2011-02-22, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asabla
Så gui-verktyget finns inte till linux?
Då jag själv använder det verktyg som följer med i motsvarigheten till windows, och anser att det knappt går att få ett enklare verktyg till servern.

Missade att nämna det tidigare, men det var filezilla jag menade

Vilken ftp tjänst pratar du om? filezilla?
Citera
2011-02-22, 23:40
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antoncarlsson
Jag har fått för mig att det är lite krångligt med SSH och Windows? Eller kanske bara något jag fått för mig.
Så länge klienten har stöd för sftp så fungerar det som vanligt. Den krångligaste biten är väl hantering av användarna gissar jag men det finns säkert lösningar för det också.
Citera
2011-02-23, 05:13
Medlem
hashs avatar
Citat:
Mina krav är :
*Ftp tjänsten ska kunna starta vid uppstart vilket blir svårt med en kombination av wine å filezilla server..
*Ska vara enkelt att administrera användare vilket jag kommer ha många.
*Det ska inte behövas mer än en ftpklient för att ansluta till servern.
*Ett grafiskt UI skulle uppskattas men inget krav.

Jag har fått för mig att det är lite krångligt med SSH och Windows? Eller kanske bara något jag fått för mig.

Någon som har något som passar in på allt det här? Skulle uppskatta enormt om du hade kunnat dela med dig då!

Jag skulle iaf välja vsftpd, så man sover gott om nätterna.

Features
Despite being small for purposes of speed and security, many more complicated FTP setups are achievable with vsftpd! By no means an exclusive list, vsftpd will handle:

* Virtual IP configurations
* Virtual users
* Standalone or inetd operation
* Powerful per-user configurability
* Bandwidth throttling
* Per-source-IP configurability
* Per-source-IP limits
* IPv6
* Encryption support through SSL integration
* etc...
Citera
2011-02-23, 06:45
Medlem
Citat:
Jag har fått för mig att det är lite krångligt med SSH och Windows?

WinSCP är gratis och fungerar klockrent. http://winscp.net

Annars förordar jag glftpd kör det själv på min ubuntuinstallation. Enkelt att konfa så bara vissa användargrupper ser vissa mappar etc. Finns (tror jag, har iaf funnits) ett grafiskt adminverktyg iaf till windows. http://www.glftpd.com/
Citera
2011-02-23, 07:31
Medlem
Citat:
Mina krav är :
*Ftp tjänsten ska kunna starta vid uppstart vilket blir svårt med en kombination av wine å filezilla server..
*Ska vara enkelt att administrera användare vilket jag kommer ha många.
*Det ska inte behövas mer än en ftpklient för att ansluta till servern.
*Ett grafiskt UI skulle uppskattas men inget krav.

Någon som har något som passar in på allt det här? Skulle uppskatta enormt om du hade kunnat dela med dig då!

Vad ska ftp:n användas till? Om warez så har glftpd rätt applikation, mycket färdiga "plugins", dock är den rätt meckig till en början.
Citera
2011-02-23, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Så länge klienten har stöd för sftp så fungerar det som vanligt. Den krångligaste biten är väl hantering av användarna gissar jag men det finns säkert lösningar för det också.

Aa det har du i och för sig rätt i.
Citera
2011-02-23, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av n0thing1
Vad ska ftp:n användas till? Om warez så har glftpd rätt applikation, mycket färdiga "plugins", dock är den rätt meckig till en början.

Ska använda ftp´n för att ta backup på olika datorer ute på Internet. Så hantering av användare måste vara ganska så smidig.
Citera
2011-02-23, 11:26
Medlem
Okej då har jag 3 ftp tjänster som jag ska prova..
vsFTPd, glFTPd och ProFTPd med GUI Gadmin.
Citera
2011-02-24, 01:56
Medlem
NUKEWARs avatar
Att ta backup på data är inte ett tillräckligt bra svar för att få oss kunna ge dig något svar, så du sedan slipper prova dig fram med flera ftpd's.

Ifall du ska ta backup på warez eller liknande är väll glftpd i sig väldigt givet, även säkert.

Ifall du söker något som är lättare att hantera så kan även drftpd fungera även ifall teorin inte kanske stämmer helt, då drftpd använder sig av filspridning på "flera" hårddiskar ifall fallet nu så är. Den använder sig även av java.

Söker du något väldigt basic men som kan fungera är det väll Filezilla som även nämnts tidigare i tråden.

Tänk dock på, saker blir inte säkrare än du själv gör det.
Citera
2011-02-24, 02:28
Medlem
Xer0s avatar
Har fått för mej att när det gäller kryptering så är SFTP mer vanligt än FTPS (vanlig FTP över TLS), båda kräver speciellt stöd i klienten.

Iaf. en guide jag hittade om hur man konfar vsftpd för TLS.
http://praveen.kumar.in/2009/05/31/s...-auto-upgrade/

Lite att läsa.
File-Zilla servern till windows (inte att förväxlas med klienten som också finns till linux)
är ju väldigt smidig iom att den bara är att sätta upp och glömma bort i princip.
Vet inte om det finns nånting liknade till linux, det tenderar ju vara
en del bökande i conf filer och konsol som gäller, tyvärr.

SSH är ju lättare att sätta upp (enligt mej), men det tillför mer krångel med användare
som tidigare nämts i tråden. Dessutom är det ju egentligen en remote-login tjänst.
Filöverföringen är inte huvudsyftet. Men det är smidigt om du bara skall administrera
en server eller överföra data för din egen skull. Har dessutom massa andra features som
tunnling och proxy etc.
Senast redigerad av Xer0 2011-02-24 kl. 02:51.
Citera
2011-02-24, 08:44
Medlem
Vill du ha en säker ftp så är vsftpd en solklar kandidat. Den är redan på planeringsstadiet designad för säkerhet och har tack vare detta haft extremt lite säkerhetsproblem.

http://vsftpd.beasts.org/#security

Proftpd och övriga skulle jag inte ta i med tång om jag hade någrasomhelst krav på säkerhet.
Citera
2011-02-24, 08:52
Medlem
Ska du hålla på och piratkopiera så väljer du glftpd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här