2011-02-22, 02:45
Medlem
fernebos avatar
För sex månader sen skakades Nya Zealands näst största stad Christchurch av en jordbävning som orsakade rätt omfattande materiella skador (men inga dödsoffer) och inatt var det dag igen. Jordbävningen i september hade en magnitud på 7,1 och nattens ska preliminärt ha varit svagare (det talas om 6,3), men den ska ha varit "shallow". Dvs nära ytan vilket orsakar större skador. . Skadorna är betydligt större denna gång och det talas om många dödsoffer. Omfattande bränder rasar, flygplatsen har evakuerats och delar av katedralen rasat samman. Två bussar ska ha begravts av raserade hus.

Infon är än så länge lite knapphändig:

Citat:
The initial 6.3 magnitude quake hit 10 kilometers south-east of the city at 2351GMT according to the Ministry of Civil Defense and Emergency Management. The first quake was followed by aftershocks, including one measured at 5.6 magnitude.

Sky News television footage from the scene of the earthquake showed the collapsed spire of Christchurch Cathedral, a major landmark in the city, cracked roads and a number of badly damaged buildings. Sky also reported the evacuation of the city's airport and hospitals following the quakes.

Police said that multiple fatalities have been reported in several parts of the city including two buses being crushed by falling masonry.

"Other reports include multiple building collapses, fires in buildings in the central and persons reported trapped in buildings. All available police staff are assisting with evacuations and emergency responses," said the police in a statement.

http://online.wsj.com/article/BT-CO-20110221-707866.html

Videoklipp och bilder:

http://www.nzherald.co.nz/

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10707996

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/image.cfm?c_id=1&gal_cid=1&gallery_id=116912#73790 82
Senast redigerad av fernebo 2011-02-22 kl. 03:00.
Citera
2011-02-22, 03:20
Medlem
illegalthoughtss avatar
OT Men kul att få reda på nyheter innan den når mediahororna vi har här i landet.

Hoppas det går bra för dom, utan alltför många dödsoffer
Citera
2011-02-22, 06:18
Medlem
snuffomans avatar
Fyfan, har suttit med en god vän i Melbourne hela dagen och följt händelserna noga. Han är från Christchurch och hans mamma sitter fast Pyro Gould Corp byggnaden som är helt förstörd. Fick ett mycket hemskt samtal från henne när vi satt i bilen med speaker phone igång, hon har ett cement block över sig och verkar desillusionerad och saknar känsel i ena armen och sina ben. Usch, kommer drömma mardrömmar om det samtalet.
Senast redigerad av snuffoman 2011-02-22 kl. 06:34.
Citera
2011-02-22, 06:43
Medlem
Quarrels avatar
Expressen: Flera döda i jordbävning på Nya Zeeland
Citat:
Minst 65 personer omkom i nattens kraftiga jordskalv i Nya Zeeland, uppger landets premiärminister.
Förödelsen i landets näst största stad Christchurch beskrivs som omfattande.
Citera
2011-02-22, 08:12
Medlem
Krafses avatar
Vilken tid (svensk tid) hände detta? Jag hade en så sjuk dröm inatt alltså, aldrig varit med om något liknande.

Som vi alla vet kan drömmar påverkas av vad som händer den fysiska kroppen och utspela sig som andra scenarion i drömmen. Kanske upplevde jag, i mitt sovande tillstånd, sån där elektromagnetisk strålning som kan avges från när stenplattor glider på varandra vid jordskalv? Har sett att man kunnat bevisa detta vetenskapligt och det kan förklara varför delfiner och andra djur flyr från platser innan de utsätts för jordskalv.

Jag drömde iaf att jag var på fest, brorsan hade kopplat in mina högtalare i sin förstärkare som var kraftigare och orkade driva högtalarna. Han höjde mer och mer, jag kände snabbt att "holy shit vilket tryck det blev i grejerna", sen blev det ännu högre volym och det började göra ont i öronen. Jag försökte skrika att han skulle sänka men hörde inte min egen röst på långa vägar, han hörde inte heller utan fortsatte höja. Vid detta laget var det som en alldeles för hög livespelning av valfritt death metal band. Mest bara ett förbannat öronskärande skrän och emellanåt lite bastrumma.

Det blev bara högre och högre och till slut hörde jag bara ett fruktansvärt oljud från helvetets avgrund på typ 3000 db så man inte ens kunde röra sig, utan bara låg och skrek av smärta.

Det hjälpte inte att trycka händerna allt man kunde för öronen, för ljudet tog sig in ändå. Det hela varade i kanske 20 sek, sen tystnade det och det tjöt och pirrade i hela kroppen efteråt och jag var spyfärdig och alldeles chockad, fast glad att det var över.

