Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Haha nej jag känner mig inte ofri alls, jag tror som sagt på fri vilja men det känns lite lustigt att allt man gör har en anledning (förutom som sagt automatiska reaktioner osv, grunden till såna handlingar ligger ju inte i "jaget" eller vad man ska säga). Verkar inte som om det går att undkomma detta faktum.
Även om jag skulle gå ner för trappan med anledning att det inte ska finnas någon anledning med denna handling, så blir ju anledningen i handlingen att det ska inte ska finnas någon anledning i handlingen.

Jo, sant. Man värderar ju också alltid handlingar utifrån intention. Det är, kan man säga, intentionen som konstituerar handlingen. Att träffa någon i huvudet med en knyten hand kan vara antingen en handling eller en händelse. Om det var en handling, då kan det vara olika handlingar, beroende på motivet. Om du ville träffa huvudet, för att skada vidkommande, då var det ett slag. Om du ville träffa huvudet, så du kunde få bort en fläck, då var det en hjälp (det finns inget riktigt ord för just den handlingen). Om du ville peka på något, då var rörelsen en del utav en handling, men träffandet av huvudet var en olyckshändelse. Men tar man bort motiv och intention och avsikt, då kvarstår
inget av det vi normalt förutsätter, när vi pratar om handlingar. Och till frågan om den fria viljan: Vad betingar motiven? Karaktären etc.? I så fall har du vinkat goodbye till den kontrakausala friheten. Handlingen utspringer ur viljan, och som Schopenhauer sa: Man kan göra vad man vill, men man kan inte
vilja vad man vill. Din handling är underlagd viljan, och viljan är underlagd inget, utan sig själv som vilja. Den är alltså fri, men endast i motsats till determinerad, då viljan (i Schopenhauersk ¨mening) är en förutsättning för all kausalitet, och därför indeterministisk i denna mening.
Mera moderna filosoffer har argumenterat för att en determinerad handling är en förutsättning för frihet, då endast ett subjekt kan vara fritt, och det då är fritt
i kraft av sin vilja - att utöva sin vilja ska vara i dens makt, annars är den ofri. Argumentet går också på, att den kontrakausale frihet är nonsens, och även om den faktiskt existerade, då skulle inte subjektet vara fritt, då viljen inte skulle utspringa ur subjektet, så att säga.