2011-02-22, 14:52
Medlem
Runkagoats avatar
Nu har jag varit och pillat lite på en gammal hårddisk (slaktat den med andra ord) och plockat bort den pådrivande magneten. Tanken slog mig då om hur stark den var. Så frågan lyder:
Hur stort är magnetfältet runt magneten och hur stark är det om man tänker på skadorna på annan elektronik,finns där något sätt att försvaga fältet?
Tack på förhand.
Citera
2011-02-22, 15:47
Medlem
Jag har mätt ungefär 2-3 Tesla från en liknande magnet. Utrustningen var inte särskilt exakt men det låter som ett värde som kan vara rimligt.
Citera
2011-02-22, 16:05
Medlem
Runkagoats avatar
Efter idogt letande har jag hittat en sida med en tabell
http://www.supermagnete.de/eng/faq/distance

Bara ifall någon annan med samma problem skulle undra. Magneten ligger redan en halv meter ifrån all annan elektronik så det är lugnt. Leker dock lite med ett gammal digitalt ur för att se vad som händer :P
Citera
2011-02-22, 23:00
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7TI11
Jag har mätt ungefär 2-3 Tesla från en liknande magnet. Utrustningen var inte särskilt exakt men det låter som ett värde som kan vara rimligt.

1-3 Tesla har man i MR-apparater, och dom kan dra i metall överraskande hårt på upp till 2 meter om jag minns rätt.

På min skola testade vi att mäta flödestätheten direkt vid ena polen på en neodymmagnet, har för mig att det uppgick till 0.13 Tesla.

vi använde en sån här raring: http://www.gannon.edu/resource/dept/sim/new/GLX_PASCO.jpg

EDIT: Det finns ju olika starka neodymmagneter, men 2-3 Tesla känns ganska omöjligt för en neodymmagnet.
Senast redigerad av Sebbelini 2011-02-22 kl. 23:03.
Citera
2011-02-23, 00:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
vi använde en sån här raring: http://www.gannon.edu/resource/dept/.../GLX_PASCO.jpg
.
Läcker

On topic: Intressant att få veta hur mycket tesla en sådan magnet ger. Man lär sig alltid något nytt på flashback.
Citera
2011-02-23, 01:46
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7TI11

Två till tre Tesla rör det sig verkligen inte om. De starkaste permanentmagneterna kan bli lite starkare än en Tesla, och det är ändå oerhört starkt.
Citera
2011-02-24, 11:37
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Med tanke på att den, när hårddisken funkade, satt monterad någon centimeter från all möjlig annan elektronik så tror jag att du själv kan räkna ut hur farlig den är...
Citera
2011-02-24, 11:48
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
1-3 Tesla har man i MR-apparater, och dom kan dra i metall överraskande hårt på upp till 2 meter om jag minns rätt.

På min skola testade vi att mäta flödestätheten direkt vid ena polen på en neodymmagnet, har för mig att det uppgick till 0.13 Tesla.

vi använde en sån här raring: http://www.gannon.edu/resource/dept/sim/new/GLX_PASCO.jpg

EDIT: Det finns ju olika starka neodymmagneter, men 2-3 Tesla känns ganska omöjligt för en neodymmagnet.

Notera att magneten i en MR-apparat inte är en permanentmagnet utan en elektromagnet. Flödestätheten i en permanentmagnet (neodymbaserad) blir som sagt högst ca 1.5 T och det är "inuti" magneten medan flödestätheten utanför magneten avtar väldigt snabbt från ytan (om inte magneten är väldigt stor).
Citera
2011-02-24, 14:24
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Notera att magneten i en MR-apparat inte är en permanentmagnet utan en elektromagnet. Flödestätheten i en permanentmagnet (neodymbaserad) blir som sagt högst ca 1.5 T och det är "inuti" magneten medan flödestätheten utanför magneten avtar väldigt snabbt från ytan (om inte magneten är väldigt stor).

Jag vet, jag ville bara poängtera att om en så liten permanentmagnet hade en flödestäthet i heltal Tesla så skulle den vara löjligt stark. Antagligen skulle den inte ens gå att plocka ut ur hårddiskskalet om det var i metall.
Citera
2011-03-02, 21:26
Medlem
BorgeHs avatar
Maximal flödestäthet på Neodymium-Järn-Bor eller Samarium-Kobolt magneter är strax över 1 T. Då måste magneten vara kortsluten med ett ok av järn.

Om magneten ligger på ett träbord långt ifrån järn är magnetflödet mycket lågt. Om den sitter i en järnkrets med ett luftgap som är lika stort som magneten är tjock, så ligger flödestätheten kring halva remanenta värdet, dvs halva värdet om den är kortsluten med järn.

Statiska magnetflöden är inte lika farligt som växelflöden, vi lever ju i ett starkt statiskt magnetflöde (nord- och sydpol, jordmagnetiska fältet!). Magnetfält från el. apparater vid 50 Hz är visst värre för kroppen. Ställverksarbetare, lokförare etc. sägs vara överrepresenterade bland leukemi-patienter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in