Som sagt, jag har aldrig varit med om något liknande. Det var verkligen en speciell dröm det där. Har känt lite smärta och ljud som blivit lite väl höga innan i mina drömmar, men aldrig såhär "out of this world" påtagligt.

Edit: Glömde skriva att jag drömde det någonstans mellan 00 till 03 på natten.
Senast redigerad av Krafse 2011-02-22 kl. 08:18.
Citera
2011-02-22, 08:26
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Vilken tid (svensk tid) hände detta? Jag hade en så sjuk dröm inatt alltså, aldrig varit med om något liknande.

Som vi alla vet kan drömmar påverkas av vad som händer den fysiska kroppen och utspela sig som andra scenarion i drömmen. Kanske upplevde jag, i mitt sovande tillstånd, sån där elektromagnetisk strålning som kan avges från när stenplattor glider på varandra vid jordskalv? Har sett att man kunnat bevisa detta vetenskapligt och det kan förklara varför delfiner och andra djur flyr från platser innan de utsätts för jordskalv.

Jag drömde iaf att jag var på fest, brorsan hade kopplat in mina högtalare i sin förstärkare som var kraftigare och orkade driva högtalarna. Han höjde mer och mer, jag kände snabbt att "holy shit vilket tryck det blev i grejerna", sen blev det ännu högre volym och det började göra ont i öronen. Jag försökte skrika att han skulle sänka men hörde inte min egen röst på långa vägar, han hörde inte heller utan fortsatte höja. Vid detta laget var det som en alldeles för hög livespelning av valfritt death metal band. Mest bara ett förbannat öronskärande skrän och emellanåt lite bastrumma.

Det blev bara högre och högre och till slut hörde jag bara ett fruktansvärt oljud från helvetets avgrund på typ 3000 db så man inte ens kunde röra sig, utan bara låg och skrek av smärta.

Det hjälpte inte att trycka händerna allt man kunde för öronen, för ljudet tog sig in ändå. Det hela varade i kanske 20 sek, sen tystnade det och det tjöt och pirrade i hela kroppen efteråt och jag var spyfärdig och alldeles chockad, fast glad att det var över.

Som sagt, jag har aldrig varit med om något liknande. Det var verkligen en speciell dröm det där. Har känt lite smärta och ljud som blivit lite väl höga innan i mina drömmar, men aldrig såhär "out of this world" påtagligt.

Edit: Glömde skriva att jag drömde det någonstans mellan 00 till 03 på natten.
Skalvet var 12.51 lokal tid, Christchurch ligger 12h timmar framför, alltså runt 00.51 svensk tid.
Citera
2011-02-22, 08:46
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Skalvet var 12.51 lokal tid, Christchurch ligger 12h timmar framför, alltså runt 00.51 svensk tid.

Whoa, häftigt. Undra om det inte har ett samband då. Kan ju vara slump också iofs om man ska vara tråkig, men ändå. Drömmen var verkligen något långt utöver det vanliga.
Citera
2011-02-22, 09:01
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Whoa, häftigt. Undra om det inte har ett samband då. Kan ju vara slump också iofs om man ska vara tråkig, men ändå. Drömmen var verkligen något långt utöver det vanliga.

Knappast något samband eftersom jordskalv av den här storleken händer ofta, men då inte på platser där människor skadas eller dör. Det var tex. en större jordbävning i går med en magnitud på 6,4 men den var i havsbotten under stilla havet.
Citera
2011-02-22, 09:18
Medlem
Virrevargs avatar
Tråkigt med alla skadade men jag ställer mig ändå frågande till Nya Zeelands beredskap. Landet drabbas väl titt som tätt av jordbävningar och borde i så fall också ha en viss beredskap för jordbävningar. Nya Zeeland är ju trots allt ett förhållandevis rikt land där man borde ha möjlighet att bygga byggnader som står emot ganska kraftiga jordbävningar.

Skalvet i natt nådde ju "bara" dryga 6 på richterskalan men epicentrum låg nära Cristchurch och skalvet skedde även ganska nära ytan. Borde inte Nya Zeeland kunna bygga byggnader som klarar jordbävningar av denna styrka bättre än så här? Underskattar jag bara skalvets styrka?

