Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-21, 21:32
Medlem
Flikkas avatar
Hej! Jag vet, dum fråga. Jag är närmare 30 än 20 och kan inte tillaga kyckling. Bla, bla, bla...

Jag har, just nu, gjort en kycklingwok-grej som står på spisen och måste ta ett avgörande beslut.

När jag steker kycklingen i olivolja så blir det ju en "sås" - alltså vattnet som, jag antar, har varit i kycklingen + eventuell olivolja. Min fråga är: Är detta vattnet/"såsen" farlig?
Brukar ni hälla av vattnet? (Det är så jag brukar göra)

(Jag försökte söka men det gick inget vidare...)

Tack,
mvh
Citera
2011-02-21, 21:39
Medlem
CherryCarmexs avatar
Nej, det behover du inte gora!

anvand sasen, lagg i lite soya sas, lite gronsaker och lite kryddor, vitlok, chilli och ingefara gillar jag, blir helt ok, trust me

Ar kycklingen gemonstekt ar givetvis ocksa sasen ofarlig
Citera
2011-02-21, 22:10
Medlem
rayraviolis avatar
Det låter som om du har för låg temperatur eller har för mycket kyckling i pannan. Då börjar det koka och köttet blir torrt.
Senast redigerad av rayravioli 2011-02-21 kl. 22:37.
Citera
2011-02-21, 22:31
Medlem
Harkeleights avatar
Och ett tips: Använd inte olivolja till Wok.
Inte ens svensson-wok, den smaken passar ju verkligen inte tillsammans med den övriga kryddningen.

(Och ska man köra en riktig wok enligt själva tillagningsmetoden - hög värme, snabbt, så ämnar sig inte olivolja speciellt bra heller på grund av den låga sotpunkten)
Citera
2011-02-21, 22:55
Medlem
Flikkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CherryCarmex
Nej, det behover du inte gora!

anvand sasen, lagg i lite soya sas, lite gronsaker och lite kryddor, vitlok, chilli och ingefara gillar jag, blir helt ok, trust me

Ar kycklingen gemonstekt ar givetvis ocksa sasen ofarlig

Tack! Jag stekte kycklingen med champinjoner, paprika, röd currypasta, broccoli, ostronsås och vitlök. Min idé var att ha i kokosmjölk men det blev så mycket sås så det behövdes inte. Det blev supergott!

Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det låter som om du har för låg temperatur eller har för mycket kyckling i pannan. Då börjar det koka och köttet blir torrt.

För mycket kyckling, kanske. 1kg i en vanlig wokpanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Och ett tips: Använd inte olivolja till Wok.
Inte ens svensson-wok, den smaken passar ju verkligen inte tillsammans med den övriga kryddningen.

(Och ska man köra en riktig wok enligt själva tillagningsmetoden - hög värme, snabbt, så ämnar sig inte olivolja speciellt bra heller på grund av den låga sotpunkten)

Du har nog rätt. Ska tänka på det!

Tack för svaren!
Citera
2011-02-21, 23:09
Medlem
Harkeleights avatar
Mjo, du slängde i för mycket kyckling på direkten vilket sänker temperaturen på pannan rejält. Och det gör stor skillnad eftersom du inte kan woka på riktigt på en traditionell spis för den delen.

Fast bra att det smakade, wok är lätt bland det godaste som finns!
Citera
2011-02-22, 19:01
Medlem
Pappersvargens avatar
Farligt? Är du seriös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in