Citat:
Ursprungligen postat av SamAlbaniensson
Fel av mig, hamburgarbrödet kostar 125 kr medan hamburgerköttet kostar 250 kr. Naturell yoghurt (mild lättyoghurt) används med müslin och bären. Juicen jag dricker kallas Bravo (dricker säkerligen 0,5 liter dagligen). Frökusar är ett mörkt bröd och jag använder vinmarinerad rostbiff till det. Nötter äter jag 1500 g varje månad.
Okej, skippa juicen (BRAVO innehåller mellan 9 0ch 10.5% socker (Jämför med Coca Colas 10.6%.), Frökusarna (Från Fazer.) är mörka eftersom de innehåller sirap vilket ger dem 4.5% socker och 7% fett (1.5% mättat), de kostar runt 50skr/kg vilket du antagligen kan byta ut mot något nyttigare och billigare (Baka eget kanske.). Köper du tre paket i månaden, eftersom det bara hamnar på 125skr?
Varför du lägger lika mycket pengar på bröd till hamburgare som du lägger på vanligt bröd förstår jag inte riktigt, men jag antar att du äter mer hamburgare än vad du bör...
Det är ganska stora skillnader i socker och fettmängd beroende på vilken typ av müsli du väljer, kolla även över detta och köp istället det som müslin innehåller och blanda egen (Till en bråkdel av priset för vad färdigblandad kostar.).
Varför köper du vitaminberikad rostbiff?
Om det behövs extra vitaminer tillsatta till rostbiffen så är det fel på den, köp något annat.
Kött till hamburgare blir mycket billigare om du istället köper nötfärs och formar egna burgare.
Risifrutti och färdigblandade Smoothies brukar vara riktiga sockerbomber, så skippa dem och gör egna motsvarigheter.
Ramlösa innehåller en massa fluor (Sånt som man ska spotta ut när man sköljt tänderna.) och klassas inte som tjänliga för människor att dricka enligt EU (Ramlösa innehåller 2,7mg fluor/liter H2O, maxgränsen är 1.5mg fluor/liter H2O både inom EU och i Sverige. Visst är det äckligt med lobbyverksamhet.). Drick kranvatten istället.
Med tanke på att du ändå drar i dig så mycket socker och fett i annan mat kan du nog lika gärna köra på vanlig Naturell Yoghurt och skippa Lättyoghurten som innehåller lite fler tillsatser än vad den med normal fetthalt gör. Det är inte fettet i Yoghurten du ska oroa dig för det är snarare sockret i juicen, brödet, Risifruttin och Smoothisen som du bör undvika.
Men egentligen borde du nog kolla över hela ditt matkonto och lägga om kosten så att den blir mer varierande. Kolla in grönsaker, annan frukt än bananer, fisk, annat kött än rostbiff och hamburgare, pasta, ris, potatis och lite sånt också för att få i dig en blandad kost.