2011-02-22, 21:58
Medlem
Olympiuss avatar
Hej

Vill spara mer pengar, och framför allt få koll på min ekonomi.
Tänkte försöka mig på att skapa en budget och hålla mig till den.

Problemet jag har är att sätta ribban, hur mycket är rimligt att spendera? Vill ju kunna hålla den också.

Hur skulle ni budgetera om ni var mig? Jag har boende och mat betalt, så enda utgifterna jag har är telefonräkningen och sprit, samt andra småköp man kan tänkas göra.

Är telefonräkningen + 3000 rimligt tror ni? Något jag har missat?

Hur kan man hålla räkningen? Köra endast med kontanter?
Exceldokument för att föra logg?

Tips och förslag mottages varmt

Tack
Citera
2011-02-22, 22:06
Medlem
OpenEyess avatar
Om man kör allting på kortet är det iallafall lätt att göra en budget i efterhand med hjälp av kontoutdraget/internetbanken. Fast då kommer överraskningen för sent, men man får koll på vart pengarna går.

Eventuella saker du kan ha missat är kanske framförallt saker man betalar sällan, försäkring, tandvård, tv-avgift och liknande saker. Antar att du inte har bil?

Kanske finns lite info och tips att hämta här: http://www.aktiespararna.se/ungaakti...re/Utbildning/
Citera
2011-02-23, 18:38
Medlem
Olympiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpenEyes
Om man kör allting på kortet är det iallafall lätt att göra en budget i efterhand med hjälp av kontoutdraget/internetbanken. Fast då kommer överraskningen för sent, men man får koll på vart pengarna går.

Eventuella saker du kan ha missat är kanske framförallt saker man betalar sällan, försäkring, tandvård, tv-avgift och liknande saker. Antar att du inte har bil?

Kanske finns lite info och tips att hämta här: http://www.aktiespararna.se/ungaakti...re/Utbildning/

Hmm, nej, inget sånt heller. Det enda är tandförsäkring som kostar 600 kr om året, men den är precis betald.

Ska kolla på länken.
Citera
2011-02-23, 20:34
Medlem
toby79s avatar
Har du internetbanken så kan du säkert kopiera hela raddan med transaktioner och klistra in som unicode i ett exceldokument.
Sen är det bara att separera månaderna, utgiftsposterna, sålla bland onödigt som du kan klara dig utan, samt reda ut alla fasta utgifter.
Lägg ihop allt som blir relevant för dig och vipps har du den budget du kan leva efter.

Större årsavgifter kan du lägga undan till tex din tandförsäkring. 600 kr blir 50 kr/mån.

Det är bara att pyssla på, jag har inte ångrat en sekund att jag började.
Det kan ta ett tag och man kommer på massor med praktiska saker hela tiden när man väl är igång. Sen rullar det på och har du bara lite tålamod så löper det på hur fint som helst.

Har man tillgång till excel så är det ett underbart verktyg som i det närmsta är helt ovärderligt. Jag kunde ingenting om programmet innan, nu klarar jag det mesta som inte är avancerat, men jag lär mig hela tiden och det har jag nytta av på jobbet och liknande också.
Citera
2011-02-23, 21:02
Medlem
Det finns också diverse internettjänster som är gratis där man kan klistra in sina utgifter direkt från internetbank så sorterar den in i olika poster automatiskt och man kan föra statistik över alla sina utgifter. Exempelvis: http://www.utgifter.net/
Citera
2011-02-23, 21:07
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Det finns också diverse internettjänster som är gratis där man kan klistra in sina utgifter direkt från internetbank så sorterar den in i olika poster automatiskt och man kan föra statistik över alla sina utgifter. Exempelvis: http://www.utgifter.net/
Rätt fiffigt, men rätt vad det är så läggs tjänsten ner och vad händer då?
Vore fint om man kunde ladda hem det istället, ungefär som ett bokföringsprogram och köra på datorn direkt.
Citera
2011-02-24, 09:18
Medlem
Om det inte är akut att få bukt med ekonomin, så ta en månad, spara alla kvitton, skriv upp allt du gör av med.

På så sätt får du koll på vad du faktiskt lägger pengar på.

Sedan är det bara att börja skära i utgifterna, vad behöver du, vad behöver du inte.
Citera
2011-03-04, 23:55
Medlem
segims avatar
det första du kan kolla på är väl hur mycket du får in varje månad, och sen utifrån det göra en budget som du tycker fungerar?
Citera
2011-03-05, 07:52
Medlem
miqqqas avatar
Jag börjar alltid med att betala räkningarna, sen kollar jag hur mycket pengar jag har kvar. Då funderar jag på vad som händer den närmsta månaden, är det mycket inplanerat, födelsedagspresenter som ska köpas och liknande. Sen bestämmer jag mig för hur mycket jag får spendera på "inget" (=nöje, kläder, presenter osv). Vanligtvis brukar det vara 3-4000 kr. Skulle utan problem klara mig på mindre, men så länge jag har ett vettigt sparande så känner jag att jag ska få ha lite roligt också med tanke på att jag jobbar hela dagarna.. Resten förs direkt över till mitt sparande på Avanza - har valt en annan bank för att jag inte ska kunna föra över pengar för lätt, annars finns risken att jag nallar i onödan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in