2011-02-22, 18:47
Medlem
svampiiss avatar
Hej!

Jag har ett litet problem här och hoppas ni kan hjälpa mig.
Så här ligger de till, Jag köpte en bärbar dator för ett år sedan med Windows Vista Basic och instalerade Windows 7 (Det är en bränd Windows 7 skiva) för ca. 2 månader sedan och det har mest blivigt massa knas med datorn, det går inte att återställa datorn till tidigare datum och det går inte att använda "Recovery" inte heller "Back up and Restore"

Det kommer bara upp en varnings skyllt där det står "går inte att öppna fil"
Alla återställnings hjälpmedel funkar inte. Jag har dock ej prövat att trycka på "F11" vid omstart. Kan de hjälpa om jag gör det?

Jag vill allså inte ha kvar Windows 7 då det bara blivigt massa problem, Kan jag fixa en Xp skiva och instalera Windows XP när jag har Windows 7 ??? Eller går det att göra på nått sätt så att jag får tillbaks Windows Vista som var instalerad då jag köpte den som ny..

Vore jätte snällt om någon kunde hjälpa mig, jag vill inte ha kvar Windows 7 och jag vill ha tillbaks Windows Vista eller Instalera Windows XP. Anledningen att jag frågar om det går att instalera Windows XP över Windows 7 är för att jag har läst lite på internet om mitt problem och vissa skriver att det inte går att instalera Windows Xp när man har det nya Windows 7...

Tacksam för alla svar.
Citera
2011-02-22, 18:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Det stämmer. Man kan inte uppgraderar eller överinstallerar XP över Win7. Man måste göra en ominstallation, d.v.s en formatering om du nu vill ha XP.

Det går bra tvärtom, d.v.s XP -> Win7. Där kan man utföra en uppgradering.
Lättast är väl att du dammsuger någon 0-days trackers för en XP. Hämta hem detta och bränn ut på en skiva. Utför sedan en formatering och därefter uppdaterar Windows + mjuk/hårdvaran.

Ingen märkvärdig operation. Nackdelen är att det en dryg sådan.
Citera
2011-02-22, 18:58
Medlem
Charles.Bronsons avatar
-windows 7 skiva i
sen radera alla partioner>skapa ny>(a)
och formatera >sen vilken du vill ha Xp eller Vista skiva
Lycka till.!
Citera
2011-02-22, 19:16
Medlem
svampiiss avatar
hmm..det lät komplicerat i mina öron. Kan jag inte använda mig av F11 eller någon av dom för att komma till boot meny eller något? Jag är inte så duktig på datorer mer än att använda dom.
Om jag minns rätt så fanns det bara två alternativ på den brännda Windows 7 skrivan, det var att instalera Windows 7 eller "Reparera" (vad de nu betyder??) Fan det måste ju finnas någon lättare väg att få bort Windows 7
Tack för svar.
Citera
2011-02-22, 21:51
Medlem
roleones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampiis
hmm..det lät komplicerat i mina öron. Kan jag inte använda mig av F11 eller någon av dom för att komma till boot meny eller något? Jag är inte så duktig på datorer mer än att använda dom.
Om jag minns rätt så fanns det bara två alternativ på den brännda Windows 7 skrivan, det var att instalera Windows 7 eller "Reparera" (vad de nu betyder??) Fan det måste ju finnas någon lättare väg att få bort Windows 7
Tack för svar.

Ja, det går att göra lite lättare. Det räcker egentligen med att du bränner ut en skiva med XP eller en ny windows 7 release eller vad du nu vill ha på datorn. Sen startar du datorn med skivan i, går in i bios och ändrar boot prioriteten så att DVD kommer först. Sen gör du en reboot och kör installationen som vanligt. Under installationen kommer du kunna välja att formatera din hårddisk, och då gör du det. Sen installerar den som att datorn vore tom.

Glöm för guds skull inte bort att göra en backup på alla saker du vill behålla först bara så att du kan göra en restore av dina personliga filer när du väl är klar.

Det kan också vara en idé att överväga att skaffa Norton Ghost när datorn väl är färdiginstallerad och dina "grundprogram" är installerade. Skapa sedan en image på en extern HDD och bränn en ghost skiva. Då kan du alltid återställa datorn till exakt det läget den är i där med hjälp av din image och din bootskiva och slipper installera om alla dina program varje gång du vill rensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in