Snuffoman, låter hemskt med din väns mor. Hoppas hon klarar sig!
Senast redigerad av Virrevarg 2011-02-22 kl. 09:35.
Citera
2011-02-22, 09:20
Medlem
fernebos avatar
Dödssiffran kan nog komma att stiga kraftigt. 100-tals saknas eller är instängda i byggnader som rasat. Flera större kontorsbyggnader har kollapsat fulltständigt:

Citat:
The Pyne Gould Guinness building, several storeys high, folded up like a pack of cards and rescuers were still trying to find trapped occupants tonight.

Up to 50 people were said to be in the wreckage - alive or dead.

Rescuers were trying to get people out of the Canterbury TV building in Madras St, while firefighters battled a fire there.

The famous cathedral in the city's downtown square which stood undamaged last September lost its spire today and suffered heavy damage.

Reports that people were in the spire when it tumbled into the church itself and the square outside could not be verified immediately.

Mr Key flew to Christchurch this afternoon and after a quick tour of the city described it as "utterly wrecked", adding "this is an absolute tragedy for Christchurch".

"We may well be witnessing New Zealand's darkest day," he said.

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10708086

Citat:
The magnitude 6.3 earthquake that devastated Christchurch was strong enough to shake 30 million tonnes of ice loose from Tasman Glacier at Aoraki Mt Cook National Park.

Passengers of two explorer boats were hit with waves of up to 3.5 metres as the ice crashed into Terminal Lake under the Tasman Glacier at the mountain.

http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10708071

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8604868.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8605040.ab
Citera
2011-02-22, 09:30
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virrevarg
Tråkigt med alla skadade men jag ställer mig ändå frågande till Nya Zeelands beredskap. Landet drabbas väl titt som tätt av jordbävningar och borde i så fall också ha en viss beredskap för jordbävningar. Nya Zeeland är ju trots allt ett förhållandevis rikt land där man borde ha möjlighet att bygga byggnader som står emot ganska kraftiga jordbävningar.

Skalvet i natt nådde ju "bara" dryga 6 på richterskalan men epicentrum låg nära Cristchurch och skalvet skedde även ganska nära ytan. Borde Nya Zeeland kunna bygga byggnader som klarar jordbävningar av denna styrka bättre än så här? Underskattar jag bara skalvets styrka?

Snuffoman, låter hemskt med din väns mor. Hoppas hon klarar sig!

Styrkan på ett jordskalv betyder inte så otroligt mkt. Folk beskriver ju denna jordbävning med en rätt blygsam magnitud som oerhört kraftig. Folk berättar hur de kastades omkull, så det är ju inte bara skadorna som är oväntat kraftiga. Att den inte låg så djupet, berggrunden och en massa saker kan spela roll för hur stor effekten blir. Det kan också vara som så att visa byggnader fick strukturella skador som inte hinnit reparerats vid skalvet i september. Det är förövrigt väldigt oroväckande att två så här kraftiga skalv inträffar med så kort mellanrum i samma område.

Nya Zealand har annars inte haft nån riktigt stor jordbävning sen 1931 då 256 personer dödades vid ett skalv på 7,8. 1855 var det ett skalv på 8,3, men vid denna tid hade Nya Zealand ännu inga större städer, så skadorna blev begränsade. (Kolonisationen började på allvar på 1840-talet)
Senast redigerad av fernebo 2011-02-22 kl. 09:33.
Citera
2011-02-22, 09:39
Medlem
Virrevargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Styrkan på ett jordskalv betyder inte så otroligt mkt. Folk beskriver ju denna jordbävning med en rätt blygsam magnitud som oerhört kraftig. Folk berättar hur de kastades omkull, så det är ju inte bara skadorna som är oväntat kraftiga. Att den inte låg så djupet, berggrunden och en massa saker kan spela roll för hur stor effekten blir. Det kan också vara som så att visa byggnader fick strukturella skador som inte hinnit reparerats vid skalvet i september. Det är förövrigt väldigt oroväckande att två så här kraftiga skalv inträffar med så kort mellanrum i samma område.

Nya Zealand har annars inte haft nån riktigt stor jordbävning sen 1931 då 256 personer dödades vid ett skalv på 7,8. 1855 var det ett skalv på 8,3, men vid denna tid hade Nya Zealand ännu inga större städer, så skadorna blev begränsade. (Kolonisationen började på allvar på 1840-talet)
Tackar. Jag trodde att Nya Zeeland hade rejäla jordbävningar betydligt oftare. Jag tänkte mig nåt liknande Chile men så är inte fallet alltså.

Då man har jordbävningar så pass sällan så är det ju förståeligt att man inte bygger byggnader på ett jordbävningssäkert sätt. Detta lär det nog bli ändring på nu. Tråkigt sätt att bli påmind om det dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in