• 2
  • 3
2004-09-10, 09:05
Medlem
phreuds avatar
Jag är själv pip-rökare, så jag kanske kan bidra med några tips.

Vid val av pipa finns det en del saker som kan underlätta om man är nybörjare. Välj en lite större pipa som är lättare att stoppa (underlättar även inrökningen, första 10-15 stoppen). Den blir dessutom inte lika varm (det är lätt att varmröka pipan innan man lärt sig hålla fyr i den). Till sist, hitta en pipa som känns skön i handen. Det är värt mer än man tror.

Angående piptobak (nu låter jag lite Tolkien ), har du möjlighet att besöka t.ex Brobergs så tycker jag absolut att du ska åka dit. Dom har provburkar som man får sniffa i för att hitta en man tycker luktar trevligt. Börja gärna med en mild sort. Davidoff Blue är en personlig favorit. Piptobak, precis som cigarrer, ska ha en viss fuktighet. Det finns små fukt-tabletter man kan köpa och stoppa i burken. Dom kostar kanske nån tia och räcker hur länge som helst (flera år). Man bara blöter upp dom när de torkat.

Lägg inte tobaken i kylen. Till skillnad mot vad en del tror är det faktiskt torrt i en kyl. Detsamma gäller för cigarrer.

Lycka till!
Citera
2004-09-15, 20:39
Medlem
ska du ha en piptobak som är ganska vanlig i butiker tycker jag borkum riff whisky är helt ok, mycket mildare än hamiltons blandning.
personligen röker jag hamiltons blandning just nu och den är fin den
Citera
2004-09-19, 03:11
Medlem
Teratologens avatar
Länge tänkt köpa mig en pipa, gärna med lock... någon som har något tips på en bra affär i Stockholm där de säljer pipor billigt?
Citera
2004-10-02, 18:06
Medlem
MrMurphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreud
Jag är själv pip-rökare, så jag kanske kan bidra med några tips.

Vid val av pipa finns det en del saker som kan underlätta om man är nybörjare. Välj en lite större pipa som är lättare att stoppa (underlättar även inrökningen, första 10-15 stoppen). Den blir dessutom inte lika varm (det är lätt att varmröka pipan innan man lärt sig hålla fyr i den). Till sist, hitta en pipa som känns skön i handen. Det är värt mer än man tror.

Angående piptobak (nu låter jag lite Tolkien ), har du möjlighet att besöka t.ex Brobergs så tycker jag absolut att du ska åka dit. Dom har provburkar som man får sniffa i för att hitta en man tycker luktar trevligt. Börja gärna med en mild sort. Davidoff Blue är en personlig favorit. Piptobak, precis som cigarrer, ska ha en viss fuktighet. Det finns små fukt-tabletter man kan köpa och stoppa i burken. Dom kostar kanske nån tia och räcker hur länge som helst (flera år). Man bara blöter upp dom när de torkat.

Lägg inte tobaken i kylen. Till skillnad mot vad en del tror är det faktiskt torrt i en kyl. Detsamma gäller för cigarrer.

Lycka till!

Jag trillade dit idag och köpte en 25-kronors cigarr
Men planen sprack och jag kommer inte att kunna röka den idag, vilket är då det bästa stället att förvara den? Har ju inte precis köpt någon humidor(stavning?).

Är det förresten en avgörande stor skillnad mellan dyra och billiga cigarrer? Har som sagt aldrig provat på någon rikigt "fin" cigarr.
Citera
2004-10-02, 20:05
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMurphy
Jag trillade dit idag och köpte en 25-kronors cigarr
Men planen sprack och jag kommer inte att kunna röka den idag, vilket är då det bästa stället att förvara den? Har ju inte precis köpt någon humidor(stavning?).

Är det förresten en avgörande stor skillnad mellan dyra och billiga cigarrer? Har som sagt aldrig provat på någon rikigt "fin" cigarr.
Jag är osäker, men har hört folk som förvarat cigarren i en platspåse tillsammans med en tuss papper som är blöt. Det ska tydligen fungera hyffsat.

Min erfarenhet av cigarrer är att det är en enorm skillnad i smak/kvalitet om man går från 25-kronors till c:a 60-100kr. Där ovanför vet jag inte om det skiljer så hemskt mycket, har inte direkt testat dyrare.
Citera
2004-10-02, 20:33
Medlem
MrMurphys avatar
Citat:
Jag är osäker, men har hört folk som förvarat cigarren i en platspåse tillsammans med en tuss papper som är blöt. Det ska tydligen fungera hyffsat.

Min erfarenhet av cigarrer är att det är en enorm skillnad i smak/kvalitet om man går från 25-kronors till c:a 60-100kr. Där ovanför vet jag inte om det skiljer så hemskt mycket, har inte direkt testat dyrare.

Den är just nu i en plasthyllsa. Ska jag ta ur den därifrån?
Citera
2004-10-02, 22:58
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMurphy
Den är just nu i en plasthyllsa. Ska jag ta ur den därifrån?
Det tycker jag. Kör med plastpåse och papperstuss om du inte har möjlighet att köpa en fukttablett (c:a 10kr hos välsorterad tobaksaffär).
Citera
2004-10-03, 21:00
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Har tänkt en del på det där med att det är torrt i en kyl. Är det verkligen det om kylskåpet är fyllt med mat?
I min kyl bildas det i alla fall fukt runt tex dom grönsaker jag har där. Jag förvara det mesta i glaskärl med en tallrik som lock vanligtvis. Så hittills har jag haft min tobak i kylen och jag har inte märkt att den blivit torrare.
Citera
2004-10-03, 22:38
Medlem
phreuds avatar
Jag kan hålla med om att det låter konstigt. Jag misstänker att det är så att eftersom det är kallt (med fördel) i en kyl, så blir fukten i luften till vätskeform. Så trots att det är lägre luftfuktighet i en kyl så tror man att det är fuktigt, bara för att den lilla fukt som finns blir till vattendroppar.
Citera
2004-10-04, 09:03
Medlem
BlizzardKings avatar
Citat:
Jag kan hålla med om att det låter konstigt. Jag misstänker att det är så att eftersom det är kallt (med fördel) i en kyl, så blir fukten i luften till vätskeform. Så trots att det är lägre luftfuktighet i en kyl så tror man att det är fuktigt, bara för att den lilla fukt som finns blir till vattendroppar.
Ja, du kanske har rätt. Det borde väl gå att mäta med nån typ av fukmätare. Brukar det inte finnas en fuktmätare på Barometrar? Man kanske kan stoppa i en sån i kylen å kolla.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in