den händelse det är oerhört liten sannolikhet att liv uppstår, och man faktiskt befinner sig i en situation där det finns liv så betyder det att man befinner sig i en oerhört osannolik situation. Att hantera den situation man befinner sig i (en där man hittar liv/vår situation här på jorden) som ett slags norm blir alltså missvisande. Så sannolikheter i en situation där man redan fått ett utfall är alltså mindre intressanta då man skall förklara dess orsak, om det inte ingår i en teori om dess uppkomst som i vissa fall. Oavsett tror jag det är till fördel att inte ta vår plats på jorden för given om man vill förklara dess upphov.
Jag är av uppfattningen att mycket av ID-resonemang utgår ifrån att det är en självklarhet att vi skulle finnas, medan man enligt (riktiga) vetenskaper säger att de kanske är oerhört osannolikt. Man kan inte hantera uppkomsten av liv som en självklarhet och tro att man får en sann bild av det. Detta säger jag eftersom vi observerat större delar av vår omgivning utan att hitta tecken på liv, men däremot att förutsättningarna på liv som det ter sig på vår planet kan finnas även på andra ställen. Vi befinner oss alltså i en situation där det kan vara mycket svårt att beskriva vår egen existens rationellt om vi inte ser utanför våra egna referensramar.
För att återknyta till Religion och rationellt tänkande; i och med att vi observerat mer än jorden, och det inte finns en (rationell/vettig/trovärdig) förklaring för 'allt det andra' i rymden enligt vad ID förespråkar kan man också dra slutsatsen att den "teorin" (inom citationstecken eftersom en teori faktiskt måste innehålla mer än påståenden) baseras på någonting annat. Detta är mycket av anledningen till att jag känner att man hanterar liv och dess existens på fel sätt inom ID; man utgår från det vi har här som ett slags sanning, och bemöter inte frågorna om varför det inte ser ut som här på andra planeter. Man väljer alltså att bara se det vi har här. Om det vi har här är ytterst osannolikt snarare än gudomlig självklarhet (ingen påstår väl att det är en självklarhet rakt ut, men jag får den känslan då jag resonerar med ID-förespråkare) är det sålunda fel att behandla det på sistnämnda vis.
Alltså, religion baseras på någonting annat än rationellt tänkande om man drar det till sin spets. Sedan är det inte alls omöjligt att man upplever att man är religiös på rationella grunder. Insikt upplevs trots allt som en känsla, även om kriterierna för en insikt faktiskt går utanför det rent känslomässiga. Att uppleva insikt är inte samma sak som att ha insikt, och däri tror jag att kärnan till svaret på TS fråga ligger.
Det faktiska korta svaret på frågan "Kan tro vara rationell?" är alltså:
- Nej.