2011-02-22, 22:25
Medlem
Det är så att jag har svårt för att minimera matkostnaderna och samtidigt behålla den goda smaken vid alla måltider. Jag har varit så inprogrammerad att endast äta hundraprocentig nyttig mat men vill dock inte hamna i onyttiga matvanor igen. Jag är ganska oinspirerad om vad skulle kosta mig mindre än 70 kr dagligen på mat fördelad på 6 måltider. Jag skulle vilja höra era tips. Här är min inköpslista (siffrorna talar om kostnaden på livsmedelsvaran månadsvis):

Bananer 125
Tomater 75
Nötter 225
Yoghurt 125
Risifrutti 300
Bär 125
Smoothies 125
Honung 150
Müsli 125
Frökusar 125
Juice 200
Ramlösa 125
Hamburgare 125
Hamburgarbröd 250
Rostbiff 125
Mjölk 75
Kaffe 75
Citera
2011-02-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SamAlbaniensson
Det är så att jag har svårt för att minimera matkostnaderna och samtidigt behålla den goda smaken vid alla måltider. Jag har varit så inprogrammerad att endast äta hundraprocentig nyttig mat men vill dock inte hamna i onyttiga matvanor igen. Jag är ganska oinspirerad om vad skulle kosta mig mindre än 70 kr dagligen på mat fördelad på 6 måltider. Jag skulle vilja höra era tips. Här är min inköpslista (siffrorna talar om kostnaden på livsmedelsvaran månadsvis):

Bananer 125
Tomater 75
Nötter 225
Yoghurt 125
Risifrutti 300
Bär 125
Smoothies 125
Honung 150
Müsli 125
Frökusar 125
Juice 200
Ramlösa 125
Hamburgare 125
Hamburgarbröd 250
Rostbiff 125
Mjölk 75
Kaffe 75

börja med att handla på stor köp där priserna är nästa hälften så billiga än på små närbutiker!! en gång i veckan fyller du kylen och sparar kvitto så har du bra koll
Citera
2011-02-22, 22:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Bananer 125
Tomater 75
Nötter 225
Yoghurt 125
Risifrutti 300
Bär 125
Smoothies 125
Honung 150
Müsli 125
Frökusar 125
Juice 200
Ramlösa 125
Hamburgare 125
Hamburgarbröd 250
Rostbiff 125
Mjölk 75
Kaffe 75

Nyttig mat?

De fetmarkerade kan du hoppa över helt och hållet, de i kursivt får du gärna förtydliga eftersom det antagligen inte lutar åt nyttiga varianter där heller.
Citera
2011-02-22, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Bananer 125
Tomater 75
Nötter 225
Yoghurt 125
Risifrutti 300
Bär 125
Smoothies 125
Honung 150
Müsli 125
Frökusar 125
Juice 200
Ramlösa 125
Hamburgare 125
Hamburgarbröd 250
Rostbiff 125
Mjölk 75
Kaffe 75

Nyttig mat?

De fetmarkerade kan du hoppa över helt och hållet, de i kursivt får du gärna förtydliga eftersom det antagligen inte lutar åt nyttiga varianter där heller.
Fel av mig, hamburgarbrödet kostar 125 kr medan hamburgerköttet kostar 250 kr. Naturell yoghurt (mild lättyoghurt) används med müslin och bären. Juicen jag dricker kallas Bravo (dricker säkerligen 0,5 liter dagligen). Frökusar är ett mörkt bröd och jag använder vinmarinerad rostbiff till det. Nötter äter jag 1500 g varje månad.
Citera
2011-02-22, 23:03
Medlem
Äter du bara hamburgare som mat? Inte lust att variera din kost lite mer? Hade jag varit du hade jag försökt lagat mer mat och inte ätit så mycket mackor och yoghurt, jag tror det lönar sig med mat i längden.
Citera
2011-02-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokf
Äter du bara hamburgare som mat? Inte lust att variera din kost lite mer? Hade jag varit du hade jag försökt lagat mer mat och inte ätit så mycket mackor och yoghurt, jag tror det lönar sig med mat i längden.
Exempel (matprodukter)?
Citera
2011-02-22, 23:53
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamAlbaniensson
Fel av mig, hamburgarbrödet kostar 125 kr medan hamburgerköttet kostar 250 kr. Naturell yoghurt (mild lättyoghurt) används med müslin och bären. Juicen jag dricker kallas Bravo (dricker säkerligen 0,5 liter dagligen). Frökusar är ett mörkt bröd och jag använder vinmarinerad rostbiff till det. Nötter äter jag 1500 g varje månad.

Okej, skippa juicen (BRAVO innehåller mellan 9 0ch 10.5% socker (Jämför med Coca Colas 10.6%.), Frökusarna (Från Fazer.) är mörka eftersom de innehåller sirap vilket ger dem 4.5% socker och 7% fett (1.5% mättat), de kostar runt 50skr/kg vilket du antagligen kan byta ut mot något nyttigare och billigare (Baka eget kanske.). Köper du tre paket i månaden, eftersom det bara hamnar på 125skr?

Varför du lägger lika mycket pengar på bröd till hamburgare som du lägger på vanligt bröd förstår jag inte riktigt, men jag antar att du äter mer hamburgare än vad du bör...

Det är ganska stora skillnader i socker och fettmängd beroende på vilken typ av müsli du väljer, kolla även över detta och köp istället det som müslin innehåller och blanda egen (Till en bråkdel av priset för vad färdigblandad kostar.).

Varför köper du vitaminberikad rostbiff?
Om det behövs extra vitaminer tillsatta till rostbiffen så är det fel på den, köp något annat.

Kött till hamburgare blir mycket billigare om du istället köper nötfärs och formar egna burgare.

Risifrutti och färdigblandade Smoothies brukar vara riktiga sockerbomber, så skippa dem och gör egna motsvarigheter.

Ramlösa innehåller en massa fluor (Sånt som man ska spotta ut när man sköljt tänderna.) och klassas inte som tjänliga för människor att dricka enligt EU (Ramlösa innehåller 2,7mg fluor/liter H2O, maxgränsen är 1.5mg fluor/liter H2O både inom EU och i Sverige. Visst är det äckligt med lobbyverksamhet.). Drick kranvatten istället.

Med tanke på att du ändå drar i dig så mycket socker och fett i annan mat kan du nog lika gärna köra på vanlig Naturell Yoghurt och skippa Lättyoghurten som innehåller lite fler tillsatser än vad den med normal fetthalt gör. Det är inte fettet i Yoghurten du ska oroa dig för det är snarare sockret i juicen, brödet, Risifruttin och Smoothisen som du bör undvika.

Men egentligen borde du nog kolla över hela ditt matkonto och lägga om kosten så att den blir mer varierande. Kolla in grönsaker, annan frukt än bananer, fisk, annat kött än rostbiff och hamburgare, pasta, ris, potatis och lite sånt också för att få i dig en blandad kost.
Senast redigerad av Allaballawalla 2011-02-22 kl. 23:59.
Citera
2011-02-23, 12:42
Medlem
Allaballawalla,

Kan du skapa en matlista åt mig, sex måltider om dan, som kostar 2000 kr i månaden. Det är ju vad jag efterfrågar. Tacksam för svar!
Citera
2011-02-23, 19:04
Medlem
Någon med råd hur jag hittar billiga och nyttiga matvaror i livsmedelsbutiker? Finns det böcker för idéer?
Citera
2011-02-23, 21:31
Medlem
1993s avatar
Läs "Hemlige Kocken", t.ex. Läs innehållsförteckningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in