2014-06-17, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewin00
Hanna Montana och Prinsessan och grodan är inte så himla precious...
Nej, men Min barnvakt är vampyr och Frost är bra.
Citera
2014-06-18, 04:42
Medlem
rewin00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wombat1000
Nej, men Min barnvakt är vampyr och Frost är bra.
Jag är lite mer åt 70 till tidigt 2000-hållet. (Oj, det där blev luddigt...)
Citera
2014-06-18, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rewin00
Jag är lite mer åt 70 till tidigt 2000-hållet. (Oj, det där blev luddigt...)
Då går du miste om de bra program som görs nu, bl a Phineas och Ferb, The Amazing World of Gumball, Fåret Shaun, Plan 29 saknas, Adventure Time, Batman: The Brave and the Bold, och filmer som Wreck-It Ralph, Wall-E och Ratatouille, förutom de jag nämnde tidigare.
Citera
2014-06-18, 18:33
Medlem
Tittade alltid på Pippi Pelikan förr.

Brukar kolla på youtube ibland på avsnitt och idag runkar jag till dom.
Citera
2014-06-18, 18:43
Medlem
rewin00s avatar
Citat:
Då går du miste om de bra program som görs nu, bl a Phineas och Ferb, The Amazing World of Gumball, Fåret Shaun, Plan 29 saknas, Adventure Time, Batman: The Brave and the Bold, och filmer som Wreck-It Ralph, Wall-E och Ratatouille, förutom de jag nämnde tidigare.
Klarar mig utan dem.
Citera
2015-04-30, 12:42
Medlem
Kontextuss avatar
Överst på TS lista borde Bröderna Dal och professor Drövels hemlighet stå men det är ju inte ens omnämnt trots både mystik, skrämseleffekter och lustig humor som även kunde roa vuxna. Som till exempel en dörr mitt ute i naturen och när man gick in genom den så klev man plötsligt in i ett rum som inte syntes utifrån
Citera
2015-04-30, 12:49
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kontextus
Överst på TS lista borde Bröderna Dal och professor Drövels hemlighet stå men det är ju inte ens omnämnt trots både mystik, skrämseleffekter och lustig humor som även kunde roa vuxna. Som till exempel en dörr mitt ute i naturen och när man gick in genom den så klev man plötsligt in i ett rum som inte syntes utifrån

Testa att kolla på det i vuxen ålder.. inte fullt så bra kan vi ju säga.

Men visst.. när man var liten kotte var det ju genialt. Och det visar ju också att det går att göra bra barnprogram utan varken hög budget, allt för mycket sensemoral eller som en del av att sälja leksaker.
Citera
2015-04-30, 13:51
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Nog fan var det mycket moral, censur och politisk korrekthet i barnprogram förr i tiden. Se bara hur de censurerade Disneyprogrammet de brukar visa på julafton. Bl a klippte de bort den svarta dockan i tomtens verkstad och slutade visa kortfilmen där Kalle och knattarna hade snöbollskrig, eftersom den var för våldsam. För att inte tala om alla pekpinnar man tvångsmatades med under 70-talet.
Faktum är att den censureringen gjordes först på 2010-talet (minns inte vilket år).
Citera
2015-04-30, 13:53
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Testa att kolla på det i vuxen ålder.. inte fullt så bra kan vi ju säga.

Men visst.. när man var liten kotte var det ju genialt. Och det visar ju också att det går att göra bra barnprogram utan varken hög budget, allt för mycket sensemoral eller som en del av att sälja leksaker.
Jag älskade stämningen i det programmet och att det var sådan variation trots ganska enkla medel. Enda fasta händelsen i varje program var ju det läskiga uppdykandet i slutet av dem. Sedan dess har jag inte sett ett enda barnprogram som kommer i närheten av vad de gjorde utan mest en massa mesigt trams (typ Björnes magasin och annat skräp).
Citera
2015-04-30, 13:57
Medlem
Kontextuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Finns nog flera orsaker
1. förr hade vi oftast svenska barnprogram eller från öststaterna,rätt så påkostade ,pedagogiska finansierade från tvlicenser eller skattemedel.
2.dagen barnprogram finansieras ofta av reklam,och då kommer direkt en slags censur,det blir ytlighet för att stoppa in så mycket reklamavbrott som möjligt,och reklamen går ofta ut på att sälja leksaker.
och så har det blivit så mycket klipp ialla nya barnprogram ,riktiga ADHD triggare..
3. Utbudet är så extremt mycket större än när vi hade bara två kanaler.
Då kunde man välja ut det bästa,nu finns det så många kanaler som sänder barnprogram att även dyngan får vara med,kraftigt utspädd av reklam..
Jag kan bara hålla med föregående talare
Citera
2015-04-30, 14:12
Medlem
Kontextuss avatar
När jag tittade på Bamse som liten så tyckte jag att det gick i ett lugnt men ganska normalt tempo men om jag ser ett avsnitt idag (av nostalgiska skäl) så går det verkligen i ultrarapid Alla djuren släpar sig fram som sniglar och det kan ju jämföras med dagens explosiva färgkaskader med scener som byts av med blixtens hastighet. Jag undrar hur det påverkar barnens perspektiv och synsätt i jämförelse med oss 70- och 80-talister. Själv är jag övertygad om att de är mindre lättroade eftersom de är bortskämda av ett mycket större utbud.
Citera
2015-04-30, 14:17
Medlem
Kontextuss avatar
Bästa berättarrösten för barnböcker var tveklöst Ernst-Hugo Järegårds och då tänker jag i synnerhet på Kalle och chockladfabriken. Men bästa berättarrösten alla kategorier var självklart Hans Villnius
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in